Gå til innhold

Hormon behandling av gutt

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gutten er 10 år han har en veldig lav far. Har alltid ligget laaangt under den nederste streken. Men fulgt sin egen kurve. Faren fikk den gangen ikke hormon behandling da langtidsbivirkningene var så alvorlige mente foreldrene hans dette er snart 30 år siden . Jeg vet han sliter med høyden sin allerede og jeg tenker med gru på ungdoms og voksen livet hans om han blir like lav som faren. Her snakker vi under 160. Så dere som har gitt fikk dere noe informasjon om bivirkningene? 

Anonymkode: a8bd0...cc9

Dersom han er 10 år og 130 cm, ligger han jo for øvrig på 10 % percentilen og innenfor normalområdet. Slutthøyde på 10 % percentilen er litt over 170 cm. Tror nok ikke han kvalifiserer til behandling, men det er selvfølgelig bare synsing fra min side. 

Anonymkode: af333...e64

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm tusen takk for innspill. Grunnen til at jeg har vert så bekymret er blant annet samtale med far hvor han selv har sagt at han var høyere enn sønnen på den alderen. Men jeg betviler det sterkt. Far er som sagt veldig liten, og jeg har vert redd for at han arver dette. Sønnen min er også selv veldig redd for det. Nå er det en stund siden vi var på helsestasjonen og jeg har sett at han har vokst veldig de siste to årene. 

Skrevet

Forøvrig regnes far som kortvokst ikke bare her i Norge men andre land også i følge høyden. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig regnes far som kortvokst ikke bare her i Norge men andre land også i følge høyden. 

Er han under 147 cm? Da er det jo stor sjanse for at barnet tar faren igjen hvis han allerede er 130 nå

Anonymkode: c4a4f...f3c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hørte nettopp på en podkast om dette:

https://www.thisamericanlife.org/687/small-things-considered

Der sier de blant annet at man tidligere hentet veksthormon fra lik, noe som gjorde at tilgangen var begrenset, og at en av bivirkningene var at man kunne utvikle creutzfeldt jakobs syndrom (kugalskap), som kan være det din svigermor var nervøs for?
Nå blir veksthormonet kunstig fremstilt og selv om det kan ha bivirkninger, og man jo gjerne ikke vet om langtidsvirkningene enda, er det jo i hvert fall tryggere enn det var.

Jeg ville tatt kontakt med fastlege eller helsesøster hvis det er noe som bekymrer deg. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er han under 147 cm? Da er det jo stor sjanse for at barnet tar faren igjen hvis han allerede er 130 nå

Anonymkode: c4a4f...f3c

Nei han er 150 men veldig veldig nærme. Jeg er også skeptisk til dette at han mener han var høyere selv på den alderen.

Skrevet
57 minutter siden, Plingvin skrev:

Jeg hørte nettopp på en podkast om dette:

https://www.thisamericanlife.org/687/small-things-considered

Der sier de blant annet at man tidligere hentet veksthormon fra lik, noe som gjorde at tilgangen var begrenset, og at en av bivirkningene var at man kunne utvikle creutzfeldt jakobs syndrom (kugalskap), som kan være det din svigermor var nervøs for?
Nå blir veksthormonet kunstig fremstilt og selv om det kan ha bivirkninger, og man jo gjerne ikke vet om langtidsvirkningene enda, er det jo i hvert fall tryggere enn det var.

Jeg ville tatt kontakt med fastlege eller helsesøster hvis det er noe som bekymrer deg. 

Tusen takk skal høre på den! Som sagt var dette 30-40 år siden og ikke i Norge eller vesten så det kan ha noe med saken og gjøre også. Jeg ønsker ikke at sønnen min skal få så dårlig selvtillit, og jeg håper virkelig at det blir bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...