AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Er det noen som har erfaring med hormon behandling av gutt, for høyden? Min sønn er rundt 130 cm høy han har alltid vert veldig liten. Dere som tok opp dette når og hvor? Hva er eventuelt bivirkningene på det? Hvor lenge går man på det? Og hva ble effekten? Anonymkode: a8bd0...cc9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Meld deg inn i Facebook Gruppa Dysmatur lukket gruppe. Anonymkode: 1d396...746
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Sønnen min begynte da han var 15 1/2 år. 6 intramuskulære sprøyter, tror det bar tre uker mellom hver. Var veldig liten og ikke pubertet. Nå er han 183cm Anonymkode: 242ec...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 Lurt å tenke over eventuelle langtidsbivirkninger Anonymkode: 8ce1a...123 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 Hvor gammel er gutten til ts? Man bør vel være gammel nok til at de egentlig skal være i puberteten. Vi er i samme situasjon men min er ikke like liten. Er nå straks 14 år og rundt 150 cm. Han er flere hoder lavere enn klassekameratene, men han har en far som også var en late bloomer og som nå er 185 cm uten preparater så vi tenker å vente. Jeg ville tatt kontakt med fastlege og diskutert det med han/hun. Anonymkode: e1297...ca8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 Gutten er 10 år han har en veldig lav far. Har alltid ligget laaangt under den nederste streken. Men fulgt sin egen kurve. Faren fikk den gangen ikke hormon behandling da langtidsbivirkningene var så alvorlige mente foreldrene hans dette er snart 30 år siden . Jeg vet han sliter med høyden sin allerede og jeg tenker med gru på ungdoms og voksen livet hans om han blir like lav som faren. Her snakker vi under 160. Så dere som har gitt fikk dere noe informasjon om bivirkningene? Anonymkode: a8bd0...cc9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 For å få utredning ift veksthormoner må du få henvisning til utredning hos endokrinolog. Det tas røntgen av hånden, blodprøver, MR av hypofysen etc. Det er strenge kriterier for å få behandlingen. Man bør også starte så tidlig som mulig for å få best effekt. Er barnet utvokst vil behandlingen ikke ha noen effekt. Mvh mor til barn som får veksthormonbehandling. Anonymkode: af333...e64 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 Ta kontakt med barnelege og bli henvist til røntgen av venstre hånd. Da får dere sjekket hvor høy de anslår han til å bli Anonymkode: 5859b...eb8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å få utredning ift veksthormoner må du få henvisning til utredning hos endokrinolog. Det tas røntgen av hånden, blodprøver, MR av hypofysen etc. Det er strenge kriterier for å få behandlingen. Man bør også starte så tidlig som mulig for å få best effekt. Er barnet utvokst vil behandlingen ikke ha noen effekt. Mvh mor til barn som får veksthormonbehandling. Anonymkode: af333...e64 Vi tok ikke mr, men var gjennom svettetest , røntgen og tok mye blodprøver Anonymkode: 5859b...eb8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å få utredning ift veksthormoner må du få henvisning til utredning hos endokrinolog. Det tas røntgen av hånden, blodprøver, MR av hypofysen etc. Det er strenge kriterier for å få behandlingen. Man bør også starte så tidlig som mulig for å få best effekt. Er barnet utvokst vil behandlingen ikke ha noen effekt. Mvh mor til barn som får veksthormonbehandling. Anonymkode: af333...e64 OK har dere blitt opplyst om noen bivirkninger? Er fastlegen ett greit sted å starte? Anonymkode: a8bd0...cc9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #11 Skrevet 29. desember 2019 Jeg er tilnærmet 100 % sikker på at han kvalifiserer om ikke han så ingen! Anonymkode: a8bd0...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #12 Skrevet 29. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er tilnærmet 100 % sikker på at han kvalifiserer om ikke han så ingen! Anonymkode: a8bd0...cc9 Da går du til fastlegen. Anonymkode: df12c...2e2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #13 Skrevet 29. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da går du til fastlegen. Anonymkode: df12c...2e2 Ja jeg ønsker bare å få litt mer informasjon om blandet annet bivirkninger ønsker ikke å fremstille dette som ett alternativt for han om jeg selv er usikker grunnet bivirkninger Anonymkode: a8bd0...cc9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #14 Skrevet 29. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK har dere blitt opplyst om noen bivirkninger? Er fastlegen ett greit sted å starte? Anonymkode: a8bd0...cc9 Det finnes bivirkninger, men de er svært sjeldne. Kan gå diabetes, men det er reversibel. Går over når man stopper behandlingen. Kan også få innsovningsvansker i starten. Vi har ikke opplevd bivirkninger. Ja, ta kontakt med fastlege og be om henvisning videre. Anonymkode: af333...e64 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #15 Skrevet 29. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes bivirkninger, men de er svært sjeldne. Kan gå diabetes, men det er reversibel. Går over når man stopper behandlingen. Kan også få innsovningsvansker i starten. Vi har ikke opplevd bivirkninger. Ja, ta kontakt med fastlege og be om henvisning videre. Anonymkode: af333...e64 ok for foreldrene til faren skremte meg veldig de mente at levealder ble betydelig forringet blant annet og andre meget alvorlige bivirkninger derfor ble det aldri gjort med sønnen som sagt han er godt under 160. Virkelig veldig lav ønsker ikke å skrive nøyaktig da det blir veldig gjenkjennbart. Anonymkode: a8bd0...cc9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #16 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er gutten til ts? Man bør vel være gammel nok til at de egentlig skal være i puberteten. Vi er i samme situasjon men min er ikke like liten. Er nå straks 14 år og rundt 150 cm. Han er flere hoder lavere enn klassekameratene, men han har en far som også var en late bloomer og som nå er 185 cm uten preparater så vi tenker å vente. Jeg ville tatt kontakt med fastlege og diskutert det med han/hun. Anonymkode: e1297...ca8 Gutten min er 10 år og 130 cm. Han ble 10 i høst. 25 kg. Aldri tenkt tanken på at han trenger å vokse. Han har følgt sin egen kurve. Ingen har sagt noe. Faren er sikkert 180 og jeg er i underkant av 160. Han skiller seg ikke så ut i klassen, de er noen små gutter til. Men samboers gutt som er året yngre passerte han i fjor. Mange gutter strekker seg jo rundt komf. alder. Jeg var 153 da jeg startet i 8ende og følte meg som en stolpe da mange av guttene rakk meg til nesen i klassen, og så ble jeg plutselig en av de laveste Anonymkode: c4a4f...f3c 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #17 Skrevet 29. desember 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: ok for foreldrene til faren skremte meg veldig de mente at levealder ble betydelig forringet blant annet og andre meget alvorlige bivirkninger derfor ble det aldri gjort med sønnen som sagt han er godt under 160. Virkelig veldig lav ønsker ikke å skrive nøyaktig da det blir veldig gjenkjennbart. Anonymkode: a8bd0...cc9 Det er mulig at det med langtidsvirkninger var mer usikkert da han var ung. Nå er jo mange barn som har fått behandling voksne, og man har mer kunnskap om dette. Anonymkode: af333...e64
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #18 Skrevet 29. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gutten min er 10 år og 130 cm. Han ble 10 i høst. 25 kg. Aldri tenkt tanken på at han trenger å vokse. Han har følgt sin egen kurve. Ingen har sagt noe. Faren er sikkert 180 og jeg er i underkant av 160. Han skiller seg ikke så ut i klassen, de er noen små gutter til. Men samboers gutt som er året yngre passerte han i fjor. Mange gutter strekker seg jo rundt komf. alder. Jeg var 153 da jeg startet i 8ende og følte meg som en stolpe da mange av guttene rakk meg til nesen i klassen, og så ble jeg plutselig en av de laveste Anonymkode: c4a4f...f3c Hmmm interessant perspektiv hvilken kles størrelse bruker han? Min bruker nå 134 såvidt. Han er desidert lavest i klassen og har følt seg mobbet pga det og pga farens høyde. Anonymkode: a8bd0...cc9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #19 Skrevet 29. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Gutten er 10 år han har en veldig lav far. Har alltid ligget laaangt under den nederste streken. Men fulgt sin egen kurve. Faren fikk den gangen ikke hormon behandling da langtidsbivirkningene var så alvorlige mente foreldrene hans dette er snart 30 år siden . Jeg vet han sliter med høyden sin allerede og jeg tenker med gru på ungdoms og voksen livet hans om han blir like lav som faren. Her snakker vi under 160. Så dere som har gitt fikk dere noe informasjon om bivirkningene? Anonymkode: a8bd0...cc9 10 år og 130 cm er rundt 10. Percentilen, slik jeg ser det. Så da kategoriseres han som innenfor normalt området. Skjønner det er sårt, men han er ikke alene ❤️ Anonymkode: d48bd...e68 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #20 Skrevet 29. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmmm interessant perspektiv hvilken kles størrelse bruker han? Min bruker nå 134 såvidt. Han er desidert lavest i klassen og har følt seg mobbet pga det og pga farens høyde. Anonymkode: a8bd0...cc9 Til vanlig 122/128 i gensere og har akkurat startet med 134 i bukser. Han er lengst i bena. Har akkurat kjøpt nye sko i str. 33. Kommer jo an på merke, for han har jo tøy i 134 som kan brukes, men de opplever jeg som små i str. og bukser i 140 som er slim med god stramming i livet, men H&M gensere i 134 blir alt for stort så har 122/128 i disse enda, i hvertfall når han er så smal over skuldrene. Jeg kjøpte pompdelux i 128 på salg i fjor, alt ligger enda med lapper på for han bruker enda disse genserne 122. Kan forstå høyde er sårt hvis man har en lav far, og er bekymret for å ikke bli høy. Anonymkode: c4a4f...f3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå