Gå til innhold

Har noen erfaring med å kontakte privat barnepsykolog for å få hjelp med bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når et barn er rundt 4,5 år og bruker bleie på dagtid. Kan det hjelpe å ta kontakt med barnepsykolog?

Barnet sitter på do, men får ingenting ut i do. 

Anonymkode: f0cb9...c74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hjalp det å friste med sjokolade hvis han klarte å tisse/bæsje på do. Da løsnet det veldig i løpet av tre uker. 

Jeg er absolutt ikke for godteri i hverdagen, men desperate tider krever desperate midler. 😊

Anonymkode: b0369...d63

• Liker 4
Skrevet

Jeg er barnepsykolog og ville kanskje heller anbefalt helsesykepleier? 

Og selv hadde jeg stor lykke med non-stop som premie som hun over meg

Anonymkode: feed2...2e2

• Liker 13
Skrevet

Psykologer lærer ingenting om det på studiet sitt. 

Anonymkode: 8265d...564

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er barnepsykolog og ville kanskje heller anbefalt helsesykepleier? 

Og selv hadde jeg stor lykke med non-stop som premie som hun over meg

Anonymkode: feed2...2e2

Hadde du vært barnepsyolog hadde etikken din vært litt bedre og du hadde ikke skrevet innlegget ditt

Anonymkode: 13530...02b

• Liker 4
Skrevet

Anbefaler klistremerker. Gå på biblioteket og lån bøker om temaet. Det er skrevet en hel haug. Ikke bruk tid å penger på en psykolog. Barnet er bare 4,5. Hvis dere nærmer dere skolestart og det fremdeles er et problem kan dere sjekke med helsesykepleier eller ta en sjekk hos lege for å sjekke at det ikke er noe fysisk i veien for at det skal gå.

Anonymkode: 41256...5a0

• Liker 4
Skrevet

Hva tenkte du en psykolog skulle gjøre? Gi resept på antidepressiv??

Anonymkode: 72c3b...03f

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ville heller tatt med barnet til fastlege for å sjekke om alt er som det skal fysisk (mage-tarm, urinveier etc).

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med TS ser for seg at barnet kanskje har utviklet en psykisk sperre/frykt for å gå på do.

Skrevet
40 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Regner med TS ser for seg at barnet kanskje har utviklet en psykisk sperre/frykt for å gå på do.

Det er det jeg frykter, ja. Vi får ta en tur på helsestasjonen og fastlegen evt. 

Skrevet

Barnet har antagelig dovegring og det er ikke uvanlig. Vår gutt hadde det og det løsnet av seg selv. Fortsett med dorutiner og ellers ha minst mulig fokus på det. Løsner som regel av seg selv. Fastlege gjør ingenting når barnet bare er 4,5 år, med mindre barnet sliter med forstoppelse. 

Anonymkode: d04c7...13d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to gutter, der sistemann var nesten 5 da han sluttet med bleie. Han nektet rett og slett å bæsje i do!Det jeg gjorde, var å kjøpe en stor gave(diger!) Så fikk guttungen beskjed om at hvis han bæsjet i do, skulle han få gaven. Tok ikke lange tiden før han gjorde det, dermed ble alle bleiene kastet, og han hadde aldri mer på seg bleie. Jeg har null tro på å gjøre et problem ut av noe som egentlig ikke er et problem. Kompisen hans hadde for eksempel en fiks ide om at han bare kunne gå på do hjemme, og holdt seg dermed hele dagen i barnehagen. Dette gikk også over, og begge to går nå på do som alle andre. 

Anonymkode: c7af9...291

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Kragebein, adm

Skrevet

Mulig du burde oppsøke en psykolog som baserer seg på freudianske/psykodynamiske tenkemåter. 

Anonymkode: 423e0...599

Skrevet (endret)

Ville tatt av bleien, laget et stort nummer ut av at han nå er stor gutt og trenger ikke bleie lenger. Kjøpt kule "stor gutt truser" som han velger ut selv. Snakket mye om dette med barnet og sagt at han må si fra når han skal bæsje, så kan han få bleie på for å bæsje, og etterhvert over på potte . Regner med at nr 1 går greit uten bleie? Støtter belønningsforslag som nevnt over. Klistermerker på ark, så og så mange = stor fristende belønning. Forutsatt at han er frisk ellers så klart. 

Du kjenner barnet ditt best. Mange er engstelig for doen. Potte kan virke mindre skummelt. Bruk avledning, les bøker, finn på ting som ufarliggjør situasjonen. Dette går seg til! 

Endret av Blackbird
Skrevet
På 29.12.2019 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Psykologer kan faktisk ikke skrive ut medisiner!

Anonymkode: cfbac...2e9

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vært varsom med lokkemidler og premier om gutten er villig til å sitte, men ikke får til å gjøre noe på do. Kan virke mot sin hensikt og og få det til å låse seg helt, dersom gutten opplever at det som mer press i en situasjon han allerede vet han ikke mester. Per nå sitter han på do. Du kan risikere at han begynner å nekte det også, om han føler seg stilt til veggs.

Ville tatt opp temaet med helsestasjonen, men foreløpig fortsatt som dere gjør med å sitte på do uten å lage noe styr. Om dere skal forsøke noe annet på egen hånd, ville jeg heller forsøkt å hjelpe han å slappe av/distrahere ham med en bok/leke/hva som helst mens han sitter der. Plutselig en dag kommer det kanskje noe, om han glemmer å holde seg/ikke er for anspent til å slippe. 

• Liker 1
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Hva har dere forsøkt?

Du får tilgi at jeg synser. Men når man har kommet dit at man vurderer barnepsykolog tenker jeg man begynner å bli ganske desperat. Og jeg forstår jo det - det er deilig å bli kvitt de bleiene, og frustrerende når barn nekter å gå på do. Samtidig er det en risiko for at dette har blitt et for stort tema hos dere, at barnet merker presset og går i lås.

I det store perspektivet er det ikke viktig om gutten slutter med bleier når han er 4, 4,5 eller 5 år. Om noen år er hele problemstillingen fjern. 

Det ene barnet mitt var tre år da han sa han ville slutte, og slutte gjorde han. Det andre var nesten fire da jeg en morgenen sa «Vet du hva, lille venn? Du har slutta med bleie i dag, og det er fantastisk! Så stor du har blitt!» Og ungen ble litt forundret og veldig stolt og aksepterte opplegget. Dette hadde jeg ikke kunnet gjøre hvis jeg ikke hadde sett at han ikke hadde noen motforestillinger, han var bare for makelig anlagt til å ha interesse av å gå på do før han måtte. Etter et par uker sluttet han med nattbleie av eget initiativ.

Poenget er: Barn må være klare. Man får ikke tvunget dem. Jeg kjenner mange som har forsøkt å få barn til å slutte før de var klare, og endt med at ungene brukte bleie veldig lenge.

Jeg tror kanskje jeg ville sagt til gutten: «Du Ole. Det er ikke viktig om du bruker bleie eller ikke, det kan du bestemme. Vi bare fortsetter å øve oss litt innimellom som nå, det er kjempebra!»

Lykke til :)

Skrevet
På 29.12.2019 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Når et barn er rundt 4,5 år og bruker bleie på dagtid. Kan det hjelpe å ta kontakt med barnepsykolog?

Barnet sitter på do, men får ingenting ut i do. 

Det er jo du, ikke barnet, som skal styre læringa. 

Første steg er å sette barnet på do til faste, forutsigbare tider. Rett etter dere står opp settes barnet på do. Rett etter alle måltider settes barnet på do. Rett før dere skal ut settes barnet på do. Det trenger ikke gjøre noe - det er rutinen som skal etableres i starten. Dersom du stresser med at det må «gjøre seg ferdig» eller «få til noe» så lærer du bort do-stress. Det er derfor du bare setter barnet ned, og så gjør du morgenrutinen, leser litt, er der, tar en dusj -og så løfter du barnet av do. 

Kunsten å gå på do er nemlig kunsten å lære muskelkontroll. Og den lærer du kun når du er avslappet. Til et barn på 4,5 år ville jeg forklart det faktum at det må slappe av i musklene. Barn på den alderen har tilstrekkelig språklig kompetanse til å forstå konseptet. 

Og: barn må like lite «være klare» til å gå på do som de må «være klare» til å lære å spise med gaffel. Vårt samfunn går på do og spiser med gaffel. Så da tar vi voksne bruåyet med å lære bort den muskelkontrollen som kreves til de to oppgavene. Helst når barnet er rundt et år, men bedre sent enn aldri.

Anonymkode: 6faae...b11

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo du, ikke barnet, som skal styre læringa. 

Første steg er å sette barnet på do til faste, forutsigbare tider. Rett etter dere står opp settes barnet på do. Rett etter alle måltider settes barnet på do. Rett før dere skal ut settes barnet på do. Det trenger ikke gjøre noe - det er rutinen som skal etableres i starten. Dersom du stresser med at det må «gjøre seg ferdig» eller «få til noe» så lærer du bort do-stress. Det er derfor du bare setter barnet ned, og så gjør du morgenrutinen, leser litt, er der, tar en dusj -og så løfter du barnet av do. 

Kunsten å gå på do er nemlig kunsten å lære muskelkontroll. Og den lærer du kun når du er avslappet. Til et barn på 4,5 år ville jeg forklart det faktum at det må slappe av i musklene. Barn på den alderen har tilstrekkelig språklig kompetanse til å forstå konseptet. 

Og: barn må like lite «være klare» til å gå på do som de må «være klare» til å lære å spise med gaffel. Vårt samfunn går på do og spiser med gaffel. Så da tar vi voksne bruåyet med å lære bort den muskelkontrollen som kreves til de to oppgavene. Helst når barnet er rundt et år, men bedre sent enn aldri.

Anonymkode: 6faae...b11

Man kan ikke "sette" en fire-fem-åring på do på den måten der. De kan gå og sette seg på do selv, og det høres heller ikke ut til at det er det å sitte på do som er problemet her.

Ta det opp med helsestasjonen hvis det ikke kommer noen framgang snart. Det er nok en psykisk sperre, og mener å ha lest om barnepsykologer som behandler dette, men ikke i Norge. Det ordner seg nok stort sett med tida.

Anonymkode: a3e5e...8a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...