Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ikke nok studiepoeng for å komme inn på noen av de integrerte masterprogrammene i jus, så jeg vurderer å ta omveien som er bachelor ved UiA og master videre ved UiB. Problemet er at jeg ikke har kapasitet til å flytte til Agder, og lurer på om det er mulig å ta studiet som et slags selvstudium ettersom jus består av så mye egenlesning? Dvs. kjøpe pensumbøkene og studere hjemme for å møte opp på eksamen. 

Anonymkode: 1e117...49d

Skrevet
59 minutter siden, Fiznik said:

Veldig vanskelig å komme seg inn på de tradisjonelle fakultetene etter endte 3 år. Hvis du tar litt økonomi kan Forretningsjus enten på BI eller i Danmark være en mellom løsning.

https://www.dn.no/utdannelse/jus/her-er-jusstudenten-ingen-vil-ha/1-1-5396299

På nettsiden til UiA står det at man får komme inn på 2-årig master ved UiB dersom man har fullført bacheloren med karakter C eller bedre.. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På nettsiden til UiA står det at man får komme inn på 2-årig master ved UiB dersom man har fullført bacheloren med karakter C eller bedre.. 

Det er nok opptakskravet. Men hvis det er 40 plasser, og 40 søkere har A i snitt, så duger ikke et lavere snitt. Masteren har ikke ubegrenset med plasser, og da blir det reelle inntakskravet at man har bedre snitt enn flesteparten av de andre søkerene.

Anonymkode: 8d096...d01

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke at du kommer inn i Bergen med C, det står at du er kvalifisert til å søke når du har C. Anbefalt lesning her: https://www.dn.no/utdannelse/jus/universitetet-i-tromso/universitetet-i-oslo/advarer-mot-snarvei-til-jusstudiet/1-1-5355191

Endret av Ullvott
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har ikke nok studiepoeng for å komme inn på noen av de integrerte masterprogrammene i jus, så jeg vurderer å ta omveien som er bachelor ved UiA og master videre ved UiB. Problemet er at jeg ikke har kapasitet til å flytte til Agder, og lurer på om det er mulig å ta studiet som et slags selvstudium ettersom jus består av så mye egenlesning? Dvs. kjøpe pensumbøkene og studere hjemme for å møte opp på eksamen. 

Sjekk med studiet om hvor mye obligatorisk undervisning de har

Anonymkode: 1f33a...d7f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det slett ikke, det står at du er kvalifisert til å søke. Veldig stor forskjell. Du kommer ikke til å få C i rettsvitenskap med å sitte hjemme i sofaen å lese, du trenger undervisning og samtale med andre. 

Anonymkode: d3a26...a51

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg ikke har kapasitet til å flytte til Agder, og lurer på om det er mulig å ta studiet som et slags selvstudium ettersom jus består av så mye egenlesning?

Det går absolutt an å lese juss som selvstudier. Det hele kommer an på deg og din personlighet. Er ikke uvanlig å ta utdannelsen på kortere enn normert tid. Flere kjente personer har gjort det. Blant annet Bjørn Kjos og J.C Elden. 

Anonymkode: 1e253...f53

• Liker 2
Skrevet

Akkurat dette programmet må du være en del til stede på. Det er en obligatoriske gruppearbeider. 

Anonymkode: 0aded...f57

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det slett ikke, det står at du er kvalifisert til å søke. Veldig stor forskjell. Du kommer ikke til å få C i rettsvitenskap med å sitte hjemme i sofaen å lese, du trenger undervisning og samtale med andre. 

Anonymkode: d3a26...a51

bare tull, for noen år siden kunne man ta flere avdelinger ved folkeuniversitetet. det er det slutt på nå men da gikk det fint å ta 1 år på 6 måneder privat.

Anonymkode: 1f33a...d7f

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt årsenhet med jus, startet på bacheloren, men fant fort ut at man kommer ikke så langt med bare en bachelor, og sannsynligheten for å komme inn på masteren, er nesten lik null. Dette fikk vi tidlig beskjed om, selv om vi kun fikk A i alle fag, var det svært liten sannsynlighet for å komme inn på masteren. 

Så dette er nok ikke rette veien å gå. Hva med heller å ta opp fag, så du kommer inn på det du vil med en gang, en mye sikrere vei å gå.

Anonymkode: e749e...066

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...