Gå til innhold

Reisenerver ødelegger så mye, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste året har jeg av en eller annen grunn reagert med skikkelig stress når jeg skal ut å reise. Det kan være så lite som en busstur på 5 timer når jeg skal besøke moren min. Uansett hva og hvor jeg skal av lengre reiser, så blir jeg så uvel og løs i magen, småkvalm, svett og i det hele tatt. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan unngå dette? Mange ganger gleder jeg meg jo til å reise egentlig, men den dårlige magefølelsen har en tendens til å ødelegge det litt. 

Anonymkode: 12d6d...0e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å reise sammen med noen du er trygge på, eller gjør noe som «distraherer» magen slik at du ikke tenker på kvalmen (det kan gjøre det verre). Det kan for eksempel være å høre på musikk/podcast, lese en bok, se film/youtube/noe du liker. 
  Hvis man er kvalm lønner det seg å drikke mye vann, selv om man kanskje ikke er tørst og i hvertfall spise noe næringsrikt. Verdt et forsøk, og det går nok over. Du må bare ikke begynne å unngå å reise. Da kan det hvertfall bli verre. Håper noe hjelper.😊👍🏽

Anonymkode: 52086...9d6

Skrevet

Har du forsøkt reisesyketabletter?

Skrevet

Nå er jeg ganske reisevant, men jeg tror det som er noe av cluet her er erfaring og å kunne planlegge basert på det. Pakkeliste tror jeg er en fin ting, særlig når man skal til utlandet og det kan være pes med å få tak i gjenglemte medisiner f.eks. En annen ting er å ikke ha for mye bagasje å drasse på. Man er gjerne redd for å glemme noe eller ta med for lite, og så ender det bare med at den tunge storebagasjen er mest til besvær:P Vær ute i god tid:)

Kan det være lurt å tenke stegvis for hva du må gjøre når dagen kommer? Hvor tar du bussen fra? Må du busse for å komme dit? Går du? Hvor lang tid tar det å gå? Har du billetten digitalt eller på papir? Er det toalett på bussen?(våtservietter, du vil takke meg:P) Medisiner, mat/drikke, lader, ørepropper osv. du må ha ombord? 

Prøv å ufarliggjør det i hodet ditt. Det er jo bare en buss, jeg vet hvor jeg skal ta den fra, jeg vet når den går, pakkelista mi er krysset ut osv.

Håper det er til hjelp:P Men det hjelper å reise, reis gjerne sammen med noen om du skal på større eventyr:)

Anonymkode: 78cba...b17

Skrevet

Det er følelsen av mangel på kontroll som gjør det, er det ikke? I hvert fall var/er det slik med meg. Men med meg er det flyreiser som er verst. Puster ut først når jeg endelig sitter på flyet. Det hjelper å ha tenkt gjennom worst-case scenario; alt ordner seg stort sett. Og dersom ting virkelig skjærer seg, så er det ingen skam å SNU! Det er bare penger som tapes.. Etter at jeg opplevde en slik episode har jeg blitt litt tøffere faktisk. Når man selv har gjort det man kan for at reisen skal gå bra så kan man bare overlate ansvaret til de andre som må gjøre jobben sin (sjåføren, flyselskapet osv). Det blir litt lettere for hver gang man reiser. Under selve reisen så fokuser på hvor heldig du er som får reise, på hva du vil ha ut av det, på omgivelsene dine, se på menneskene du reiser sammen med, prøv å ikke tenke på det du ikke har kontroll på. Kjøp et blad og en sjokolade. Hør på musikk du liker. Prøv å kose deg.

Anonymkode: ef87c...ac0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...