Gå til innhold

Nakenhet i hjemmet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke ts skal avvises som usant. Vi er alle ulike (noe diskusjonene her på forumet viser hver eneste dag) og det er veldig forskjellig hvor sterkt den enkelte knytter nakenhet til seksualitet, eller kropp til seksualitet.

I vår familie er barna nå blitt 19 og 22 år gamle og ikke lenger barn, men helt fra de var 4 og 7 år har de vært på naturiststrender med oss på sommerferie i Frankrike. Senest i fjor sommer. De sluttet å være avkledd når de kom i puberteten, men vi foreldre har vært nakne hvert år. Det bør sies at stemningen på strendene vi har vært på, har vært fullstendig aseksuell. Det har vært lesing, soving, bading og soling, mens de har sett menn og kvinner i alle aldre og fasonger. I leiligheten vår har de sett oss voksne stå og smøre oss inn med solkrem, uten klær på. Ikke demonstrativt foran dem, men på soverommet med åpen dør, like ved badet de gikk inn og ut av.

På badet, både på ferie og hjemme, har det ikke vært hemmelig eller skummelt med nakenhet. Hvis noen av dem har hatt behov for å spørre om noe, har de kommet i døråpningen. Og de må ha sett mammaen sitte på huk med høvelen massevis av ganger. Ikke pappaen, for det er noe eget med mamma, og de har garantert aldri sett noen ereksjon eller noen seksuelle handlinger eller berøringer. De har vært eksponert for nakenhet, hud og naturlig svinsing mellom soverom og tørkerom og baderom, men that's all. På fjellet har de sett oss hoppe uti et vann, mens fjellstøvler og klær lå igjen på bredden.

Dette handler ikke om "behov for å vise seg frem". Det handler om å gjøre helt vanlige ting, og hvis noen kommer til å se, så ser de. Uten at det er noe negativt, feil, rart eller seksuelt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Trøndermann said:

Jepp ;) Også er det jo mye bedre både å bade og å være ute i sommersola helt naken :) 

....og der fikk hun en privat melding fra denne hyggelige mannen 

Anonymkode: 1f441...400

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

....og der fikk hun en privat melding fra denne hyggelige mannen 

Anonymkode: 1f441...400

Haha,faktisk ikke 😄 

Skrevet
4 minutter siden, Trøndermann skrev:

Sant,man må vise hensyn. Men det er jo som regel ikke noe problem å finne steder hvor man ikke plager noen med å være naken :) 

Nei heldigvis har vi en laaang kystlinje med uendelige badesteder :) De aller fleste bryr seg ikke så mye heller om man soler seg toppløs eller naken på et svaberg ute i skjærgården et sted. Litt andre normer og regler som gjelder der enn på Sørenga i Oslo for eksempel haha

Skrevet

Her går vi nakne rundt hverandre uten noe om og men. Datteren på 10 har begynt å ytre ønske om å være alene på badet, og det respekterer vi så godt det går. Er hun i dusjen å noen må på do, må de nesten få gå på do🤷‍♀️ mine stebarn var ikke vant til nakenhet så de fikk litt sjokk når jeg plutsli gikk naken i stua😅 måtte være litt mer diskret, men nå er de nå vant med at jeg kan dukke opp naken om morgenen eller etter dusj..

Skrevet

Er jeg i dusjen og barna er på badet, dropper jeg barberingen der nede...

• Liker 1
Skrevet

Haha,ja sånn er det her også. Så lenge man holder litt avstand til andre har ikke jeg opplevd at noen har reagert negativt :) Bare litt glaning og fnising av og til,men det får man tåle :P 

Skrevet
1 time siden, Trøndermann skrev:

Haha,ja sånn er det her også. Så lenge man holder litt avstand til andre har ikke jeg opplevd at noen har reagert negativt :) Bare litt glaning og fnising av og til,men det får man tåle :P 

Haha har ikke veldig mye i mot det men foretrekker å ikke bli sett. Hadde nok ikke solt meg naken i hagen om det var mye tilsyn. 

Skrevet

Jeg står ikke å bareberer hufsa i dusjen hvis guttungen er der, som regel ikke når jeg er alene heller for det er jeg for lat til. :P Men kan fint gå naken fra dusjen til mitt rom og han kommer inn å gå på do hvis han har behov for det. Eller at jeg løper med puppene løs for å ta maten ut av ovnen, det skjer i ny og ne:ler: 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ville ikke barbert meg i skrittet foran ungene mine, men ellers har vi ingen låste dører her, og ungene ser meg naken rett som det er. De er fortsatt (10 og 12 år) ikke sjenerte overfor oss. Når de evt blir det, lar vi dem selvsagt få være i fred. Men jeg kommer ikke til å dekke meg til for å gå de to metrene mellom badet og soverommet. 

Selv vokste jeg opp med full nakenhet i hjemmet, tror jeg har fått et veldig avslappa forhold til kropp og nakenhet av det.

Skrevet
1 time siden, Mumsmums skrev:

Her går vi nakne rundt hverandre uten noe om og men. Datteren på 10 har begynt å ytre ønske om å være alene på badet, og det respekterer vi så godt det går. Er hun i dusjen å noen må på do, må de nesten få gå på do🤷‍♀️ mine stebarn var ikke vant til nakenhet så de fikk litt sjokk når jeg plutsli gikk naken i stua😅 måtte være litt mer diskret, men nå er de nå vant med at jeg kan dukke opp naken om morgenen eller etter dusj..

Du sprader naken foran intetanende stebarn og mener ditt behov for å gå på do trumfer ti-åringens ønske om å få være i fred i dusjen. Jeg er helt for at man har et avslappet forhold til kropp og nakenhet, men alle har rett til å få sine intimgrenser respektert, også barn.  

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Daria skrev:

Du sprader naken foran intetanende stebarn og mener ditt behov for å gå på do trumfer ti-åringens ønske om å få være i fred i dusjen. Jeg er helt for at man har et avslappet forhold til kropp og nakenhet, men alle har rett til å få sine intimgrenser respektert, også barn.  

Jeg er enig. Man skal ikke pushe nakenhet på noen om man ikke vet at de er komfortable med det. Jeg synes retten til privatliv er mye viktigere enn retten til å gå naken i huset. Blir dumt om barna ikke vil oppholde seg i stuen eller på kjøkkenet fordi de er redde for å se stemoren sin naken der. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Ville ikke barbert meg i skrittet foran ungene mine, men ellers har vi ingen låste dører her, og ungene ser meg naken rett som det er. De er fortsatt (10 og 12 år) ikke sjenerte overfor oss. Når de evt blir det, lar vi dem selvsagt få være i fred. Men jeg kommer ikke til å dekke meg til for å gå de to metrene mellom badet og soverommet. 

Selv vokste jeg opp med full nakenhet i hjemmet, tror jeg har fått et veldig avslappa forhold til kropp og nakenhet av det.

Samme her, men jeg vokste ikke opp med nakenhet. Men jeg ble veldig nyskjerrig å se på dotten til tanken min på utedoen da, det satte fart på puberteten... Jeg viser ikke så mye kjønn nå lengre da, men det er jo fordi guttene nærmer seg tenårene. Det er iallefall viktig å prate om om ting med dem, om hvordan ting skjer i oppveksten. Tror nok det er betryggende å ha en slik pappa, selv om det er mye knising🙄

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit (for dem som vil ha det sånn) å rusle rundt naken og dele bad mens man er naken. 

Men at mor intimbarberer seg foran tenåringssønner er i mitt hode direkte sykt. Alle som er kvinner og som har barbert seg nedentil, vet at for å kunne bli "glattbarbert" er det ganske mange kriker og kroker som må barberes. Derav må man innta en del ganske "sprikende" posisjoner. 

Og det er helt naturlig å være naken. Men det er ikke naturlig å barbere vekk håret rundt kjønnsorganene. Altså er dette en "ikke-naturlig" prosess som ikke kan forsvares med at "det er naturlig å være naken". 

Anonymkode: a7cf7...4e8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Flott å lese om dere som har et avslappet forhold til nakenhet i hjemmet. Jeg tror rett og slett at man har det bedre med seg selv om man ikke er så redd for å vise seg naken.

Noen her mener at det å la barna se hverandre og foreldrene nakne er unormalt og skammelig. Jeg tenker at i en verden hvor barna kan søke opp bilder av nakne folk på nett i løpet av få sekunder og blir pepret med retusjerte nakne og halvnakne kropper i alle kanaler, så har de godt av å se og lære om naturlig nakenhet i trygge rammer i hjemmet før de får et helt forvrengt bilde av nakenhet gjennom media og nett. Om man vender seg til naturlig nakenhet i hjemmet og blir fortrolig med egen kropp vil man trolig også få det lettere med seg selv når man møter den store verden og må dusje naken i en garderobe eller liknende situasjoner. I dagens samfunn hvor det er skapt et ideal for utseende og kropp som omtrent ikke finnes i virkeligheten, så trenger vi alle, både barn og voksne, å se og lære hvordan en vanlig kropp ser ut og på den måten oppleve at ens egen kropp er fin nok og god nok. Jeg er selv naturist, og en av de absolutt beste tingene ved det, er at jeg ser med egne øyne at min kropp slett ikke er noe styggere enn andres og at jeg ikke har noe å skamme meg over. Dette styrker selvbildet og jeg får det rett og slett bedre med meg selv.

Barn og voksnes intimgrenser skal respekteres, og man vil snart forstå hvor den grensa går. Hvor grensa går, vil også variere mye både med alder og fra person til person. Har selv tre barn hvor eldste nå er 18, så vet litt om dette etterhvert. De velger nå å låse døra når de selv er i dusjen eller på do, og det er greit, men de kan allikevel gjerne komme inn på badet når jeg og/eller mor er nakne der. Om du uforvarende tråkker over en grense, vil du merke det, og kan unngå å gjenta det. Ellers tror jeg ikke barna blir skadet av å se foreldrene sine nakne av og til. Tvert i mot, det tror jeg bare er sunt.

Endret av aksase
Skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit (for dem som vil ha det sånn) å rusle rundt naken og dele bad mens man er naken. 

Men at mor intimbarberer seg foran tenåringssønner er i mitt hode direkte sykt. Alle som er kvinner og som har barbert seg nedentil, vet at for å kunne bli "glattbarbert" er det ganske mange kriker og kroker som må barberes. Derav må man innta en del ganske "sprikende" posisjoner. 

Og det er helt naturlig å være naken. Men det er ikke naturlig å barbere vekk håret rundt kjønnsorganene. Altså er dette en "ikke-naturlig" prosess som ikke kan forsvares med at "det er naturlig å være naken". 

Jeg forstår det du sier, men det er nok ikke snakk om å vise seg fram når mor barberer seg. Tror ikke barna ser på heller selv om det skjer i samme rom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Hei på deg :) skrev:

Jeg forstår det du sier, men det er nok ikke snakk om å vise seg fram når mor barberer seg. Tror ikke barna ser på heller selv om det skjer i samme rom. 

Hvordan vet du det? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? 

Jeg sa aldri at jeg vet det, men antar det. 

AnonymBruker
Skrevet

Her låses døra, noe annet er uaktuelt! 

Anonymkode: 1e797...74c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Hei på deg :) skrev:

Jeg sa aldri at jeg vet det, men antar det. 

For å si det sånn: Dersom en av mine nære venninner hadde skrevd ut på badet og glattbarbert seg i alle kroker og kriker, hadde jeg fått problemer med hvor jeg skulle feste blikket. Unntaket er seff hvis badet er kjempedigert. 

Og du "antar" at ingen ser eller føler seg brydd? 

Hvorfor antar du det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...