AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Kan noen prøve og hjelpe meg med en sak. Jeg har 1 hunn kattunge på 6 mnd hun ble sterelisert for ca 15 dager siden og såret ser fint ut tror jeg. Men Det er akk som det er en bul som en brokk (Se Bildet) Er det bare sånn magen skal være eller det noe galt? Skal jeg kontakte dyrlege? Anonymkode: 300b2...1de
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Ikke operasjonleppene men det jeg har markert her. det er akk som en bul. Anonymkode: 300b2...1de
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Om du er redd for at noe er galt innvendig så tar du med pus til dyrlegen for en kontroll Anonymkode: 91ffa...f01 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 Det er ikke uvanlig med ufarlig hevelse, det bør veterinær ha informert om. Men ta uansett kontakt med veterinær på mandag. Kan jo være litt med en kontroll. Så lenge katten er i fin form og det ikke er rødt eller betent så kan det vente til i morgen. Anonymkode: 68381...cd8
Minya Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 Det er helt normalt at det ser ut som det ligger en liten sossis under operasjonssåret i to-tre ukers tid. Det er vevet under huden som har en liten hevelse og den hevelsen går ned over tid. Hvor lang tid avhenger av hvor fort det gror, og det varierer veldig fra katt til katt. Så lenge det ikke er rødt, betent eller veldig varmt, går det bra. Jeg har relativt ny erfaring med emnet, siden vi kastrerte våre kattungesøsken i august, og kjetta hadde en sånn hevelse i en treukers tid eller deromkring. Det så verre ut en uke etter kastreringen enn rett etter, og hevelsen gikk sakte men sikker ned i løpet av de neste to ukene. Så snart all pelsen begynte å gro tilbake, var hevelsen helt borte. Det ser veldig skummelt ut, men det er helt ufarlig så lenge det ikke er varmt eller rødt. 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 Ser helt fint ut det der. Helt normalt med sånn hevelse. Den forsvinner i løpet av 2-3 uker. Du skal passe på at såret ikke blir rødt, hovent og varmt Anonymkode: 232c6...678
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 6 timer siden, Minya skrev: Det er helt normalt at det ser ut som det ligger en liten sossis under operasjonssåret i to-tre ukers tid. Det er vevet under huden som har en liten hevelse og den hevelsen går ned over tid. Hvor lang tid avhenger av hvor fort det gror, og det varierer veldig fra katt til katt. Så lenge det ikke er rødt, betent eller veldig varmt, går det bra. Jeg har relativt ny erfaring med emnet, siden vi kastrerte våre kattungesøsken i august, og kjetta hadde en sånn hevelse i en treukers tid eller deromkring. Det så verre ut en uke etter kastreringen enn rett etter, og hevelsen gikk sakte men sikker ned i løpet av de neste to ukene. Så snart all pelsen begynte å gro tilbake, var hevelsen helt borte. Det ser veldig skummelt ut, men det er helt ufarlig så lenge det ikke er varmt eller rødt. Ok. Jeg har 4 katter også er alle kastrerte og sterliserte 2 kattunger hann og 2 hunkatter den ene hunn er kattemor Jeg skjønner ikke hva du helt mener med varmt. At selve kroppen er varm på såret eller at det blir varmt for hun ligger i et teppe ? Men skal høre med dyrlegen i morra Anonymkode: 300b2...1de
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg har 4 katter også er alle kastrerte og sterliserte 2 kattunger hann og 2 hunkatter den ene hunn er kattemor Jeg skjønner ikke hva du helt mener med varmt. At selve kroppen er varm på såret eller at det blir varmt for hun ligger i et teppe ? Men skal høre med dyrlegen i morra Anonymkode: 300b2...1de At såret blir rødt og varmere enn resten av katten. Har du aldri hatt feks en verkende finger selv? Anonymkode: f98bd...074 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: At såret blir rødt og varmere enn resten av katten. Har du aldri hatt feks en verkende finger selv? Anonymkode: f98bd...074 Jo da. Anonymkode: 300b2...1de
Minya Skrevet 1. januar 2020 #10 Skrevet 1. januar 2020 On 12/29/2019 at 9:19 PM, AnonymBruker said: Ok. Jeg har 4 katter også er alle kastrerte og sterliserte 2 kattunger hann og 2 hunkatter den ene hunn er kattemor Jeg skjønner ikke hva du helt mener med varmt. At selve kroppen er varm på såret eller at det blir varmt for hun ligger i et teppe ? Men skal høre med dyrlegen i morra Anonymkode: 300b2...1de Varmt som i varmere enn resten av huden rundt, slik som når du selv har et hovent eller betent sår.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #11 Skrevet 1. januar 2020 Det ser helt normalt ut Stryk lett på området, med rene fingre. Viser katten tegn til stort ubehag eller smerte tar du en tur til dyrlegen. Kjenn på ørene. Er de glovarme tar du en tur til dyrlegen. (slik du kjenner feber på katter. Men vær obs på at ørene også kan være veldig varme etter at de har sovet, blant annet). Utover det stemmer andre tips i denne tråden. Anonymkode: 7ad03...eac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå