CabinCruiser Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Hei, Har tenkt å meal preppe litt mer nå framover fordi jeg har mistet kontroll over matinntaket mitt og trenger å få kontroll. Men jeg kjenner at jeg er litt lei de "vanlige" preppeideene mine og har lyst på ny inspirasjon. Pr i dag er det jeg alltid har i hus, forhåndspakket porsjoner av proteinlasange. Det er lett å lage i store doser, koster ikke så mye, og er essensielt proteiner ispedd bittelitt fett og grønnsaker. Jeg bruker halvt om halvt pastaplater og lomper, og i min porsjon er ikke det all verdens med karbohydrater. En panne 20x30 holder som regel til 24-26 måltider til meg alene. Jeg har også laks og torsk i hus normalt sett, fersk som er enkel å tilberede. Kriteriene mine i kost er at det ikke må være nøttebasert, helst ikke med fancy ingredienser. Ikke eggemuffins&eggerøre eller ting som smaker egg. Og helst ikke sunnifiserte bakverk. Hovedingrediensen bør være protein, ikke kylling eller fuglekjøtt eller tunfisk. Gode karbohydrater og litt fett (bryr meg ikke om mettet vs umettet) Noen gode salater f.eks som holder seg litt mer enn halv dag? Vri på en taco?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Jeg henter mye inspirasjon her:https://www.budgetbytes.com/category/extra-bytes/budget-friendly-meal-prep/ Anonymkode: 102f8...e34 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 For kjøleskap mealprepper jeg stort sett ingredienser, ikke hele retter. Ellers synes jeg smaken forringer seg raskt, og at alt smaker likt til slutt. (nå nevner jeg ting som egg og kylling - men det kan jo enkelt erstattes av andre varer). Vasker og ziplocker krispusalat, cherrytomater, paprika, avocado og så videre. Koker egg. Damper laks. Steker kylling. Ovnsbaker søtpotetbåter. Damper brokkoli. Blander en viniagrette. Koker opp couscous eller mungbønner eller linser. Lager ulike varianter av kjøleskapsgrøt. Enkelte ingredienser lager jeg for en uke, andre for to-tre dager. Så lunsj kan være frisk salat med kylling og viniagrette. En couscoussalat med laks og paprika. Kylling med søtpoteter og brokkoli. Og så videre. Jeg lager en suppe hver uke, som fryses ned i porsjonspakninger. En grateng eller gryte som fryses ned i porsjonspakninger. Supper: gulrotsuppe, søtpotetsuppe, blomkålsuppe, potet og purreløksuppe. Gratenger: Moussaka, pølsegrateng, tacograteng. Gryter: chili sin carne, beuf bourgogne, Da har vi 3-4 middager de dagene vi ikke har tid/lyst til å lage middag. Anonymkode: 6a96f...28d 2
Hyacinth Skrevet 30. desember 2019 #4 Skrevet 30. desember 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: For kjøleskap mealprepper jeg stort sett ingredienser, ikke hele retter. Ellers synes jeg smaken forringer seg raskt, og at alt smaker likt til slutt. (nå nevner jeg ting som egg og kylling - men det kan jo enkelt erstattes av andre varer). Vasker og ziplocker krispusalat, cherrytomater, paprika, avocado og så videre. Koker egg. Damper laks. Steker kylling. Ovnsbaker søtpotetbåter. Damper brokkoli. Blander en viniagrette. Koker opp couscous eller mungbønner eller linser. Lager ulike varianter av kjøleskapsgrøt. Enkelte ingredienser lager jeg for en uke, andre for to-tre dager. Så lunsj kan være frisk salat med kylling og viniagrette. En couscoussalat med laks og paprika. Kylling med søtpoteter og brokkoli. Og så videre. Jeg lager en suppe hver uke, som fryses ned i porsjonspakninger. En grateng eller gryte som fryses ned i porsjonspakninger. Supper: gulrotsuppe, søtpotetsuppe, blomkålsuppe, potet og purreløksuppe. Gratenger: Moussaka, pølsegrateng, tacograteng. Gryter: chili sin carne, beuf bourgogne, Da har vi 3-4 middager de dagene vi ikke har tid/lyst til å lage middag. Anonymkode: 6a96f...28d Takk for inspirasjon. Supert innlegg 🙂
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 23 timer siden, CabinCruiser skrev: Hei, Har tenkt å meal preppe litt mer nå framover fordi jeg har mistet kontroll over matinntaket mitt og trenger å få kontroll. Men jeg kjenner at jeg er litt lei de "vanlige" preppeideene mine og har lyst på ny inspirasjon. Pr i dag er det jeg alltid har i hus, forhåndspakket porsjoner av proteinlasange. Det er lett å lage i store doser, koster ikke så mye, og er essensielt proteiner ispedd bittelitt fett og grønnsaker. Jeg bruker halvt om halvt pastaplater og lomper, og i min porsjon er ikke det all verdens med karbohydrater. En panne 20x30 holder som regel til 24-26 måltider til meg alene. Jeg har også laks og torsk i hus normalt sett, fersk som er enkel å tilberede. Kriteriene mine i kost er at det ikke må være nøttebasert, helst ikke med fancy ingredienser. Ikke eggemuffins&eggerøre eller ting som smaker egg. Og helst ikke sunnifiserte bakverk. Hovedingrediensen bør være protein, ikke kylling eller fuglekjøtt eller tunfisk. Gode karbohydrater og litt fett (bryr meg ikke om mettet vs umettet) Noen gode salater f.eks som holder seg litt mer enn halv dag? Vri på en taco? Har du en oppskrift på denne? Ser veldig interessant ut Anonymkode: 85b61...943
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #6 Skrevet 30. desember 2019 23 timer siden, CabinCruiser skrev: Hei, Har tenkt å meal preppe litt mer nå framover fordi jeg har mistet kontroll over matinntaket mitt og trenger å få kontroll. Men jeg kjenner at jeg er litt lei de "vanlige" preppeideene mine og har lyst på ny inspirasjon. Pr i dag er det jeg alltid har i hus, forhåndspakket porsjoner av proteinlasange. Det er lett å lage i store doser, koster ikke så mye, og er essensielt proteiner ispedd bittelitt fett og grønnsaker. Jeg bruker halvt om halvt pastaplater og lomper, og i min porsjon er ikke det all verdens med karbohydrater. En panne 20x30 holder som regel til 24-26 måltider til meg alene. Jeg har også laks og torsk i hus normalt sett, fersk som er enkel å tilberede. Kriteriene mine i kost er at det ikke må være nøttebasert, helst ikke med fancy ingredienser. Ikke eggemuffins&eggerøre eller ting som smaker egg. Og helst ikke sunnifiserte bakverk. Hovedingrediensen bør være protein, ikke kylling eller fuglekjøtt eller tunfisk. Gode karbohydrater og litt fett (bryr meg ikke om mettet vs umettet) Noen gode salater f.eks som holder seg litt mer enn halv dag? Vri på en taco? Har du en oppskrift på denne? Ser veldig interessant ut Anonymkode: 85b61...943
CabinCruiser Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du en oppskrift på denne? Ser veldig interessant ut Anonymkode: 85b61...943 Til 2 former: 1 form 20x30 blir smekkfull og velsådet og du står ofte igjen med saus og krem du ikke fikk plass til. Kjøttsaus: En dæsj olje (jeg bruker nøytral kokosolje) 2 store gulrøtter - lurt å finhakke 2 store løk - lurt å finhakke 3 fedd hvitløk - lurt å finhakke 200 gram sellerirot ( jeg slyøfer denne og legger til paprika og en blomkål) 500 gram hakkede tomater 100 gram tomatpure 5 dl vann 800 gram kjøttdeig/karbonadedeig/kyllingdeig etc - hva du liker ¼ ts malt stjerneanis 3 laubærblad 1 ts nytkvernet pepper ½ ts salt Ostekrem: 600 gram cottage cheese 75 gram parmesanost - jeg bruker whatever jeg har liggende slags ost 2 ts tørket basillikum ¼ ts revet muskatnøtt ¼ ts pepper ¼ ts salt 1 dl melk, evt mager kesam, smørost, creme fraiche etc. Bytter gjerne melk ut med mager kesam personlig Du trenger også eventuelt litt revet ost til å drysse på toppen dersom ønsket Slik lager du kjøttsausen: Finhakk gulrøtter, løk, sellerirot og hvitløk. Fres disse i en tykkbunnet kjele i litt olje sammen med krydderet. Hell på hakkede tomater og litt av vannet. Skru ned varmen slik at det småkoker. I en stekepanne bruner du kjøttfarsen og tilsetter i kjøttsausen. Bland ut tomatpureen i resten av vannet, og hell det i stekepanna du brunet karbonadedeigen i. Dette gjør du for å få med god smak. Hell så tomatpurevannet over i kjøttsausen. La det hele småkoke så lenge som du har tid til, minst en time, men gjerne to. NB: Du kan skippe disse stegene men du får ikke like smakfullhet i lasagnen som hvis du gjør dette. Skipper du, blir smaken ganske "bland" Slik lager du ostekremen: Riv parmesanosten. Ha den, cottage cheese, melk og krydder i en foodprosessor eller blender. Kjør til blandingen er mer eller mindre jevn. Du vil se noen pittesmå korn, men det er bare å ignorere. Legg kjøttsaus, ostekrem og lasagneplater, gjerne fullkorn om du får tak i det, lagvis i formen. Du kan også bruker lomper, eller skiver av squash. Dekk den med aluminiumsfolie og stek den midt i ovnen på 200 grader i ca. 25 minutter. Ta så ut formen og dryss på litt revet ost og stek videre uten folie til osten er gylden. Om du ikke liker pasta kan du bytte ut lasagneplater med squash eller lomper. Du skjærer da skiver squash med en ostehøvel, drysser litt salt på dem og lar dem ligge 10-15 minutter. Børst så av saltet. Bruk som lasagneplater. Nå tenker noen sikker "yaaack!! Cottage cheese 😫". Det er ikke så ille som dere tror. Jeg bruker mager cottage cheese og moser den glatt som krem i blenderen. Du merker ikke klumper eller smaken. Du kan også ta en stor skje med lasagnepulver oppi ostekremen dersom du vil. Oppskriften har jeg funnet her og modifisert den til personlig smak. Jeg liker f.eks ikke sellerirot, og har erstattet dette med andre grønnsaker jeg evt måtte ha i hus.
CabinCruiser Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #8 Skrevet 30. desember 2019 Nå prøvde jeg ut en gryterettsak her. Altså fra toropose. Og selv om det ble spiselig, så manglet det noe smak og hadde for høyt kcalinntak 100gram og for lite protein. Jeg stappa oppi 400 gram karbisdeig og 1 pakke bønner. For lite. Så her tenker jeg at jeg må rett og slett ut å lage gryteretten selv. uten posebasen. Noen steg i retning av gryterett her kanskjr?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 Chili con carne, fiskegrateng med torsk og cottage cheese Anonymkode: 7fa58...5b6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 På 30.12.2019 den 20.47, CabinCruiser skrev: Nå prøvde jeg ut en gryterettsak her. Altså fra toropose. Og selv om det ble spiselig, så manglet det noe smak og hadde for høyt kcalinntak 100gram og for lite protein. Jeg stappa oppi 400 gram karbisdeig og 1 pakke bønner. For lite. Så her tenker jeg at jeg må rett og slett ut å lage gryteretten selv. uten posebasen. Noen steg i retning av gryterett her kanskjr? Sjekk meksikansk gryte oppskriften til Julianne Lyngstad på lyngstadernaering.no Den liker jeg veldig godt! Anonymkode: 3c8fa...f6a 1
CabinCruiser Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #11 Skrevet 1. januar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Chili con carne, fiskegrateng med torsk og cottage cheese Anonymkode: 7fa58...5b6 Har en versjon i ovnen nå, smakte ok på "kok", blir spennende etter gratineringen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå