AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Har en gutt på snart 2 år. Bøker har vært veldig viktig for meg i min oppvekst og jeg hadde selv en mamma som leste for meg på senga. Husker ikke når hun begynte med dette. Men gutten min er veldig aktiv og han sitter så absolutt ikke i ro om jeg forsøker å lese bøker for han. Selv om det er bare en setning på hver side så mister han interessen kjapt. Han elsker derimot pekebøker. Da kan han sitte leeeenge i fanget og peke på de ulike tingene i bøkene og jeg sier hva det er og snakker litt om det vi ser. Når er det vanlig at de fatter mer interesse for bøker med fortellinger? Anonymkode: 48fdf...1cc
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Rundt 4-5 års alder. Anonymkode: 808b1...8e5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 Vi har lest bøker siden han var ett år. Er nå snart 6 år. Begynte å lese på sengekanten før legging, først enkle pekebøker, og lignende. I dag leser vi bøker av Roald Dahl, Astrid Lindgren osv. Han elsker bøker. Anonymkode: 557ef...6f8 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 Vi har lest hele tiden. Først bare pekebøker. Så begynte vi med enkle bøker slik som Kari Grossman og billedbøkene til Astrid Lindgren, Thomas og Emma osv. Dette var vel fra rundt året. (Har variert med hvert barn). Og så har vi avansert etterhvert. Vi prøver oss litt frem, det er lett å merke når interessen er tilstede eller ikke. Min 5åring må fremdeles ha bilder på hver side, men det kan godt være mye tekst i bøkene. Jeg tenker at en urolig 2åring kanskje kunne likt lillesøsterbøkene til kari Grossman, eller Emma og Thomas bøkene, eller Ludde. I alle disse er det store tegninger, svært lite tekst, men likevel en handling i historien. Men dette er jo avhengig av språkforståelsen til barnet, den er jo veldig varierende i den alderen. Anonymkode: 79457...3fe 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 Vi begynte å lese høyt fra bøker fra han var noen måneder gammel. Tenker at det er bra for språkutviklingen hans. Vi leser mens han leker og holder på med sitt. Anonymkode: 2516d...918 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 Vi har hatt fast lesestund før leggetid fra hun fikk eget rom, rundt åtte måneder gammel. Fikk mange fine bøker fra goboken som var tilpasset alderen hennes. Nå er hun to år gammel og veldig glad i Bukkene Bruse-bøkene som hun fikk til jul. Anonymkode: 9f461...6fa 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 Var vel fra en 3 mnd alder med enkle stoffbøker, så etterhvert pekebøker. Hun forstod sikkert ikke mye av det, men så ut til å like det godt likevel nå er hun snart 3 og vi leser Emma, Peppa gris og egentlig alt det hun vil.. Prinsesseblader er veldig populært Anonymkode: 9d52d...e00 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 Mamma og pappa leste for oss fra vi ble født. 🤔 Anonymkode: 02669...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 Har lest hele tiden. Det ble fast lesestund da kveldsammingen forsvant. Jeg bytta da ut ammetiden med lesestund i fanget. Starta med pekebøker. Nå leser hun selv på senga. Jeg har lest i adventstiden. Går i 4 kl. Anonymkode: 5c6db...94d 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #11 Skrevet 29. desember 2019 2 åringen her har god språkforståelse, men interessen for bøker er rett og slett ikke der. Hun sier nei når boka tas frem. Vi hører derfor på lydbøker. Det liker hun til en viss grad, men kun maks 5 min om gangen. Her går det derfor i synging ved leggetid. Anonymkode: 2070d...677 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #12 Skrevet 29. desember 2019 Lesestund på kvelden fra mini flyttet på eget rom (8 mnd). Er tre (og tre mnd) nå og vi leser bøker med historie som Karsten og Petra eller Albert Åberg, faktabøker (mye om dyr) der vi snakker om tema og finner en gang i blant frem pekebøker som «vrimlebøkene». Av lengre bøker er det kun Hakkebakkeskogen og Kardemomme by vi har lest (leser da er par kapitler hver kveld), men de historiene kjenner han fra teater og film. De har vi lest i et lite år, men han kunne ikke fulgt en så lang historie da vi startet om han ikke kjente den fra før. Da han våknet 6 (hele året han var 2) hadde vi fast rutine på bok før frokost og barnehage, det gjør vi nå bare om vi har god tid om morgenen. Anonymkode: 528e3...93f 1
MissStiles Skrevet 29. desember 2019 #13 Skrevet 29. desember 2019 Begynte å lese for henne rundt 1 år. Startet med bøker med mye bilder, også gikk vi over til mer og mer tekst med årene. Nå blir hun 5 år og hun elsker at vi leser for henne. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #14 Skrevet 29. desember 2019 Min gutt har alltid elsker bøker. På den alderen var det bildene som var spennende..ikke å sitte å høre på at noen leser. Bortsett fra gruffalo..han elsket de bøkene Sånne type bøker brukte vi å lese mye..snakket om hva vi så og kunne gå igjennom en stabel med bøker. Bilder med lyder og klaffer er også gøy. Nå er han 4 og elsker fortsatt å lese https://www.norli.no/dogn-vrimleboka?gclid=CjwKCAiAuqHwBRAQEiwAD-zr3UVKGm300t02nQEPjfIImH3ARJKoBcdHZ5DYmTYs-IUThZbxAMDvPhoCzuYQAvD_BwE https://www.norli.no/velkommen-til-mamoko?gclid=CjwKCAiAuqHwBRAQEiwAD-zr3dKBKNrAWI0YKXHiALRsjLTu8e8xGZDrO_OW7eA6fPR_gK8rY40ceRoCYRoQAvD_BwE Anonymkode: 88b47...a1e
Arkana Skrevet 29. desember 2019 #15 Skrevet 29. desember 2019 Vi begynte med pekebøker fra de var noen måneder gamle og leste mer etterhvert. De er nå 7, snart 9 og 11 og leser mye alle tre.
Gjest Albbas Skrevet 29. desember 2019 #16 Skrevet 29. desember 2019 Bøker har vi lest hele tiden, men fast lesestund på senga begynte vi med før 2 år.
Marimba Skrevet 29. desember 2019 #17 Skrevet 29. desember 2019 Anbefalt "når to" bøkene. Her er "når to skal si gonatt" fast innslag før toåringen skal sove.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #18 Skrevet 29. desember 2019 Ca 2,5 år hos mine men de har hatt godt språk slik at de fikk med ser handlingen . Leser da korte bøker som Beillebjørn, Peppa gris, Thomas og Emma bøker ol. Noen ganger forenkler jeg historien og snakker heller om bildene, eller hva de husker fra sist vi leste. Bøker er dog det eneste de har vært interessert i av rolige aktiviteter, tegne, perle, male, dukkelek ol har de ikke brydd seg om før de var store så interessene er jo forskjellige. Tror rundt 3-4 årsalderen er mer normalt. Anonymkode: eba63...506
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #19 Skrevet 30. desember 2019 Siden baby var 7 mnd og ble interessert. Anonymkode: dc37d...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå