AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Vi har nå 3000 kr å leve på til 20.januar,å alt av middag må vi kjøpe inn vi har ikke noe i fryser eller kjøleskap.Vi er en voksen og 1 barn. Er det overkommelig? Anonymkode: 16f78...4c5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Ja. Jeg har 1200 til 20. januar... Og har også et barn. Det blir en kjip januar, men selvsagt går det! Anonymkode: 23b06...8c5 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Jeg har 1200 til 20. januar... Og har også et barn. Det blir en kjip januar, men selvsagt går det! Anonymkode: 23b06...8c5 Hvilke prioriteringer gjør dere? Dette går jo ikke an? Barna må både ha skikkelig middag, matpakke, frukt og grønnskaker? Men må tenke litt lenger når en har barn en skal forsørge. Anonymkode: 38a27...944 13
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke prioriteringer gjør dere? Dette går jo ikke an? Barna må både ha skikkelig middag, matpakke, frukt og grønnskaker? Men må tenke litt lenger når en har barn en skal forsørge. Anonymkode: 38a27...944 Jeg brukte maks 500 i uken da jeg var alene med min og vi spiste fisk 3 ganger i uken. Barnet gikk da i barnehage så ble mindre brødskiver. Hadde mat/husholdningsbudsjett på 2000 i mnd. Jeg manglet ikke penger, men ingen problem å lage rimelige middager med innhold. En kan jo f. Eks hente inspo fra fattig.student på insta. Men om 1200 skal dekke alt, til og med det uforutsette så er det jo riski, men januar er trang for mange og barna overlever. Ofte har en basic/tørrvarer liggende som pasta, ris ect. Så man må jo ikke alltid kjøpe inn absolutt alt hele tiden. Anonymkode: d43fc...fcc 17
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 Vi er en voksen og ett barn (8 år). Jeg hadde klart meg på 3000,- til den 20. Vi bruker ca. 4000-5000,- på en hel måned, i mat og såpe/dopapir osv. Jeg synes mat er greit å improvisere litt, med det man har, men melk/brød kjøper vi mye av. Det finnes jo så mye billigprodukter av fisk/kjøtt, og man kan spise det samme i to dager. Det burde gå fint😊 Anonymkode: f29f8...d4a 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 Samma sum her til den 20. Regna på det,skal gå akkurat det,med 150 kr dagen. Anonymkode: 7326c...396
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 Du har 1000 kr uka for mat til en voksen og et barn. Det burde være helt uproblematisk. Om det føles uoverkommelig og vanskelig, vil jeg varmt anbefale å bruke litt tid på å sette opp en matplan. Planlegg en uke av gangen, hva middag skal være - og planlegg slik at det som kjøpes blir brukt opp. Skal det være kokte gulerøtter til en middag, så kanskje gulerotsuppe en dag for å bruke opp pakken f.eks. Storhandle en gang i uka, og evt en supplerende handletur kun for melk/brød. Anonymkode: 8786f...ed6 7
Gjest Forumhei Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 Da skulle man ikke kjøpt julegaver...bedre med mat på bordet en gaver under treet!!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 Her har jeg tenkt å få orden på økonomien i løpet av de par neste årene, og da må vi leve som om vi var fattige når det gjelder matinnkjøp og andre innkjøp. Knipe inn her for å bygge en skikkelig buffer, og jeg vil betale mer ned på lån, sånn at jeg har mulighet for å låne mer om og når barna trenger hjelp for å komme inn på boligmarkedet. Har hjulpet en av dem, og det gjør at jeg har mindre økonomisk frihet nå. Siste halvåret har jeg stort sett brukt hva jeg har tjent, men nå blir det sparekniv for meg, yngstemann som bor med meg halve tiden og studenten som har flyttet hjemmefra, og som er mer økonomisk enn moren og spiser middag her flere ganger i uken. Anonymkode: 74b84...61c 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #11 Skrevet 29. desember 2019 4 timer siden, Forumhei skrev: Da skulle man ikke kjøpt julegaver...bedre med mat på bordet en gaver under treet!! For ett idiotisk svar! Anonymkode: 16f78...4c5 10
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #12 Skrevet 29. desember 2019 Vi er 2 voksne og 2 barn og har 2400kr til 12.01. Vi skal leve godt til det! Anonymkode: 2ebdf...914
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #13 Skrevet 29. desember 2019 Det skal gå fint! Begynn med å tømme skap og fryser, sikkert litt tørrvarer dere kan bruke. Ellers ville jeg droppet middag hver dag, lag omelett eller toast noen dager. Del opp brød i butikken og frys det, så blir det ikke noe matsvinn der. Billige middager: - Tomatsuppe med egg. - Linsegryte med løk og potet. - Pasta med erter, sopp og fløte. Også er det jo alltid billigere å lage store porsjoner. Spis det samme noen dager. Anonymkode: 5688b...3c1 5
Eneri Skrevet 29. desember 2019 #14 Skrevet 29. desember 2019 (endret) Nå er det masse rimelig julemat å få kjøpt. Feks 50% av alle varer merket 'julens favoritter' på Rema. Eks: 400 gram julepølse ble da kun 14,50. Benytt deg av slike tilbud. Hvis du planlegger godt, blir ikke dette noe problem. Men syns jo det er rart å ikke være ferdig med jula og så ha tomme skap/fryser? Endret 29. desember 2019 av Eneri 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #15 Skrevet 29. desember 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er 2 voksne og 2 barn og har 2400kr til 12.01. Vi skal leve godt til det! Anonymkode: 2ebdf...914 Samme her. Men lønna kommer 10.01. Anonymkode: a55a2...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #16 Skrevet 29. desember 2019 Det var mye! Det klarer du helt fint! er bare å handle fornuftige og drikke vann istedet for brus🥳 Anonymkode: d116f...d78 1
CabinCruiser Skrevet 29. desember 2019 #17 Skrevet 29. desember 2019 Jeg syns det er litt trist at mange tror man må ha titusner i matbudsjett for å spise god og næringsrik mat. Med en mann og 2 gutter i hus, alle sammen som spiser mye, så bruker vi fortsatt mye mindre penger mat enn mange og maten vår er i snitt mye bedre enn i mange, mange hus - og nesten fritt for brødskiver. Det går mye i kvalitetsprotein, og nesten og aldri toro, eller pose/halvfabrikata. Og vi klarer det på 3000,- +/- på tre uker...1000,- i uka er mye penger. Jeg ville faktisk som ett prosjekt testa om det gikk å halvere dette uten å gå ut over næringskvaliteten (for det er nemlig fullt mulig) 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #18 Skrevet 29. desember 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte maks 500 i uken da jeg var alene med min og vi spiste fisk 3 ganger i uken. Barnet gikk da i barnehage så ble mindre brødskiver. Hadde mat/husholdningsbudsjett på 2000 i mnd. Jeg manglet ikke penger, men ingen problem å lage rimelige middager med innhold. En kan jo f. Eks hente inspo fra fattig.student på insta. Men om 1200 skal dekke alt, til og med det uforutsette så er det jo riski, men januar er trang for mange og barna overlever. Ofte har en basic/tørrvarer liggende som pasta, ris ect. Så man må jo ikke alltid kjøpe inn absolutt alt hele tiden. Anonymkode: d43fc...fcc Poenget er kanskje hvor lenge det er siden du klarte dere for 500 kroner i uka? Hvis det er 5 år siden så har det skjedd ganske mye på disse 5 årene. Er det enda lenger siden så telles faktisk ikke poenget ditt siden 500 var mye mer penger den gang. Anonymkode: 68696...828 4
Gjest Lasox Skrevet 29. desember 2019 #19 Skrevet 29. desember 2019 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal gå fint! Begynn med å tømme skap og fryser, sikkert litt tørrvarer dere kan bruke. Ellers ville jeg droppet middag hver dag, lag omelett eller toast noen dager. Del opp brød i butikken og frys det, så blir det ikke noe matsvinn der. Billige middager: - Tomatsuppe med egg. - Linsegryte med løk og potet. - Pasta med erter, sopp og fløte. Også er det jo alltid billigere å lage store porsjoner. Spis det samme noen dager. Anonymkode: 5688b...3c1 Helt enig! Dette her er billige middager! Noe annet som kan være alright er jo å lage pannekaker. Ofte at man har hvetemel og egg stående. Kan jo også lage brød. Det er både billig og godt. Skjønner jo at jula er dyr for veldig mange, men det må jo kunne gå an å si nei til gaver? Vi i familien sa nei til å gi hverandre gaver i år for de aller fleste har det de trenger, og har heller blitt enige om enkeltepersoner om å gå på restaurant ilag med noen personer i stedet for. Demp ned på forventningene om å gi gaver til alle sammen og planlegg juledagen godt. Vi brukte noen dager på å planlegge til en minste detalj for hva vi skulle ha til frokost, middag og til kveldskos for juleaften, 1. juledag og 2. juledag og spiste restemat de dagene og storkoste oss og ingen på 7 personer sultet i de dagene. Viktig å ikke la bli slengt seg med på kjøpepresset om man ikke har råd med det. Jeg har personlig råd med det, men sier nei takk til både gaver og gir ikke gaver heller.Viktigere å lage gode minner sammen fremfor å gjøre seg selv blakk og stress. Endret 29. desember 2019 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #20 Skrevet 29. desember 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har nå 3000 kr å leve på til 20.januar,å alt av middag må vi kjøpe inn vi har ikke noe i fryser eller kjøleskap.Vi er en voksen og 1 barn. Er det overkommelig? Anonymkode: 16f78...4c5 Forslag: selge ting på Finn😀👍 Anonymkode: 9334d...754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå