AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 De siste årene føles det som om folk bare blir mer og mer fintfølende og hårsår. Kanskje spesielt på Internett, hvor et upresist ord kan føre til ramaskrik. For kort tid siden hadde serien The Witcher premiere på Netflix, og som mangeårig fan av både bøker og spill var jeg mildt sagt skeptisk til hvordan det skulle gå når «alle» skulle med på den. Og ganske riktig, Twitter er full av påstander om at serien er «ableist», sexistisk og gudene vet hva. Fordi man i dag bør endre narrativet til å være mer inkluderende og politisk korrekt, visstnok. Man skal heller ikke mange dagene tilbake i tid før JK Rowling ble stemplet som transfobisk. Er det bare meg? Eller skal det mindre til enn før før det blir full storm i vannglasset? Anonymkode: 0e4c2...d80
Aragorn ll Elessar Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Mennesker i dag blir så lett krenket at det sikkert finnes folk som blir krenket om man sier at man synes roser er finere en tulipaner. Så ja folk i dag er for fintfølende og de blir krenket for de mest idiotiske ting. Men det har alltid vært folk som blir lett krenket over filleting. Men man ser mer av det nå noe som jeg tror er på grunn av sosiale medier. 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Ja, vi lever i krenkelsens-tidsalder.
Nymerïa Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 (endret) Jeg er uenig. Mye av det som ytres i dag hadde vært helt utenkelig for noen tiår siden. Hadde for eksempel Agnar Mykle blitt saksøkt i dag? Det har aldri vært lettere å ytre seg og det har aldri noensinne vært ytret mer dritt. Endret 29. desember 2019 av NymeriaRhoynar 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 Alt skal være så politisk korrekt for å ikke krenke enkelte grupper, jeg synes det blir for dumt når filmskapere bevist forandrer karakterer for at de skal passe inn i det politiske klimaet. Dette gjelder spesielt for historiske filmer og serier som The Hollow Crown der Margaret of Anjou som ble kalt for den hvite dronning blir spilt av en skuespiller som absolutt ikke er hvit. Jeg mener at dette forandrer og ødelegger folks oppfatning av den sanne historien. Jeg er også en fan av Witcher men er usikker på om jeg kommer til å se serien på Netflix, de har byttet ut karakterer som Triss og Fringilla med skuespillere som ikke stemmer i forhold til bøkene og spillene. Anonymkode: d5849...575 2
Invicta Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, NymeriaRhoynar skrev: Jeg er uenig. Mye av det som ytres i dag hadde vært helt utenkelig for noen tiår siden. Hadde for eksempel Agnar Mykle blitt saksøkt i dag? Det har aldri vært lettere å ytre seg og det har aldri noensinne vært ytret mer dritt. Enig med deg. 1
herzeleid Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 Jeg tror kanskje det handler mer om hva det blir ramaskrik over. Tidligere kunne det å kritisere/gjøre narr av Kristendommen skape sterke reaksjoner. I dag brennes det bibler uten særlig konsekvenser og en har gjort narr av Kristendommen og kristne i lang tid. Samtidig reageres det voldsomt på det som fremstår som bagatellmessige ting og diverse former for aksjonister er stadig høylydt ute i (sosiale)medier, så å kle seg ut som indianer eller mene at det det finnes to kjønn virker å fall inn under den nye "helligdommen". 2
herzeleid Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alt skal være så politisk korrekt for å ikke krenke enkelte grupper, jeg synes det blir for dumt når filmskapere bevist forandrer karakterer for at de skal passe inn i det politiske klimaet. Dette gjelder spesielt for historiske filmer og serier som The Hollow Crown der Margaret of Anjou som ble kalt for den hvite dronning blir spilt av en skuespiller som absolutt ikke er hvit. Jeg mener at dette forandrer og ødelegger folks oppfatning av den sanne historien. Jeg er også en fan av Witcher men er usikker på om jeg kommer til å se serien på Netflix, de har byttet ut karakterer som Triss og Fringilla med skuespillere som ikke stemmer i forhold til bøkene og spillene. Anonymkode: d5849...575 Akkurat dette er jo en veldig interessant problemstilling; gjengivelser av historiske hendelser omskrives for å skape mangfold. Vi ser med andre ord en form for ideologisk styrt vranglære, der det å gjengi historien korrekt møter skarp kritikk. Filmen Dunkirk fikk bla. kritikk for å ha for få kvinner med, mens dataspill som "Battlefield 5" har omskrevet Tungtvannsaksjonen til en "mor-datter-fortelling" og fyller ellers slagmarkene med mye "mangfold". Det blir interessant å se hvordan fremtidige generasjoner forstår historien, om de primært ser omskrevne versjoner av den. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå