Gå til innhold

Hva har du i salat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere i salat? Jeg er så lei av alle planer og lignende som sier "ta masse grønnsaker", uten å faktisk spesifisere og gi eksempler på hvilke grønnsaker jeg kan velge mellom. Jeg føler meg stuck hver gang jeg skal lage salat, og fullstendig fantasiløs. Proteinene går greit, men hva annet skal i?

Så kjør på, hva består DIN salat av? 

Anonymkode: 1e310...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reddik, rødløk, sukkererter (ikke de flate), agurk, cherrytomat, rød spisspaprika, fetaost, oliven, og syltet hvitløk. 

Har ikke noen form for grønn salat i. 

• Liker 2
Skrevet

Det varierer litt på sammensetning men dette er noen ingredienser jeg pleier å bruke (ikke alltid alle)

- Ost av noe slag (foretrekker feta)

- Pasta

- Kokt egg

- Agurk, paprika, tomat, mais, avocado, eple, druer, revet gulrot, revet squash, revet råkostblanding (kål osv)

Er det salatbar feks på jobb og jeg må fylle opp med det som er tilgjengelig der kan jeg og ta i bønner, linser, brokkoli, blomkål, sukkererter, ris, couscous, poteter, sopp, salatblader, melon.

Bruker ikke dressing.

Anonymkode: 94892...430

• Liker 1
Skrevet

Min favoritt: ruccola, perletomat, agurk, rødløk, sukkererter, avokado, litt nøtter, fetaost, egg og kylling eller skinke

Anonymkode: 0aa19...4de

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig hiver du de grønnsakene du liker oppi salaten? Det er jo bare å bruke fantasien. Jeg kjører isberg, ruccola, løk, tomat, feta eller jarlsberg, egg, skinke eller kylling. Og den dressingen jeg har lyst på der og da. Mannen min liker ikke løk og tomat så han adder feks agurk og paprika. 

Anonymkode: 5fd10...543

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker ikke vanlige dressinger som thousand island og sånt. Jeg lager meg en dressing av pesto som jeg "vanner ut" med extra virgin-olje og/eller seterrømme fordi ellers smaker det for sterkt. Kylling synes jeg passer best til pesto, så det pleier å bli kylling til. 

Min favoritt-oppskrift er stekt kylling, feta-ost, oliven, rødløk, paprika, agurk, avocado, ruccola, piccolo-tomater og tørr-ristede pinjekjerner.

På en god andreplass kommer tacosalat. Da tar jeg rett og slett alt fyllet jeg hadde tatt i en lefse/tacoskjell og blander i en skål. I tillegg til at jeg synes det smaker bedre, så slipper man lefse/tacoskjell. :) For min del betyr det stekt kjøttdeig (med hjemmeblandet tacokrydder uten sukker og tull), masse revet ost, masse seterrømme, tacosaus, tomat, agurk, paprika, rødløk, avocado (eller guacamole).

Anonymkode: 229a7...502

• Liker 1
Skrevet

Min favoritt er tacosalat:

kyllingkjøttdeig med tacokrydder, feldsalat mix (hel pose fra kiwi), agurk, cherry tomat, ananas eller mango, jalapenos, sorte bønner, mais, + paprika, løk og sopp marinert i litt BBQ-saus eller soyasaus og stekt i stekeovn.
Har 10% rømme og tacosaus fra Sticky fingers (Meny) på.

Anonymkode: 39f09...7e1

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig hiver du de grønnsakene du liker oppi salaten? Det er jo bare å bruke fantasien. Jeg kjører isberg, ruccola, løk, tomat, feta eller jarlsberg, egg, skinke eller kylling. Og den dressingen jeg har lyst på der og da. Mannen min liker ikke løk og tomat så han adder feks agurk og paprika. 

Anonymkode: 5fd10...543

Skulle jeg bare hivd grønnsaker jeg likte oppi salaten, hadde det ikke blitt stort igjen. Det er svært få grønnsaker jeg virkelig liker.

Men jeg innser at mange mennesker både liker salat og blir mette av det, derfor spurte jeg om tips, og inspirasjon. Og jeg skriver jo nettopp at jeg ikke hadde noen fantasi når det gjelder salat ... 

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg har fått litt inspirasjon til hva jeg kan prøve fremover ❤️ 

Fortsett gjerne å komme med tips, gjerne til "fyllstoff", altså hvilke salater/kåler eller lignende du liker best :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ruccolasalat gir god smak. Liker masse salat, og gjerne tomater og finhakket rå løk. Runde sukkererter som er kokt i ett minutt og så kjølt ned, lettkokt broccoli, blomkål. Fetaost, gjerne med krydder og olje, er godt. 

Beste tipset mitt er egentlig det veldig enkle - å bruke godt med salt og pepper, og litt olje i salaten. Da smaker grønnsakene veldig mye bedre, syns jeg. 

Litt balsamico kan også være godt. 

• Liker 1
Gjest Alkoholist
Skrevet

Isberg, kylling, paprika, tomat, agurk og dressing. 

Skrevet

Er egentlig mer glad i grillede, stekte eller kokte grønnsaker, så de få gangene jeg lager en vanlig salat veksler jeg mellom disse to. (jeg kan droppe/ bytte ut ingredienser hvis jeg mangler noe, men det er slik jeg vil de skal være). Jeg bruker alltid en blanding av olje og balsamico som dressing.  

Kyllingsalat:  ruccola, agurk, rød og gul paprika, perletomat, mais, eple, løk og kylling.

Rekesalat: Isberg/ hjertesalat, agurk, perletomat, asparges fra boks, gul paprika, kokte eggebåter og reker

Anonymkode: a77e5...56c

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke er superglad i grønnsaker, så kan det være ekstra godt med finskåret søt frukt i salaten. Ordentlig moden mango eller kiwi, for eksempel. Bruk masse grønne blader og kalorifattige greier som agurk og tomat for å fylle opp, og så søter du til med frukt. Bruk litt salt og pepper, og gjerne en god balsamico. Du kan også se på eddikutvalget til f.eks. Olivenlunden, som har mye godt og smakfullt. Urter er også kjempegodt for å gi smak uten ekstra kcal i salater. Prøv persille, mynte, basilikum, sitronmelisse eller hva du enn måtte like.

Husk å begrense mengden olje, dressing, nøtter, ost og slike ting dersom du vil ha en kalorifattig salat.

Anonymkode: c787b...d67

• Liker 2
Skrevet

Ofte begge føttene mine...

Anonymkode: 3f2cb...261

• Liker 4
Skrevet

Asparges, hjertesalat, cherry tomater, avokado, pasta, pinjekjerner, og enten fetaost/parmesanost/mozzarella eller hardkokt egg. Olivenolje og balsamico, salt og pepper. 

Kokt/bakt rødbeter, chevreost, valnøtter og pistasjnøtter, ruccola/feldsalat, avokado. Kantarell dersom de er å oppdrive. Olivenolje og balsamico, salt og pepper. 

Anonymkode: 2fa8d...1cc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ofte begge føttene mine...

Anonymkode: 3f2cb...261

:laugh: 

Skrevet

Baby leaf mix, sjalottløk, cherrytomat, agurk, fetaost, parmesan, brokkoli, rødløk, revet gulrot..

Anonymkode: 98c45...da3

• Liker 1
Skrevet

Couscous/quinoa, mynte, koriander, ruccola, agurk, tomat, vårløk, pistasjnøtter, appelsin, granateple. Sitron og olivenolje. Server med  tzatziki, hummus eller stekt halloumi. Eller fetaost. 

Anonymkode: 2fa8d...1cc

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager meg ofte kyllingwraps, men kan fint bruke uten lefse. Med grov lefse (uten funker også) har jeg baby leaf mix (ruccola, baby spinat), agurk, paprika, rødløk, cherrytomater, røde druer, avocado, kylling, fetaost og litt ceasar eller ranch dressing :) 

Anonymkode: 49e24...96f

• Liker 1
Skrevet

Tacosalat 😁 Kjøttdeig av svin eller kylling med tacokrydder, guacamole, revet ost og salat. 

• Liker 1
Skrevet

Linser,kikerter,rødløk,ruccolasalat,cherry tomater,avocado,brokkoli,søtpotet,mango,couscous,tofu og nøtter er det som går igjen her i huset.

Anonymkode: e3b0c...412

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...