AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 Har prøvd Purelan, Multi-mam kompresser, Multi-mam balm, Mepilex transfer plaster, lufttørking, smøre med melk og Brulidine (da jeg hadde åpne sår). Alt sammen totalt bortkasta penger. Noen som har et triks på lager som virkelig hjalp? Ja vi har fått sjekket sugetak av ammehjelper, alt vel. Anonymkode: 1eced...9ff
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #3 Skrevet 28. desember 2019 Tid. Er det sår, så ikke lufttørk. Jeg ville fortsatt med multimamkompresser selv om du ikke føler det hjelper enda. Avlast et bryst ved å amme mer fra det andre, eller pump for å gi flaske for å avlaste. Anonymkode: a9b07...e81 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #4 Skrevet 28. desember 2019 2 minutter siden, Meley skrev: Sjekka tungebåndet? Jepp, er klippet nå nylig Sårheten er bedre, men slett ikke bra ennå. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tid. Er det sår, så ikke lufttørk. Jeg ville fortsatt med multimamkompresser selv om du ikke føler det hjelper enda. Avlast et bryst ved å amme mer fra det andre, eller pump for å gi flaske for å avlaste. Anonymkode: a9b07...e81 Neida de åpne sårene er grodd, men er fremdeles sår i huden. Har drevet på en stund med Multi-mam, synes de er fryktelig dyre til å tilsynelatende ikke ha effekt.. Hvor lenge skal jeg drive på? Lille pirajaen tar ikke flaske dessverre.... Anonymkode: 1eced...9ff
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #5 Skrevet 28. desember 2019 Jeg startet alltid å amme fra det fine brystet, da lakk det alltid litt melk fra det såre, som bløtgjorde. Da utdrivningen hadde startet skikkelig, melka som lakk hadde smurt såret, og babyen ikke var så intens i diinga, så byttet jeg side til det vonde. Jeg var også veldig obs på at barnet aldri fikk sovne til det vonde brystet. Da mine barns sugetak ble dårlige da de begynte å sovne. Anonymkode: cbcca...de6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #6 Skrevet 28. desember 2019 Jeg klippet opp mepilex transfer plaster i fire biter mer tilpasset min brystvorte, slik at det ikke ble så dyrt. Anonymkode: 91fe2...8f0
Meley Skrevet 28. desember 2019 #7 Skrevet 28. desember 2019 Etter klipp er det vistnok lurt å gå til manualterapeut eller kiropraktor. Mange har enda dårlig sugetak fordi de er stiv i nakke å rygg. Beste rådet jeg har. Ellers bruker jeg å ha ein stor god dært med purelan på såre brystvorter og så kompresser utapå der. Synes det hjelper mye meir ein multimam
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #8 Skrevet 28. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg startet alltid å amme fra det fine brystet, da lakk det alltid litt melk fra det såre, som bløtgjorde. Da utdrivningen hadde startet skikkelig, melka som lakk hadde smurt såret, og babyen ikke var så intens i diinga, så byttet jeg side til det vonde. Jeg var også veldig obs på at barnet aldri fikk sovne til det vonde brystet. Da mine barns sugetak ble dårlige da de begynte å sovne. Anonymkode: cbcca...de6 Har ikke noe godt bryst dessverre, de er like vonde begge to 😂😭 Ja jeg er veldig obs på at han ikke får sovne, han får heller ikke «kosesuge». Jeg kobler han av med en gang han endrer sugetak, så får han heller tilbudet på nytt om han ikke virker mett. Det får vel bare gå seg til over tid? Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg klippet opp mepilex transfer plaster i fire biter mer tilpasset min brystvorte, slik at det ikke ble så dyrt. Anonymkode: 91fe2...8f0 synes ikke de har noen effekt i det hele tatt jeg... Anonymkode: 1eced...9ff
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #9 Skrevet 28. desember 2019 Tid. Hos meg tok det 1,5mnd før den ene siden var ok, den andre brukte 2 mnd. Så gjorde det plutselig ikke vondt lengre. Jeg byttet på å bruke skjold og å pumpe og gi på flaske. Ingen "sugeforvirring", ble heller flink til å ta mange former for pupp/tut. Anonymkode: 69119...fe9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #10 Skrevet 28. desember 2019 Ammehjelpsgruppen på fb 😍 Anonymkode: 8e6c1...185 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #11 Skrevet 28. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: synes ikke de har noen effekt i det hele tatt jeg... Syns ikke de hadde noen effekt i seg selv, men de gjorde slik at brystvortene ikke gnagde mot klærne og unngikk at de ble verre på den måten. Det opplevde jeg som veldig positivt. Anonymkode: 91fe2...8f0
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #12 Skrevet 28. desember 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, er klippet nå nylig Sårheten er bedre, men slett ikke bra ennå. Neida de åpne sårene er grodd, men er fremdeles sår i huden. Har drevet på en stund med Multi-mam, synes de er fryktelig dyre til å tilsynelatende ikke ha effekt.. Hvor lenge skal jeg drive på? Lille pirajaen tar ikke flaske dessverre.... Anonymkode: 1eced...9ff Hvor gammel er baby? Jeg slet mye selv, spesielt med førstemann, men etter 3 uker var det helt fint og gjorde aldri vondt å amme siden. Tror brystvortene rett og slett må bli vant med det. Det sies at det ikke er noe som heter herding, men jeg tror det er en greie. De første ukene var så såre og babyen måtte ta tak akkurat sånn og sånn for at det ikke skulle være vondt. Mens mot slutten av ammettiden hadde jeg gjerne en som lå og rev og slet i brystvorta liksom, og det var ikke merkbart engang 😅 jeg brukte mamkompressene 3-4 uker med andremann. Anonymkode: a9b07...e81
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #13 Skrevet 28. desember 2019 Fullstendig tungebåndsklipp eller kun strengen? Om det er det siste er det nok kanskje fremdeles stramt. Anbefaler uansett sjekk hos kiropraktor med peiling på tugebånd etter klipp. Anonymkode: a2ab3...e0d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #14 Skrevet 28. desember 2019 Det eneste som fungerte for meg, var ammeskjold. Purelan var bortkastede penger. Anonymkode: 24ddb...2a4
Flua Skrevet 28. desember 2019 #15 Skrevet 28. desember 2019 Albueskjell hjalp meg. Brukte det hele tiden med nr 2. Det var virkelig effektivt. Førstemann amma jeg med skjold i ett år. Flere sa jeg kom til å miste melk, men det gikk strålende...for oss.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #16 Skrevet 28. desember 2019 Multimam kompress, purrelan og lufttørking. Jeg pumpa og gav flaske for å avlaste brystene De verste dagene. Etter 6 uker gjorde det nesten ikke vondt lenger. Glad jeg holdt ut. Husker jeg sa på sykehuset at jeg heller hadde født han åtte ganger om dagen fremfor å amme åtte ganger om dagen.. DA skjønte jordmora hvor vondt det faktisk gjorde og fikk fingeren ut og henta brystpumpa... Anonymkode: 3c9a3...fc3 1
Forundret.. Skrevet 28. desember 2019 #17 Skrevet 28. desember 2019 Ammeskjold og morsmelk. Smurte brystvorta med morsmelk og lot det lufttørke.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #18 Skrevet 28. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig tungebåndsklipp eller kun strengen? Om det er det siste er det nok kanskje fremdeles stramt. Anbefaler uansett sjekk hos kiropraktor med peiling på tugebånd etter klipp. Anonymkode: a2ab3...e0d Kun strengen, var ikke nødvendig med fullstendig klipp. Er gjort hos spesialist hentet fra facebookgruppa for stramt tungebånd, så stoler på det. Sugetaket er veldig mye bedre, så jeg tror kanskje jeg har gått fra ekstreeme smerter til bare «vanlig» oppstartssårhet? Vet ikke 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er baby? Jeg slet mye selv, spesielt med førstemann, men etter 3 uker var det helt fint og gjorde aldri vondt å amme siden. Tror brystvortene rett og slett må bli vant med det. Det sies at det ikke er noe som heter herding, men jeg tror det er en greie. De første ukene var så såre og babyen måtte ta tak akkurat sånn og sånn for at det ikke skulle være vondt. Mens mot slutten av ammettiden hadde jeg gjerne en som lå og rev og slet i brystvorta liksom, og det var ikke merkbart engang 😅 jeg brukte mamkompressene 3-4 uker med andremann. Anonymkode: a9b07...e81 10 uker gammel 😅 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Multimam kompress, purrelan og lufttørking. Jeg pumpa og gav flaske for å avlaste brystene De verste dagene. Etter 6 uker gjorde det nesten ikke vondt lenger. Glad jeg holdt ut. Husker jeg sa på sykehuset at jeg heller hadde født han åtte ganger om dagen fremfor å amme åtte ganger om dagen.. DA skjønte jordmora hvor vondt det faktisk gjorde og fikk fingeren ut og henta brystpumpa... Anonymkode: 3c9a3...fc3 Samme har jeg sagt til flere.. Kunne født maange ganger hvis det betød at ungen kom ut klar for ei brødskive 😂 Anonymkode: 1eced...9ff
Lilypond Skrevet 29. desember 2019 #19 Skrevet 29. desember 2019 Det som har funket her er først og fremst egen melk. Smøre med egen melk etter amming og la det tørke. Klemme ut litt melk for å lindre og gjøre at utdrivningen starter raskere ved hver amming. Multimam-kompressene fungerer som lindring, men gjør ikke så mye mer etter min erfaring. Har brukt de en del. En annen ting som har vært hjelpsomt er medela sine melkeoppfangere, tror det er det de heter. De er i hardplast og silikon, og når man har de på så kommer ikke brystknoppene i klem og er mer skjermet enn når man har ammeinnlegg på direkte. Liker forøvrig ammeinnleggene fra natusan best.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #20 Skrevet 29. desember 2019 Det er aldri nødvendig å KUN klippe strengen. Er dette Resch eller Nordahl, eller noen andre? Hvis strengen er stram er resten stramt. Ellers er det ikke sikkert noe hjelper. Jeg ammet med smerter i over ett år (men ikke like store smerter som de første månedene så klart, det hadde jeg ikke greid). Baby fikk aldri bra dietak selv om tungebåndet ble klippet 2 ganger og vi kastet bort tusenvis av kroner på alternativ behandling anbefalt av denne tungebåndsgruppa som mener at osetopati visstnok er så genial behandling. Anonymkode: 8f77b...a61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå