Gå til innhold

Venn som kun gamer og ruser seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en mann på 26 som er i en vennegjeng på menn i samme alder. Vi er alle i jobb, utenom han ene på 24 som er han tråden handler om. Han studerer litt(legger minimalt arbeid i studiene og snakker om å skifte studie), men har enda ikke funnet helt ut hva han ønsker å drive med. Det er for øvrig helt greit, enkelte bruker lengre tid enn andre på å finne ut hva de ønsker å drive med. Det flere i gjengen derimot synes er tristere er hvordan han nå kun har 2 hobbyer, å game og å ruse seg.

Han virker  som en alkoholiker/narkoman. Han er ikke helt ødelagt, men han ruser seg stort sett hver dag. Det er ikke slik at han alltid er ruset, men han røyker f.eks hasj for å sovne. En av grunnene til at han ikke er i jobb, har fått en utdannelse eller legger arbeid i studiene er at han kun ønsker å game og ruse seg. 

Samtidig er jeg usikker på hva vi kan gjøre. Vi har prøv å spørre om han ønsker å være med på ulike aktiviteter som ikke innebærer rus, men da takker han alltid nei. Vi valgte også å ikke ha julebord i år for å ikke legge opp til at han skulle drikke seg dritings og røyke til han sovnet.  Det er også enkelte i gjengen som har prøvd å konfrontere 24-åringen med at han isolerer seg helt vekk fra alt som ikke innebærer gameing og rus. Men 24-åringen vil ikke snakke om dette så da blir det jo ikke noen ordentlige samtaler. 

Noen som har noen erfaringer eller tips?

Anonymkode: d8425...d11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan dessverre ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Jeg vil foreslå at dere fortsetter å prøve å få han med på ting som ikke involverer rus, men om han ikke innser selv at han har et problem så er det vanskelig å få han med på tiltak for å hjelpe ham.

Anonymkode: 44649...41f

• Liker 3
Skrevet

Hvordan tjener han penger da? Bor han med foreldrene? Innerst inne så er han jo sikkert klar over at han har et problem, men han føler kanskje at det ikke er deres business å blande dere. Men han må kanskje finne ut av dette selv når han er klar. Kanskje han jobber med ting som dere ikke er klar over, som han synes er personlig. Men det får nesten være hans problem og eventuelt dem som forsørger ham.

Men jeg kan kjenne meg igjen i hans situasjon. Jeg hadde også noen år der jeg var drittlei av skole, bodde fortsatt med foreldrene og gamet med døgnet på hodet (men drev aldri med rus). Men så kom det et gjennombrudd der jeg fikk lyst til å ta tak i det. Jeg ble plutselig veldig betatt av en jente, men måtte la det gå forbi i stillhet fordi jeg visste at jeg uansett ikke hadde livet på stell, lavt selvbilde og null sjanse uten noe å stille opp med.

På det tidspunktet gikk det opp for meg at livet er mer enn bare gaming, og jeg angret veldig på at jeg ikke hadde tatt tak i situasjonen tidligere når hun der var tilgjengelig. Jeg innså da at så lenge jeg ikke hadde ting på stell, ville flere slike sjanser kunne forsvinne, og jeg ønsket å utvikle meg videre for å være klar til å ta inn en eventuell partner hvis sjansen skulle by seg igjen. Så jeg gjorde ferdig fagbrevet, fikk jobb, sparte penger og fikk etterhvert kjøpt leilighet.

Mulig det må komme et slikt gjennombrudd hos ham også, slik at han åpner opp og får lyst til å endre situasjonen.

Anonymkode: 6ce93...910

• Liker 3
Skrevet

han virker ikke som en A4 menneske, så sett fra den siden det er positiv.

han får mer glede med gaming og rus, kanskje kjeder ham med vennegjengen, og kan være at isolasjon er et tegn på å etablere seg som introvert? 

det kan være helt håpløst "timing" å påvirke ham nå, kanskje bedre bare å vente til neste sommer, i fint vær, når livet tilbyr mye mer enn bare dataspill og rus og alkohol? 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tjener han penger da?

Han lever sikkert på lån og stipend siden han studerer.

Anonymkode: 45a76...b4e

Skrevet

Han er tydeligvis avhengig, kanskje deprimert i tillegg. Kanskje livet ikke ble som han så for seg, kanskje har han en tøff fortid, kanskje ser han på fremtiden som dyster og håpløs. Muligens avrusning og rehabilitering det som må til, men han må jo ville det selv...

Anonymkode: 806a2...21c

Skrevet

Det er ingenting dere kan gjøre så lenge han ikke ønsker endring selv.

Men hvis han noengang ønsker å bli rusfri så tror jeg dere kan være nøkkelen. Man hører stadig vekk om folk med rusproblemer som sliter med å komme seg ut av det fordi hele nettverket ruser seg.

Anonymkode: 5b211...ac1

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er tydeligvis avhengig, kanskje deprimert i tillegg. Kanskje livet ikke ble som han så for seg, kanskje har han en tøff fortid, kanskje ser han på fremtiden som dyster og håpløs. Muligens avrusning og rehabilitering det som må til, men han må jo ville det selv...

Anonymkode: 806a2...21c

Han høres ikke ut som han trenger avrusning fra alkohol. Og avrusning fra hasj er ikke en greie i det hele tatt. 

Anonymkode: 86202...da0

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tjener han penger da? Bor han med foreldrene?

Pengene er nok stipend(om han har fått bestått eksamen) og penger fra foreldrene. Han har i hvert fall ikke jobbet noensinne.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingenting dere kan gjøre så lenge han ikke ønsker endring selv.

Men hvis han noengang ønsker å bli rusfri så tror jeg dere kan være nøkkelen. Man hører stadig vekk om folk med rusproblemer som sliter med å komme seg ut av det fordi hele nettverket ruser seg.

Anonymkode: 5b211...ac1

Han er vel litt i den situasjonen. Selv om vi i vennegjengen sjeldent ruser oss så bor han i et kollektiv med folk som røyker hasj hver dag.  Når det er sagt så har han ingenting i mot å ruse seg alene. 

Han isolerer seg jo også fra oss som ikke ruser seg når han kun er villig til å møte oss om vi drikker alkohol/røyker hasj. 

TS

Anonymkode: d8425...d11

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov, og svar til dette. 

Søgni, mod. 

Endret av Søgni

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...