Gå til innhold

5,5 år og bruker bleie på natten.

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset bruker vår 8 år jente bleie på natten. Hun sover tungt og merker ikke at hun må på do. Jeg bytter på henne når jeg legger meg rundt kl 23.30, jeg tisset på meg selv til jeg var rundt 11 år. Det er stor forskjell på barna, vi hadde overnattings besøk i starten på desember av 3 venninner av henne. De kom til meg og lurte på om jeg kunne bistå de med bleien på kvelden. Jeg hjalp en og en, til slutt la de seg og da så de på hverandre at de hadde samme truse (bleie) da forsvant skammen for de. Når de sto opp på morgen etterpå var alle på badet og vasket seg uten at det var noen problem, i går lå min datter over til ei av de, fikk melding i morges om at hun har hatt en knall fin første overnatting ute noe tull. Mvh mor til ei

Anonymkode: d283d...8bd

❤❤❤

Anonymkode: 5f0b9...63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/nar-barnet-ditt-tisser-pa-seg

Sitat

Det er forholdsvis mange barn som sliter med sengevæting:

• 15% ved 5 år
  • 13% ved 6 år
  • 10% ved 7 år
  • 7% ved 8 år
  • 5% ved 10 år
  • 2-3% ved 12-14 år
  • 1-2% ved 15 år
Sitat

Sengevæting kan være arvelig

75% risiko hvis begge foreldre har vært sengevætere

45% risiko om en av foreldrene har vært sengevætere

15% risiko om ingen av foreldrene har vært sengevætere

Anonymkode: ac14d...13b

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man er redd for at Barnevernet skal komme inn med pekefingeren og si du er en udugelig forelder, så er dette helt normalt.

Anonymkode: cfda0...e70

Hva får du ut av å spre sånt tull?

Skrevet

Jeg har en 12 åring som nylig har blitt tørr om natten. Det siste året så har det blitt mindre og mindre. Han tisset ut nattbleier. Han har prøvd så mange forskjellige typer og tisser ut alle. 

Minirin fungerte ikke, det utsatte bare tissingen til sen natten. Han fikk også hodepine av den.

Han sover veldig tungt. Disse mattene som skal vekke den som tisser, vekket ikke han. Men, den vekket resten av huset. 

Faren var sengevæter til ca 11 års alder. For gutten så har det til tider vært vanskelig mtp overnatting andre steder og skammen/skuffelsen han har følt mange ganger. Til tross for at vi har sagt at dette er ingenting han kan noe for, mange ganger. 

Til hans glede så oppdaget han at en kamerat i klassen også hadde det samme problemet, Begge hadde holdt det hemmelig. 

Anonymkode: 5eb8b...c97

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange foreldre som har prøvd alt dette uten at det fungerer. Lett å være bedreviter og se ned på andre, spesielt når man aldri har vært i samme situasjon. 

Anonymkode: 7633c...ea4

Folk går så fort i forsvar /angrep her at det er helt latterlig. Du kan vel se at jeg er rimelig uviten om emnet, derfor grunnen til sjokkert. Jeg har mindre barn som enda ikke har sluttet med bleie, jeg håper inderlig han er klar før 8 år, ikke fordi jeg ser ned på verken barn eller foreldre men fordi jeg innser at det er slitsomt for begge deler. 

Ro dere ned litt og prøv å opplys oss mindre opplyste på en hyggeligere måte istedet, så sitter vi igjen med mer forståelse og kunnskap. 

Anonymkode: 3961f...aa3

Skrevet

Ingen av de jeg kjente brukte bleier så lenge. Vi sluttet ved 3-årsalderen med bleier om natten. Kan det ikke være pga traumer også at de blir nattevætere? 

Anonymkode: d51ed...7a4

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det ikke være pga traumer også at de blir nattevætere? 

Anonymkode: d51ed...7a4

Jo, eller ikke. Som regel er det ikke relatert til traumer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte bleie om natten til jeg var 8-9 år. Min sønn på 4 er fortsatt langt fra tørr på natten. 

Anonymkode: 9bf90...6e4

Skrevet

Sønnen min ble ikke tørr om natta før han var 7 år, men plutselig så løsna det av seg selv. Var ikke særlig gøy når lillesøstra ertet pga bleiebruk.

Anonymkode: a4595...e69

Skrevet

Her i huset har vi 3 jenter på 6, 9 og 13 år. Alle sliter med sengevæting, jeg og min mann slet med det samme også når vi var barn. Hun på 13 syns det er litt flaut nå å ta på seg buksebleien, hun har gått over kun til tena buksebleie grunnet drynits lekker. de 2 mindre bryr seg ikke om de må ha på bleien.  Vi har 3 bad i huset, så hun store kan stelle seg alene, de 2 minste trenger litt mer hjelp til intimhyene på morgen. Vi har prøvd mange netter ute bleie, da blir det bare vask og mye dusjing. Alle barna her har testet ut klokke, kladder med alarm og minrim. Det har ikke fungert her, minirin fikk de hodepine av alle sammen.
Vi var på urologisk avdeling for 1 år siden, for undersøkelse av blæren til alle, de hadde normale. Men at når de sover tungt så slapper bekkene mer av fikk vi svar på. Så legen anbefalte oss bare å bruke bleie til alt var over, hun på 13 fikk undervisning på bekkentrening når vi var der også, det hjalp litt. jeg tisset på meg selv til jeg var godt over 14 år. Det er nok sånn at det er forskjell på barna, ingen er like..

Lise

Anonymkode: d283d...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...