AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 Er det normalt? Når er det sent? Anonymkode: f3ac3...efd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #2 Skrevet 28. desember 2019 Det er normalt, sengevæting er ikke viljestyrt. Hadde ikke stresset med det, det gir seg når kroppen er klar. Ofte arvelig. Anonymkode: 48f88...f54 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #3 Skrevet 28. desember 2019 Helt normalt. Anonymkode: 0ea92...761 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #4 Skrevet 28. desember 2019 Normalt Anonymkode: 5f3c1...9f7 2
Forundret.. Skrevet 28. desember 2019 #5 Skrevet 28. desember 2019 Normalt tror jeg. Vet om flere venninner av jentungen på 6 som fortsatt bruker bleie og/eller har uhell om natten. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #7 Skrevet 28. desember 2019 Tror det er normalt. Vår jente er akkurat blitt 5 år og har brukt bleie på natt frem til nå. Siste to ukene har hun sovet uten og da må vi følge henne på do om kvelden, hvis ikke tisser hun seg ut. Følger vi for tidlig/for seint så blir det uhelle, så er en del vasking for tiden🙈 Anonymkode: 566d2...6b4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #8 Skrevet 28. desember 2019 Normslt! 10 % av 6-åringene har fortsatt være netter. Gutter blir gjerne senere tørre enn jenter, og det er ofte arvelig. De aller fleste blir jo tørre på nettene til slutt! Men noen kan trenge litt hjelp. Hvis det begynner å bli problematisk for barnet og dere der hjemme, kan du ta kontakt med helsesykepleier eller fastlege. Anbefaler også nettsiden torrhelenatten.no. Anonymkode: 0842a...1fa
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #9 Skrevet 28. desember 2019 Jeg brukte bleie til jeg var 5 eller 6 år. Mitt barn har ikke brukt bleie siden det var 3 år. Vi alle er forskjellige, det er ingen fasit. Selv om man er redd for at Barnevernet skal komme inn med pekefingeren og si du er en udugelig forelder, så er dette helt normalt. Anonymkode: cfda0...e70
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 Her i huset bruker vår 8 år jente bleie på natten. Hun sover tungt og merker ikke at hun må på do. Jeg bytter på henne når jeg legger meg rundt kl 23.30, jeg tisset på meg selv til jeg var rundt 11 år. Det er stor forskjell på barna, vi hadde overnattings besøk i starten på desember av 3 venninner av henne. De kom til meg og lurte på om jeg kunne bistå de med bleien på kvelden. Jeg hjalp en og en, til slutt la de seg og da så de på hverandre at de hadde samme truse (bleie) da forsvant skammen for de. Når de sto opp på morgen etterpå var alle på badet og vasket seg uten at det var noen problem, i går lå min datter over til ei av de, fikk melding i morges om at hun har hatt en knall fin første overnatting ute noe tull. Mvh mor til ei Anonymkode: d283d...8bd 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #11 Skrevet 29. desember 2019 Brodern brukte bleie om natten til han var rundt 7 om jeg ikke husker feil. Måtte få hjelp av lege til slutt. Anonymkode: 5366d...8de
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #12 Skrevet 29. desember 2019 Det er helt nytt for meg at det er normalt at barn opp til 8 år bruker bleie om natten. Jeg har fire barn i alderen 4 til 18 år og ingen av de har brukt bleie etter at de fyllte 3 år. Opp gjennom årene har de hatt mange venner på overnattingsbesøk og ingen av vennene har brukt nattbleie. Jeg kjenner heller ikke til barn i familien eller venners barn som har brukt nattbleie. Jeg er trener for barnas fotballag, og vi har vært på diverse cuper med overnatting der de har sovet på skoler, og jeg har ikke registrert at noen av barna har brukt nattbleie. Anonymkode: 87f98...760 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #13 Skrevet 29. desember 2019 Jeg ble også ganske sjokkert her, ante ingenting om at dette var normalt.. Eller, ikke unnviker fra det normale hvertfall. Min nå 14 år gamle sønn var 3 år når han sluttet både dag og natt, enda han hadde en far som er tidligere sengevæter. Tror jeg hadde forsøkt å satt inn tiltak om min 8 åring fortsatt måtte bruke bleie, fått hjelp av fastlegen eller noe.. Eller vekt han en gang på natt slik at han fikk gått på do, redusere drikke noen timer før leggetid. Anonymkode: 3961f...aa3 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #14 Skrevet 29. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble også ganske sjokkert her, ante ingenting om at dette var normalt.. Eller, ikke unnviker fra det normale hvertfall. Min nå 14 år gamle sønn var 3 år når han sluttet både dag og natt, enda han hadde en far som er tidligere sengevæter. Tror jeg hadde forsøkt å satt inn tiltak om min 8 åring fortsatt måtte bruke bleie, fått hjelp av fastlegen eller noe.. Eller vekt han en gang på natt slik at han fikk gått på do, redusere drikke noen timer før leggetid. Anonymkode: 3961f...aa3 Det er mange foreldre som har prøvd alt dette uten at det fungerer. Lett å være bedreviter og se ned på andre, spesielt når man aldri har vært i samme situasjon. Anonymkode: 7633c...ea4 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #15 Skrevet 29. desember 2019 Min bror sov også så tungt at han ikke våknet, sluttet vel rundt 7 år tror jeg. Mine har sluttet rundt 4-årsdagen begge to, men hatt tørre bleier på morgenen før det. Skjønner ikke problemet - det er mye bedre med bleie på natta enn masse uhell som ødelegger selvtilliten til barnet og kanskje skaper enda mer vegring for å slutte med bleie enn de allerede har😊 Anonymkode: ec7bf...d90 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #16 Skrevet 29. desember 2019 Broren min sluttet å ha uhell om natta da han var rundt 9 år. Han hadde hyle-madrass (madrass med en alarm som går når barnet begynner å tisse, slik at barnet våkner av alarmen og forhåpentlig vis klarer å knipe igjen og løpe på do) da utredninger viste at det ikke var noe galt med kroppen og at han trolig sov så tungt at han ikke våknet av at han måtte tisse. Anonymkode: 25627...95c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #17 Skrevet 29. desember 2019 Gikk også i klasse med ei som fremdeles hadde uhell om natta når hun sov borte eller hadde overnattingsbesøk frem til hun var 14. Hun sluttet å væte senga hjemme når hun var rundt 7, men var så redd for å gjøre det rundt andre at hun endte opp med å gjøre det likevel. Hun tok en medisin en times tid før hun skulle legge seg når hun hadde besøk eller sov borte. Anonymkode: 25627...95c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #18 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er helt nytt for meg at det er normalt at barn opp til 8 år bruker bleie om natten. Jeg har fire barn i alderen 4 til 18 år og ingen av de har brukt bleie etter at de fyllte 3 år. Opp gjennom årene har de hatt mange venner på overnattingsbesøk og ingen av vennene har brukt nattbleie. Jeg kjenner heller ikke til barn i familien eller venners barn som har brukt nattbleie. Jeg er trener for barnas fotballag, og vi har vært på diverse cuper med overnatting der de har sovet på skoler, og jeg har ikke registrert at noen av barna har brukt nattbleie. Anonymkode: 87f98...760 Les om sengevæting på nett så ser du at det er ganske normalt. Bleiene til de større barna ser ut som truser (er ikke hvite og bleieaktig som babybleiene er). De som bruker bleie lærer også å skjule det. De skifter på toalettet alene og har på nattbukse under. Bleiene er ganske tynne siden de er laget for å fange opp tiss og ikke avføring, så barna får ikke "bleierumpe". Sengevæting er også arvelig, så da er vel dette noe som ikke din familie har hatt utfordringer med. Jeg har tre barn hvor to er sengevætere. De vet hvordan de skjuler det og jeg gir aldri beskjed til de han skal overnatte hos at han bruker bleie. Han har aldri uhell igjennom bleia og er stor nok til å styre med det selv. Anonymkode: ac14d...13b 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #19 Skrevet 29. desember 2019 Hva med å prøve Minirin? Anonymkode: 56047...1d7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #20 Skrevet 29. desember 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble også ganske sjokkert her, ante ingenting om at dette var normalt.. Eller, ikke unnviker fra det normale hvertfall. Min nå 14 år gamle sønn var 3 år når han sluttet både dag og natt, enda han hadde en far som er tidligere sengevæter. Tror jeg hadde forsøkt å satt inn tiltak om min 8 åring fortsatt måtte bruke bleie, fått hjelp av fastlegen eller noe.. Eller vekt han en gang på natt slik at han fikk gått på do, redusere drikke noen timer før leggetid. Anonymkode: 3961f...aa3 Så flotte tips, sikkert ingen av foreldrene til barn som bruker bleie om natten som har prøvd dette. Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før. Nei altså, jeg blir nesten litt sjokkert. De fleste av foreldrene har prøvd alt dette pluss mye mer. Det finnes både alarm og medisin barnet kan få. Ikke alltid det hjelper heller, noen ganger må man bare ta tiden til hjelp. Anonymkode: ac14d...13b 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå