Gå til innhold

Jeg har OCD og kjæresten min forstår ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har OCD og kjæresten min er rett og slett slem mot meg. Jeg har blitt mye bedre enn jeg var. Før måtte jeg feks sjekke om ytterdøren var låst veldig mange ganger om dagen, nå gjør jeg ikke det lenger. Hvis jeg rydder eller vasker litt ekstra så klikker han. Hvis jeg rer opp sengen ekstra nøye eller ser en flekk på gulvet og tar en klut og fjerner det. Han blir sint og sur på meg. Han tror jeg velger å ha OCD selv og sier jeg ikke gidder å gjøre noe med det, selv om jeg går i behandling hos dps. 

Når jeg prøver han å fortelle hvordan denne sykdommen funker, så nekter han å høre. Han sier bare "finn noen andre å fortell problemene dine til, dette gidder jeg ikke å høre." 
Han er helt overbevist over at jeg syntes det er gøy å ha tvangslidelser. Når jeg prøver å fortelle at jeg ikke velger dette selv, så motsier han meg bare. 

Jeg har veldig sterke selvmordstanker og har også hatt ett selvmordsforsøk bak meg.  Det virker som han ikke forstår og selvmordstankene mine blir mye verre når han oppfører seg slik. Jeg føler han ikke har respekt for meg og han pirker på hver eneste ting jeg gjør. 

Han kan sitte å se på at jeg rer opp senga, eller tar å fjerner en flekk for å sjekke om jeg er for nøye.  

Hvordan skal jeg hjelpe han med å forstå? 

Anonymkode: 4c136...d2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du enda sammen med han??

• Liker 18
Skrevet

Ta det opp med behandleren din og få ham med på en time slik at hun kan forklare hva OCD er. Hvis ikke det hjelper må du jo bare seriøst vurdere forholdet, du kan ikke være sammen med noen som behandler deg på denne måten.

Ta vare på deg selv ❤ 

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke akkurat tomt for menn, så hvorfor tviholde på en som er slem?

Anonymkode: 7de42...788

• Liker 7
Skrevet

Søk deg inn hos OCD-team,- de fleste kommuner skal ha dette tilbudet. Jeg ble kurert på 15 timer,- helt fantastisk! Masse lykke til,- og han kjæresten din ville jeg skippet… Folk skulle virkelig skjønt hvor hemmende OCD er! Og det er langt fra selvvalgt!

Anonymkode: b28eb...588

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg hjelpe han med å forstå? 

Det som er umulig å forstå her inne, er hvor subjektivt et innlegg er skrevet. Kanskje du sitter på sannheten. Men det er umulig å vite. Ønsker deg hell, uansett.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Huff, han høres ikke mye forståelsesfull ut, enig med @Rumle

:hjerte::hug: 

Skrevet

OCD og selvmordstanker, hva mer er det du ikke sier? 

Anonymkode: d6dc3...6c2

• Liker 2
Skrevet

Hvilken forståelse viser du for hvordan det er å være pårørende?

Anonymkode: 68fbd...ee4

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken forståelse viser du for hvordan det er å være pårørende?

Anonymkode: 68fbd...ee4

Om han syns det er så jævli å være sammen med en syk person bør han heller gå ut av forholdet, enn å være ekkel og slem. 

• Liker 5
Skrevet

Det er nesten umulig for folk som ikke selv har psykiske problemer, å klare å sette seg inn i dette og å forstå det. 

Det dere må gjøre, er å kommunisere og fortelle ham at han ikke skal bry seg om de OCD-tingene du gjør. De går da vel uansett ikke utover ham. Han han ikke skal være din terapeut er jeg egentlig enig med ham i, det er det vi har helsevesenet til. 

Så her er nok svaret en gyllen middelvei sammen med kommunikasjon.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...