Gå til innhold

Skal begynne å samle på servise

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synes det er så fint med forskjellige pene.

Liker å dekke på med forskjellige sorter.

Endret av exictence
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del synes det er helt tåkete å bruke penger på flere serviser. Kjøp et servise du liker og bruk det hele året! 

Anonymkode: 8da41...e79

Nei! :tongue:

Anonymkode: 1a244...3f0

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del synes det er helt tåkete å bruke penger på flere serviser. Kjøp et servise du liker og bruk det hele året! 

Enig med deg, - noen er nok mer opptatt av serviser enn andre, hehe. Selv har jeg mer enn nok, - arvet etter besteforeldre og foreldre. Det er nesten aldri så vi inviterer til middag, så det går mest i det vi har i kjøkkenskapet.

Anonymkode: 6873f...206

Skrevet

Serviseskam neste!

Anonymkode: ff661...e3a

• Liker 3
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde plass til juleservise. Både mine og mannens foreldre har juleservise, og gjennom et helt liv blir det jo faktisk brukt en hel del! Jeg syns det er sååå koselig at foreldrene mine har et servise jeg forbinder med jul. Har man juleservise i god kvalitet er det jo et fint minne som barna eller barnebarna kan arve i fremtiden. 

Skrevet

Stilte TS følgende spørsmål: Hva synes dere om juleserviser generelt? Nei, hun gjorde visst ikke det, gitt... Fatter ikke hvorfor såpass mange mangler evne til å lese hovedspørsmålet. 

Selv ville jeg prioritert servisedeler som kan brukes til frokost, lunsj og kaffe; altså krus og lunsjtallerkner (25 cm) og et par mindre fat. Da dekker man ganske mange anledninger til sammen. Har man disse i hus har man grunnlag for å bygge ut videre til middag: større tallerkner, større fat, serveringsboller osv. De mindre fatene kan også brukes til servering av div tilbehør til middag, og lunsjtallerknene kan brukes som separat tallerken til forrett. 

• Liker 2
Skrevet

Dersom lunsjtallerknene er 25 cm så er de en fin størrelse å starte med. Det er jo flere frokoster, lunsjer og kveldser enn det er middager :) Kanskje har du allerede noen nøytrale middagstallerkener, og kan bruke disse sammen med serveringsdelene i det serviset du liker også?

Til sammenligning samler jeg på et annet servise hvor asjettene er 21 cm og middagstallerken er 27 cm. Jeg begynte med asjettene, og kjøpte middagstallerken senere. I asjett har jeg også julemønstrede, da jeg samler på Swedish Grace, og de har en egen versjon til jul som heter Swedish Grace Winter. Asjettene brukes til alle brødmåltider, lunsj og til forretter.

Og sånn at du ikke skal få serviseskam, så er vi nok flere som har, eller samler på opptil flere serviser :) Jeg har et komplett hvitt finservise fra Villeroy og Boch, og deler av flere andre som jeg kombinerer til hverdags slik som Swedish Grace, Lucie Kaas, Le Creuset, Iitalla teema, en del figgjo og annet retro, Sagaform og så videre. Det er gøy å dekke opp til gode måltider rundt et bord!

Anonymkode: f870e...a5a

• Liker 3
Skrevet
På 29.12.2019 den 10.12, exictence skrev:

Synes det er så fint med forskjellige pene.

Liker å dekke på med forskjellige sorter.

At du mikser ulike servise, mener du? :)

Skrevet
7 timer siden, Sokkar skrev:

At du mikser ulike servise, mener du? :)

Ja, synes det er koselig.

Jeg begynte å samle på et spesielt service. Men i årenes løp arvet jeg noen og syntes noen var utrolig fine som jeg kjøpte. Ble litt lei det jeg hadde samlet på, og brukt i alle år.

Så begynte jeg å dekke på med ulike, og synes det var veldig gøy og fint. Jeg fortsatte heller å ønske meg en tallerken av noe, og en av noe annet. 

Det samme med vann- og vinglass. Har noen pene forskjellige. Synes det er så koselig.

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, exictence skrev:

Ja, synes det er koselig.

Jeg begynte å samle på et spesielt service. Men i årenes løp arvet jeg noen og syntes noen var utrolig fine som jeg kjøpte. Ble litt lei det jeg hadde samlet på, og brukt i alle år.

Så begynte jeg å dekke på med ulike, og synes det var veldig gøy og fint. Jeg fortsatte heller å ønske meg en tallerken av noe, og en av noe annet. 

Det samme med vann- og vinglass. Har noen pene forskjellige. Synes det er så koselig.

Er enig, selv om jeg ikke gjør det med penserviset. Jeg elsker det, så er nok det det går på. 

Til hverdags har jeg greengate, og mikser og matcher ulike talerkner. Synes serien blir stygg når alt matcher, men veldig sjarmerende når det er flere sorter. Men ser er det jo mye blomster og farger.

Kan absolutt se for meg at mer diskré servise, med mer diskré mønster er veldig fint å blande. Har jo brukt vanlige  serveringsfat til finserviset uten at det ser feil ut. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Sokkar skrev:

Til hverdags har jeg greengate, og mikser og matcher ulike talerkner. Synes serien blir stygg når alt matcher, men veldig sjarmerende når det er flere sorter. Men ser er det jo mye blomster og farger.

Kan absolutt se for meg at mer diskré servise, med mer diskré mønster er veldig fint å blande. Har jo brukt vanlige  serveringsfat til finserviset uten at det ser feil ut. 

Så fint.

Jeg blander med finservice også. Synes det er vakkert. Kanskje ekstra gøy med pene desserttallerken. Kjøper kanskje en når jeg ser noe vakkert i en butikk.

Jeg hadde en tante som ønsket seg en pentallerken av hva som helst fra hennes barn. Hver tallerken hun fikk av barna, minnet om han/henne. 

• Liker 1
Skrevet

Tenk gjennom når du vil bruke serviset: middag? Frokost? Jeg synes det er hyggelig å bruke juleservise til frokost, og ville derfor prioritert frokostasjetter. Jeg ville tatt 20cm, og ikke 25 cm. Vanlig middagsstørrrelse er 27 cm, og jeg synes 25 cm blir for stort til frokost. Vil man ha mer mat kan man alltids forsyne seg en gang til.

Drikker dere kaffe, te, kakao eller lignende? Tenk gjennom om du ønsker kopp med skål eller krus, og gå for en av delene. Koppene (med skål) er ganske små, og de fleste foretrekker nok krus. Liker du å starte morgenen med en liten kopp sterk kaffe, kan du ønske deg et par kopper med skål og resten krus. Det går an å kjøpe skål til krus separat dersom du ønsker det.

Er dere en familie som liker å spise litt havregrøt eller yoghurt til frokost, kan det være greit med noen boller eller dype tallerkener til det, f.eks. denne https://www.wik-walsoe.no/produkt/julemorgen-dyp-tallerke. Om dere spiser lite havregrøt, ville jeg ikke prioritert det. Husk at serviset ikke går i mikroen pga. gullkant!

Videre kan det være hyggelig med noen boller som du kan ha syltetøy, mandler/nøtter, marsmellow, rosiner, godteri og annet oppi. Her ville jeg sett i butikk og tenkt gjennom hva de skal brukes til. Skal hvert familiemedlem ha en liten bolle hver, eller vil man ha det annerledes. Se an hva som passer til din familie. 

Deretter ville jeg sett etter middagstallerkener (27 cm). Man kan selvsagt ha nok antall til julekvelden dersom man feirer hjemme.

Antallet man skal ønske seg er det også greit å tenke gjennom. Det er ikke slik at man må ha akkurat tolv av alt. Se i stefet av behovet. Er man alene eller har man fem barn? Behovet vil være ulikt. Jeg ville i første omgang gått for minst dobbelt så mange frokostasjetter som antallet personer i husholdningen, og minst ett krus per person. Det er vanlig å spare på penservise over mange år, Så det vil nok vokse med tiden.

Jeg ville først valgt et penservise som kan brukes til alle anledninger hele året, og deretter eventuelt samlet på juleservise. Vi bruker f.eks. penservise til bursdagsfeiringer resten av året og det ville vært litt dumt med juleferie i f.eks. mai, men her er det selvsagt smak og behag. Gjør det som passer for dere.

• Liker 1
Gjest Proximus
Skrevet

På 29.12.2019 den 10.04, AnonymBruker skrev:

Bra for meg at jeg ikke trenger å bruke penger. Jeg har flere arvede serviser. Faktisk nesten for mye. Jeg bruker Le Creuset eller Rörstrands «Mon Amie» til hverdags. 

AnonymBruker
Skrevet
På 29.12.2019 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Nei! :tongue:

Anonymkode: 1a244...3f0

Nei vel, gjør som du vil da 😉 😁

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva du kommer til å bruke mest. Her hjemme går det både i frokosttallerkener og middagstallerkener. Mens når vi har gjester er det stort sett til middag og da blir middagstallerkener selvsagt brukt. 
Jeg ville kanskje ønsket meg nok frokostservise til familien (de som bor under samme tak). Og heller fokusert på å skaffet nok middagsservise til 12stk. Men igjen kommer det jo an på hva du tenker å bruke det til. 

Skrevet

Jeg har gått for frokostasjetter først, til de som bor i husholdningen, samt kaffekopper med skål. Disse er meeeegafine, og jeg elsker dem høyt - men til kveldsmaten når man tar med seg et par brødskiver og en kopp te i sofaen er de temmelig upraktiske... Kjøpte derfor et par krus til oss voksne i tillegg 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...