Gå til innhold

Skal begynne å samle på servise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg fikkto  kopper fra serien «julemorgen» fra Wik og Walsøe og tenker å fortsette og samle på denne serien. Men hva «bør» man starte med? Ville du ha gått for middagstallerkener eller lunsjtallerkener? Hva bør man ha i et fullt sett? Hilsen servisenybegynner🙈

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg samler på dette selv og har begynt med frokosttallerkner og kopper. Har og 3 etasjes kakefat siden jeg fant det billig for noen år siden. Har to middagstallerkener vi fikk til jul. Tror det er best å starte enkelt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Middagstallerkener, asjetter, kaffekopper m/skål, dype skåler (suppe o.l.), fat (til å ha middag på, feks stek). Det føler jeg er et must :) 

Endret av Patriotpaula
Skrevet (endret)
27 minutter siden, MarianneE skrev:

Jeg samler på dette selv og har begynt med frokosttallerkner og kopper. Har og 3 etasjes kakefat siden jeg fant det billig for noen år siden. Har to middagstallerkener vi fikk til jul. Tror det er best å starte enkelt. 

Hvilken str er frokosttallerkene? Ser de både har asjett 20cm og tallerken 25 cm.

Endret av meelissa
Skrevet
21 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Middagstallerkener, asjetter, kaffekopper m/skål, dype skåler (suppe o.l.), fat (til å ha middag på, feks stek). Det føler jeg er et must :) 

Takk for svar! Hvilken størrelse foretrekker du i middagstallerken og asjett?

Skrevet

Vurder evt dessertskåler og serveringsskåler også for å ha et ganske så komplett sett :) Vi har 21 og 27 cm (argos, modern house), vi synes det er fin størrelse :) 

Skrevet
12 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Vurder evt dessertskåler og serveringsskåler også for å ha et ganske så komplett sett :) Vi har 21 og 27 cm (argos, modern house), vi synes det er fin størrelse :) 

Enig i skåler. Men synes det er dumt at det ikke står på nettsiden hva skålene «skal» brukes til😂 de har feks «dyp tallerken» 16 cm og «medium bolle» 17cm. Kunne tenkt meg dessertskåler og grøtboller.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være greit å stikke innom butikk og få råd der angående størrelser osv.

Anonymkode: 34bb1...b4b

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke samle på noe som kan brukes hele året? 

Anonymkode: a1310...e53

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker jeg litt også. Serviser er såpass dyrt, at det er greit å bruke på andre tider av året enn bare til jul. Nisser og juletrær ser litt merkelig ut midt på sommeren liksom.

Om jeg hadde samlet på et juleservise så hadde jeg nok bare hatt deler til oss i kjernefamilien, men det kommer jo an på hva man vil bruke pengene på. :)

Anonymkode: 6873f...206

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede hverdagsservise ;)

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være greit å stikke innom butikk og få råd der angående størrelser osv.

Anonymkode: 34bb1...b4b

Sant🙈

Skrevet

Hva kommer du til å bruke det mest til? Hvis du byr inn på flere middagsselskap i julen kanskje middagsservise, hvis du har masse kaffebesøk kaffeservise. 

Skrevet

Jeg har også akkurat startet å samle på dette serviset. Nydelig servise! 

Når jeg starter å samle på et servise, tar jeg en gjennomgang på hva serviset skal brukes til. Dette serviset vil jeg bruke under hele julemnd til familiens måltider. Da er det viktigst med tallerkner og kopper. Har derfor startet med lunsjtallerkner og koppene uten fat (tenker kopper uten fat ifht barn og kakao osv). Lunsjtallerknene er såpass store (25 cm) at man også kan bruke dem til middagsmåltidet, mens middagstallerkener blir for store til feks frokostmåtlidet..derfor ble det lunsjtallerkner. Deretter vil jeg ønske meg boller og fat. Men om jeg har tallerkner så kan vi begynne å bruke det allerede til neste år 😁

Dersom du tenker å bruke serviset til fint (feks julemiddag osv) ville jeg gått for full størrelse på tallerkner, og den minste størrelsen (20 cm) til kaffeservise. Mitt servise vil som sagt bli brukt til «familiebruk» og ikke til pent. 

• Liker 1
Skrevet

Detaljer

Julemorgen fra Wik & Walsøe er et benporselen som deler personlige juleminner, og håper å inspirere nye generasjoners juletradisjoner - nostalgisk, men likevel dempet moderne. Julemorgen kan vaskes på skånvask i oppvaskmaskin. For å beholde porselenet glansfullt og vakkert så lenge som mulig anbefaler vi også bruk av glansemiddel. En glansfull overflate gjør porselenet mer motstandsdyktig mot riper og nedmatting av glasuren. Om du ønsker å bevare dekoren i generasjoner anbefaler vi håndvask. Etter et måltid er det bra å skylle av porselenet så raskt som mulig. Noe mat inneholder sterke syrer som kan føre til misfarge på glasuren. Stålull, skuremiddel eller lignende bør ikke brukes, da disse gjør glasuren mattere. Det er også viktig å unngå mekanisk slitasje, dvs. gnissing av gjenstander mot hverandre. Unngå også å skyve tallerkenene oppå hverandre inn i skapet, de bør stables varsomt hvis du vil unngå slitasje. Legg gjerne en serviett imellom hver tallerken.

Kan være greit å ha dette i bakhodet ved kjøp av serviset.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvert service til sitt bruk har 3 

Maud til fint komplett  middag og kaffe 12 pers med fat og skåler krukker og kar

Nissesevise til porsgrund til 8, middagtallerkner, dypeskåler, kake/frokost tallerkner, kopp og skål som kommer frem til hverdags fra første advent like koslig hvert år :)

Rosendahl til hverdags 8 pers

Planen er å komme opp i 12 også på disse men ha et nøytralt med fat og skåler som kan brukes hverdag og jul tar jo plass hihi

Men til det du spurte om.

Ville først komplettert til middag, middagstallerkner og dessertskåler så fortsatt med kake/frokosttallerkner så kopp og skål så evt vurdert om det er nok eller fortsette med fat krukker og kar

Anonymkode: 84aa9...8fe

Skrevet

Jeg for min del synes det er helt tåkete å bruke penger på flere serviser. Kjøp et servise du liker og bruk det hele året! 

Anonymkode: 8da41...e79

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del synes det er helt tåkete å bruke penger på flere serviser. Kjøp et servise du liker og bruk det hele året! 

Heldigvis ikke ditt valg da :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

heldigvis er dette som baken delt i 2 :) Du bruker sikkert penger på ting jeg syns er tåkete å for å bruke dine ord:)

Anonymkode: 84aa9...8fe

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Vera skrev:

Jeg har også akkurat startet å samle på dette serviset. Nydelig servise! 

Når jeg starter å samle på et servise, tar jeg en gjennomgang på hva serviset skal brukes til. Dette serviset vil jeg bruke under hele julemnd til familiens måltider. Da er det viktigst med tallerkner og kopper. Har derfor startet med lunsjtallerkner og koppene uten fat (tenker kopper uten fat ifht barn og kakao osv). Lunsjtallerknene er såpass store (25 cm) at man også kan bruke dem til middagsmåltidet, mens middagstallerkener blir for store til feks frokostmåtlidet..derfor ble det lunsjtallerkner. Deretter vil jeg ønske meg boller og fat. Men om jeg har tallerkner så kan vi begynne å bruke det allerede til neste år 😁

Dersom du tenker å bruke serviset til fint (feks julemiddag osv) ville jeg gått for full størrelse på tallerkner, og den minste størrelsen (20 cm) til kaffeservise. Mitt servise vil som sagt bli brukt til «familiebruk» og ikke til pent. 

Tusen takk for utdypende svar! Jeg tenker samme bruk som deg, foreløpig inviterer vi lite til middag i jula. Men om 2-3 år vil vi ha større hus, så da blir det kanskje mer aktuelt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...