Gå til innhold

Studere i England etter Brexit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du gjentatt mange ganger i tråden allerede, og du skriver det i enhver tråd som er så mye som i nærheten av å komme inn på utenlandsstudier. Men det er fremdeles ikke det TS spør om.

Anonymkode: 399f4...6f2

Det er litt morsomt hvor passiv-aggressiv du er. Jeg pleier å svare med linker, så jeg har absolutt grunnlag for å hevde det jeg hevder. Du, derimot, har jeg registrert hevder ting som ikke stemmer. Du blir også motsagt av andre her. 

Jeg tror at TS har nå fått veldig god oversikt over at det ikke lønner seg - altså mindre verdt. Du mener at det er en "annen sak" å nemlig "ikke ta i regnestykket flere hundre tusen kroner", men dette er absolutt relevant. Utdanningen i utlandet gir altså ikke noe overtak i Norge, samtidig som den koster mye mer. 

Som sagt, ditt argument er følgende: "Jeg tror ikke at Skoda CitiGo importert fra England (med høyreratt) er dårligere, men om den er verdt 500.000 er en annen sak". Disse to tingene går det ikke an å skille ifra hverandre fordi man skal 1) Betale potensielt 500.000 kroner istedet for å betale 100.000 kr i Norge og 2) Nordmenn liker ikke importbiler med høyreratt. 

For at ditt argument skal gjelde, må prisen være den samme (noe den absolutt ikke er) og rattet er heller ikke på riktig side og nordmenn liker ikke import. 

Det er svært viktig å tegne et riktig bilde av det som nærmest kan betegnes for å være svindel nå om dagen og det er når diverse politikere med millionlønn i tillegg til studieagenter som tjener penger på studenter++, "oppfordrer en" til å ta studielån som for mange kan lett nærme seg 750.000+ kroner uten å informere den potensielle studenten angående hvordan situasjonen egentlig er her til lands og hva det er arbeidsgivere faktisk mener og de vil ha helst helnorsk utdanning. 

Vi trenger ikke mer av dette, og dette er bare de med 1.000.000++ i studielån. Det er mange flere enn "bare noen få hundre studenter" som går rundt med 750.000 kr i studielån, flere tusener. 

https://www.tv2.no/a/9954851/

Anonymkode: 6d1db...b64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt morsomt hvor passiv-aggressiv du er. Jeg pleier å svare med linker, så jeg har absolutt grunnlag for å hevde det jeg hevder. Du, derimot, har jeg registrert hevder ting som ikke stemmer. Du blir også motsagt av andre her. 

Jeg tror at TS har nå fått veldig god oversikt over at det ikke lønner seg - altså mindre verdt. Du mener at det er en "annen sak" å nemlig "ikke ta i regnestykket flere hundre tusen kroner", men dette er absolutt relevant. Utdanningen i utlandet gir altså ikke noe overtak i Norge, samtidig som den koster mye mer. 

Som sagt, ditt argument er følgende: "Jeg tror ikke at Skoda CitiGo importert fra England (med høyreratt) er dårligere, men om den er verdt 500.000 er en annen sak". Disse to tingene går det ikke an å skille ifra hverandre fordi man skal 1) Betale potensielt 500.000 kroner istedet for å betale 100.000 kr i Norge og 2) Nordmenn liker ikke importbiler med høyreratt. 

For at ditt argument skal gjelde, må prisen være den samme (noe den absolutt ikke er) og rattet er heller ikke på riktig side og nordmenn liker ikke import. 

Det er svært viktig å tegne et riktig bilde av det som nærmest kan betegnes for å være svindel nå om dagen og det er når diverse politikere med millionlønn i tillegg til studieagenter som tjener penger på studenter++, "oppfordrer en" til å ta studielån som for mange kan lett nærme seg 750.000+ kroner uten å informere den potensielle studenten angående hvordan situasjonen egentlig er her til lands og hva det er arbeidsgivere faktisk mener og de vil ha helst helnorsk utdanning. 

Vi trenger ikke mer av dette, og dette er bare de med 1.000.000++ i studielån. Det er mange flere enn "bare noen få hundre studenter" som går rundt med 750.000 kr i studielån, flere tusener. 

https://www.tv2.no/a/9954851/

Du skriver evig lange innlegg med linker fra ymse nettsteder som «dokumentasjon», og svarer man, blir bare innleggene dine enda lengre og mer påståelige... Jeg er ikke passiv-aggressiv, jeg påpeker (igjen!) at du ikke svarer på spørsmålet TS stiller. Jeg tror vi alle har skjønt poenget ditt, og jeg er ikke uenig i hovedpoenget, selv om det er unyansert lagt frem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver evig lange innlegg med linker fra ymse nettsteder som «dokumentasjon», og svarer man, blir bare innleggene dine enda lengre og mer påståelige... Jeg er ikke passiv-aggressiv, jeg påpeker (igjen!) at du ikke svarer på spørsmålet TS stiller. Jeg tror vi alle har skjønt poenget ditt, og jeg er ikke uenig i hovedpoenget, selv om det er unyansert lagt frem. 

Mine linker er alle fra anerkjente kilder. Ingenting "konspiratorisk" ved det, slik du indirekte antyder. Ikke minst er kildene og tallene ganske nye og ikke gamle. Du svarer, som vanlig, uten å ha noen linker som kan bekrefte det du sier. Det er derfor det oppstår ofte irritasjon i debatter, fordi den ene parten har ingenting å backe opp det dem sier, mens den andre parten (jeg) dokumenterer alt jeg sier. 

Jeg tror at TS har forstått for lenge siden at det ikke er noe vits å betale 500.000 kr for en Skoda CitiGo, importert fra England med høyreratt, når TS kan kjøpe den samme bilen med samme kvalitet og utstyr i Norge hos en merkeforhandler med fortsatt nybilgaranti til overs, til totale 100.000 kr og da med rattet på riktig side.

Du som hevder at du jobber i "akademia" utviser lite forståelse for hvordan diverse samfunn er bygd opp i forhold til juridiske- og kulturelle regler, så det er igjen ganske interessant. Da tenker jeg spesielt hvordan du ignorerer å anerkjenne at alle land har sine egne regler, kultur og hva som ellers lønner seg eller ikke. 

For eksempel, lønner det seg nok for en ingeniør-wannabe inder å studere i UK, siden inderen vil mest sannsynlig også satse på å flytte permanert til UK og har ikke lyst å bo i et land som India. India bryr seg ikke om sine egne innbyggere, så det er det samme for India hvor mange som stikker ut av landet. Velferdsstaten i India eksisterer ikke. Inderen har ingenting å "tape" på å gå denne veien. Nordmenn, derimot, har mye å tape, fordi Norge er bedre enn UK. Men India er selvsagt ikke bedre enn UK.

Vanlige nordmenn, uten formuer, derimot kan tape mye å på bo i utlandet. Tapte pensjonsrettigheter og ikke minst medlemskapet i Folketrygden i tillegg til flere andre rettigheter som går tapt. Norge har et system som IKKE liker at norske innbyggere forsvinner med penger "ut av landet". Bare se på eksempelet med NAV - de liker ikke at man tar penger til seg til et annet land.  

Samtidig har Norge gjort det slik at når man står med et gigantisk studielån som følge av studier i utlandet, så lønner det seg sjeldent å jobbe i utlandet fordi timelønna er lavere i utlandet, så da kommer de aller fleste nordmenn tilbake til Norge uansett. Du tror at dette systemet er bare sånn "tilfeldig" satt opp slik? Så reglene politikere har satt opp, i tillegg til det faktumet at vi er et mye bedre land enn UK / USA generelt sett, fører til at det er veldig lite fordeler for nordmenn å studere i utlandet - spesielt når du nå vet at norske arbeidsgivere ikke bryr seg om studier i utlandet. 

Jeg skriver mye, fordi jeg har vært engasjert i denne saken tidligere (studentorganisasjon) da jeg var student og vi har prøvd å fortelle politikere at dagens system ikke belønner studier i utlandet - verken med tanke på stipend eller fra arbeidsgivere sin side, men politikere med millionlønninger lever i sin egen verden og fortsetter likevel på en svindelaktig måte å oppfordre folk til å ta opp mye mer studielån fordi man "får jo nye opplevelser". Så setter disse politikere også "prosentmål" at innen det og det året så skal helst så og så mange studenter har vært "en tur til utlandet". Disse politikere som styrer nå om dagen er helt virkelighetsfjerne.

Så har vi et annet problem, nemlig studieagenter som later som de hjelper visse studenter gratis, men det er egentlig i deres interesse å rekruttere disse studentene og overtale dem til å studere i utlandet, for å så få andelen av tuition fees i provisjon. Så de er egentlig "selgere" som tjener penger på studenter, mens studenter sitter med "svarteper" til slutt - nemlig et meget stort studielån, så finner de ut for sent at norske arbeidsgivere kunne ikke gitt mer blaffen i utenlandssstudier. 

Tenk deg bare 1.000 studenter som har 1.000.000 kr i studielån hver. Da skylder disse 1.000 individer 1 MRD NOK. Det skal heller ikke mer enn 2.000 individer til som skylder 500.000 kr hver, og da er vi også oppe i 1 MRD NOK der også. Studiegjelden er sånn sett mye større enn dette eksempelet, men dette var bare for å vise at det skal ikke mer enn et svært moderat 4-sifret antall studenter til før disse får samlet gjeld i milliardklassen.

Det kan bli etterhvert en del søknader når det gjelder gjeldsordning med et slikt studielån, men da kan staten faktisk holde en under gjeldsordningregimet i opptil 10 år og ikke bare 5 år hvis man får innvilget gjeldsordning fordi man skylder penger til det offentlige og ikke til private aktører.

Så det er mange fallgruver her, som ALDRI belyses av de som pusher frem utenlandsstudier. 

Videre er det en annen kostnad som mange glemmer å ta med her, nemlig forsinket etablering med leilighet. Det å gå glipp av verdiøkningen på boligmarkedet bør også inkluderes med i kostnaden som følge av et veldig høyt studielån. Om man må utsette leilighet i bare 4 eller 5 år som følge av betydelig høyere studielån, så kan det fort bety at man har gått glipp av hundretusener av kroner i verdiøkning på boligmarkedet. Det er mange som ikke tenker over dette. 

Det kan høres ut som jeg er negativ mot utenlandsstudier, men det er jeg i utgangspunktet ikke om betingelser skulle bli bedre, noe jeg ønsker at de skal bli. Jeg er negativ mot de som pusher frem utenlandsstudier på en svindelaktig måte uten å opplyse om alle konsekvenser. Jeg mener at alle konsekvenser må på bordet før man foretar et valg, og det er dessverre slik at det lønner seg ikke å foreta lengre studier som koster mye penger i utlandet.

Typisk nå i januar og februar vil det være mange studiepresentasjoner som prøver å lokke studenter til utlandet. Spesielt fra "studieagentene" sin side, men de opplyser aldri om disse tingene jeg påpeker her, fordi de skal selvsagt tjene penger på de studentene de prøver å rekruttere til utlandet. Merk hvordan disse "studieagentene" aldri representerer et land som ikke tar skolepenger, men alltid de som tar betydelig med skolepenger.

To ting må skje for at det skal bli noenlunde mer fordelaktig å studere i utlandet og det er: 1) Betydelig høyere stipendandel 2) Norske arbeidsgivere må forandre holdningen sin. Men ingen av disse to punktene ser ut til å skje i den nærmeste fremtid, så jeg synes det er veldig positivt når antallet utenlandsstudenter går ned, fordi vi slipper at flere studenter får ødelagt sin fremtid som gjeldsslaver. 

Kanskje når antallet norske utenlandsstudenter har gått ytterligere nedover om noen år, at man vil begynne å reagere til slutt og få gjort noe for å forbedre betingelsene for å studere i utlandet. Men samtidig får man fortsatt ikke gjort noe med den norske arbeidskulturen der personlige nettverk fortsatt står ganske sterkt. Så de aller fleste samfunn er konstruert faktisk slik at det vil alltid lønne seg aller mest å studere ved universiteter som dets egne innbyggere også er statsborgere av. Det vil si, for nordmenn vil det være Norge. For briter vil det være UK og for kanadiere vil det være Canada, og for nederlendere vil det være Nederland. University of Amsterdam / Rotterdam / Utrecht++ kommer alltid til å ha sterkest posisjon i Nederland på samme måte som UiO / NTNU++ har sterkest posisjon i Norge. 

Ellers så får jeg ønske deg godt nyttår og takk for ditt innspill. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...