AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 Jeg har vært enormt mye sykemeldt etter vi startet prosessen med utredning og ivf forsøk. Jeg kjenner at jeh sliter veldig med å ha jobb samtidig som vi går gjennom dette. Har nok vært sykemeldt sammenlagt i 8 mnd de siste 2 årene og mer blir det kjenner jeg. Dette er utrolig vanskelig for meg, jeg sitter med dårlig samvittighet rundt rette og har nesten vurdert å si opp jobben, men kan ikke det heller da jeg må ga jobb for å ha krav på foreldrepenger den dagen vi blir gravide og får barn Er det flere der ute som er mye sykemeldt i denne ivf/prøveprossen? Anonymkode: 34d02...df9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #2 Skrevet 28. desember 2019 Nå er ikke jeg en prøver eller har vært gjennom ivf selv, men jobber på en kvinneklinikk. Min erfaring er at det er mange som blir en del sykemeldt under en slik prosess. Det viktigste her er at du husker på og kjenner til lovverket rundt sykepenger - du får kun 52 uker med sykepenger før du må søke om arbeidsavklaringspenger (som er 66 % av inntekten din).... Det er kjipt i situasjoner man ikke rår over, men jeg ville uansett bare nevne det, i tilfelle dette var noe du ikke visste. Ønsker deg uansett masse lykke til med prøvingen ❤️ Anonymkode: 3dac1...15a 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #3 Skrevet 28. desember 2019 Hvorfor er du sykemeldt? Det viktige er å holde livet som vanlig. Drikk rødvin når du kan det, gjør det du pleier i hverdagen. Ikke sett livet på vent. Anonymkode: 4ae2b...b9e 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #4 Skrevet 28. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg en prøver eller har vært gjennom ivf selv, men jobber på en kvinneklinikk. Min erfaring er at det er mange som blir en del sykemeldt under en slik prosess. Det viktigste her er at du husker på og kjenner til lovverket rundt sykepenger - du får kun 52 uker med sykepenger før du må søke om arbeidsavklaringspenger (som er 66 % av inntekten din).... Det er kjipt i situasjoner man ikke rår over, men jeg ville uansett bare nevne det, i tilfelle dette var noe du ikke visste. Ønsker deg uansett masse lykke til med prøvingen ❤️ Anonymkode: 3dac1...15a Takk ja dette er jeg klar over. Det er det som skremmer meg litt fordi hver dag jeg går på jobben , så tvinger jeg meg selv gjennom hele arbeidsdagen . Jeg jobber i barnehage noe som er sinnsykt tungt når man ønsker så høyt å få ett barn selv. Også kommer ofte foreldre til barna i barbehagen og forteller at dem er gravide på nytt, vi får nye små barn i barnehagen hvert år. Alt er bare så tungt å være i jobb. Dette gikk greit før jeg begynte å prøve å bli gravid. Men det er rett og slett ett mareritt nå, og jeg blir bare mer og mer lei meg av å bli konstant påmint om at jeg ikke har barn selv Hi Anonymkode: 34d02...df9 1 1
Whistler Skrevet 28. desember 2019 #5 Skrevet 28. desember 2019 Og husk på at gradert sykemelding ikke utgjør at man kan ha ha flere uker. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #6 Skrevet 28. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk ja dette er jeg klar over. Det er det som skremmer meg litt fordi hver dag jeg går på jobben , så tvinger jeg meg selv gjennom hele arbeidsdagen . Jeg jobber i barnehage noe som er sinnsykt tungt når man ønsker så høyt å få ett barn selv. Også kommer ofte foreldre til barna i barbehagen og forteller at dem er gravide på nytt, vi får nye små barn i barnehagen hvert år. Alt er bare så tungt å være i jobb. Dette gikk greit før jeg begynte å prøve å bli gravid. Men det er rett og slett ett mareritt nå, og jeg blir bare mer og mer lei meg av å bli konstant påmint om at jeg ikke har barn selv Hi Anonymkode: 34d02...df9 Skjønner at det er tøft. Har du mulighet til å bytte jobb i en periode? Dumt å gå sykemeldt dersom du egentlig er frisk nok til å jobbe, både for deg, arbeidsplassen og samfunnet. Lykke til med prøvingen! Anonymkode: b624f...f97 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #7 Skrevet 28. desember 2019 Ikke si opp jobben grunnet dårlig samvittighet og fordi du føler du ikke strekker til ovenfor jobben osv.. Det er helt innafor å være sykemeldt i en slik prosess du er i nå. Tror det er svært få som forstår hvor vondt det er å ønske seg barn så sterkt. I tillegg blir du jo påvirket av hormoner i forbindelse med ivf osv. Vær obs på regler som noen har nevnt over her så skal nok dette gå veldig bra😊😊 Anonymkode: c33e3...a21
Patriotpaula Skrevet 28. desember 2019 #8 Skrevet 28. desember 2019 Ja, jeg har vært sykemeldt i 10 uker i år pga IVF, ohss, et forferdelig svangerskap med mye usikkerhet den tiden det varte, abort og tiden etter abort. Har kun vært sykemeldt en helg etter sommeren, så var veeeldig mye borte fra jobb før sommeren og på starten av sommeren. Jeg tenker at du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er sykemeldt. Dette er bare en periode i livet, så jeg håper arbeidsgiver har forståelse for det Det er jo ikke som at du har «valgt» det selv... 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #9 Skrevet 28. desember 2019 Takk for alle fine svar 🥰 Hi Anonymkode: 34d02...df9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #10 Skrevet 28. desember 2019 Sjokkert. Er det virkelig mulig å bli sykemeldt fordi man prøver å få barn, og med den begrunnelse at det er for stor belastning å se andre rundt deg blir gravide. Helt målløs. Hvordan skal det gå med barnet når mor ikke takler dette, er hun sterk nok til å takle fødsel, småbarnperioden osv.. Og dette finner mannen din seg i? Anonymkode: b094b...917 25
Neutral90 Skrevet 28. desember 2019 #11 Skrevet 28. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjokkert. Er det virkelig mulig å bli sykemeldt fordi man prøver å få barn, og med den begrunnelse at det er for stor belastning å se andre rundt deg blir gravide. Helt målløs. Hvordan skal det gå med barnet når mor ikke takler dette, er hun sterk nok til å takle fødsel, småbarnperioden osv.. Og dette finner mannen din seg i? Anonymkode: b094b...917 IVF og den generelle prosessen i å lage barn som de fleste går gjennom, kan ikke sammenlignes. 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #12 Skrevet 28. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjokkert. Er det virkelig mulig å bli sykemeldt fordi man prøver å få barn, og med den begrunnelse at det er for stor belastning å se andre rundt deg blir gravide. Helt målløs. Hvordan skal det gå med barnet når mor ikke takler dette, er hun sterk nok til å takle fødsel, småbarnperioden osv.. Og dette finner mannen din seg i? Anonymkode: b094b...917 Er du alltid like tankeløs? TS er i en psykisk, svært vanskelig tid. Og stå i en slik prosess er fryktelig vanskelig. Og det er helt forståelig at det å jobbe i en bhg er ekstra vanskelig. Også kommer det fysiske i tillegg. Ikke ha dårlig samvittighet, TS. Krysser fingrene for at dere får full klaff snart! Anonymkode: 69e4a...997 8
Sinsiew Skrevet 28. desember 2019 #13 Skrevet 28. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjokkert. Er det virkelig mulig å bli sykemeldt fordi man prøver å få barn, og med den begrunnelse at det er for stor belastning å se andre rundt deg blir gravide. Helt målløs. Hvordan skal det gå med barnet når mor ikke takler dette, er hun sterk nok til å takle fødsel, småbarnperioden osv.. Og dette finner mannen din seg i? Anonymkode: b094b...917 Hilsen en som aldri har vært gjennom ivf. 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #14 Skrevet 28. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjokkert. Er det virkelig mulig å bli sykemeldt fordi man prøver å få barn, og med den begrunnelse at det er for stor belastning å se andre rundt deg blir gravide. Helt målløs. Hvordan skal det gå med barnet når mor ikke takler dette, er hun sterk nok til å takle fødsel, småbarnperioden osv.. Og dette finner mannen din seg i? Anonymkode: b094b...917 Her skal man ikke komme med saklig kritikk. Nei, her må man forstå, forstå og forstå litt til. Det er så forferdelig vanskelig, tøft og slitsomt, skjønner du, og da skal man ikke gjøre annet enn å stryke medhårs. Anonymkode: 58afc...a46 7
Sinsiew Skrevet 28. desember 2019 #15 Skrevet 28. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her skal man ikke komme med saklig kritikk. Nei, her må man forstå, forstå og forstå litt til. Det er så forferdelig vanskelig, tøft og slitsomt, skjønner du, og da skal man ikke gjøre annet enn å stryke medhårs. Anonymkode: 58afc...a46 Det er vel nettopp de som forstår som kan komme med saklig kritikk i så fall, eller? Og ikke amøber som aldri har kjent ivf prosess med de bivirkninger det har på kroppen. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #16 Skrevet 28. desember 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjokkert. Er det virkelig mulig å bli sykemeldt fordi man prøver å få barn, og med den begrunnelse at det er for stor belastning å se andre rundt deg blir gravide. Helt målløs. Hvordan skal det gå med barnet når mor ikke takler dette, er hun sterk nok til å takle fødsel, småbarnperioden osv.. Og dette finner mannen din seg i? Anonymkode: b094b...917 Synes det er hinsides, 8 måneder er lenge. Da bør man gjerne revurdere om man har psyke nok til å bli gravid. Hilsen en som har vært igjennom ivf. Anonymkode: b80b9...fd1 14
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #17 Skrevet 28. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Synes det er hinsides, 8 måneder er lenge. Da bør man gjerne revurdere om man har psyke nok til å bli gravid. Hilsen en som har vært igjennom ivf. Anonymkode: b80b9...fd1 Alle takler slike prosesser forskjellig så synes du skal holde deg for god til slike kommentarer. Jeg vet at det er en tøff prosess, som vi egentlig skulle gjennom til neste år men så ble jeg naturlig gravid etter over 3 år med prøving. 8 måneder over 2 år er kanskje lenge, men alle går gjennom forskjellige faser i livet og noen trenger sykemelding når de er syke. Hun skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for det, situasjonen er som den er. Anonymkode: 15176...54c 4
Sinsiew Skrevet 28. desember 2019 #18 Skrevet 28. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er hinsides, 8 måneder er lenge. Da bør man gjerne revurdere om man har psyke nok til å bli gravid. Hilsen en som har vært igjennom ivf. Anonymkode: b80b9...fd1 Hvorfor skulle hun ikke ha psyke nok til å bli gravid bare fordi hun har store bivirkninger av hormonell medisinering? 4
Slitenmamma Skrevet 28. desember 2019 #19 Skrevet 28. desember 2019 Har vært igjennom IVF, og det gikk så langt at jeg tilslutt ble hentet av ambulansen fordi kroppen var utslitt og sleit med angst lignende anfall i ca 2 år etterpå. Men jeg hadde faktisk en lege som nektet å sykemelde meg etter første anfallet, byttet lege i forbannelse. Men også min andre lege nektet å sykemelde meg fordi jeg skulle gjøre ett uttak,men var villig til å sykemelde meg etterpå. Nå i etterkant så ser jeg faktisk at legene gjorde det rette. For meg ( hode og tankene mine)var det bedre å være på jobb. Men så var aldri jeg noen som ble misunnelig på andre som ble gravid, jeg ville anbefalt deg å finne en annen jobb som ikke trykker deg ned mentalt, og jobbe med at misunnelsen ikke får overtaket. Lykke til! 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #20 Skrevet 28. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du sykemeldt? Det viktige er å holde livet som vanlig. Drikk rødvin når du kan det, gjør det du pleier i hverdagen. Ikke sett livet på vent. Anonymkode: 4ae2b...b9e Hvorfor ikke hvitvin ? Anonymkode: 81158...003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå