Gå til innhold

Rense vasken på badet? Redskap til tannkrem på innsiden av røret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig rensket vasken på badet for hår. Som singel kvinne må jeg trå til og få til slikt, men sliter med at jeg ikke får til annet enn å smøre tannkremen på innsiden av røret når jeg prøver å få tak i det med fingrene. Jeg lurer på om det finnes et redskap som er fleksibelt designet for å gå opp i røret, utfoldes på en måte, slik at når man drar nedover skraper man tannkremen med ut. Eller er mudin ol. eneste måte å «løse» opp slikt?

Anonymkode: c5860...809

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig rensket vasken på badet for hår. Som singel kvinne må jeg trå til og få til slikt, men sliter med at jeg ikke får til annet enn å smøre tannkremen på innsiden av røret når jeg prøver å få tak i det med fingrene. Jeg lurer på om det finnes et redskap som er fleksibelt designet for å gå opp i røret, utfoldes på en måte, slik at når man drar nedover skraper man tannkremen med ut. Eller er mudin ol. eneste måte å «løse» opp slikt?

Har du skrudd av vannlåsen? Skjønner ikke helt hva du mener med den tannkremen men...🤔

Anonymkode: f5072...55d

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva det er med den tannkremen. :klo:

Anonymkode: 9fb0b...901

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner heller ikke hva det er med den tannkremen. :klo:

Anonymkode: 9fb0b...901

Da er vi flere.....

Anonymkode: 30a14...f58

• Liker 1
Skrevet

Nei, det med tannkremen bør TS forklare, men Mudin er ihvertfall avløpsåpner.

Et alternativ til Mudin, er å ta av røret og vannlåsen. Da kan du fjerne det som sitter i vannlåsen og skylle røret i varmt vann. Vannlåsen er forøvrig den bøyen på røret som det blir stående vann i for å forhindre lukt fra systemet.

Anonymkode: 6c731...3f1

Skrevet

Vasker du rørene i tannkrem med fingrene? 🤔

Anbefaler også Mudin, eller alternativt å skru av vannlåsen. 

Anonymkode: 319b2...6b3

Skrevet

Både pappa og mannen min anbefaler å åpne vannlåsen. Det er så mye hår og fritt som samler seg der, at det er den eneste måten å få det rent. Når de er enige om noe slikt er det sannsynligvis riktig.

Hvis du ikke kan å åpne vannlåsen bør du få noen til å lære deg det. Det er fint å kunne den gangen du mister en øredobb eller gifteringen ned i vasken.

Anonymkode: fa579...9ae

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du tannkrem i røret? Det gir ikke mening. Mener du tannkremrester? Ta mindre på tannbørsten, så kommer det kun utvannet tannkrem i rørene, og det renner bort. Ingenting man kan smøre rundt med. 

Anonymkode: f5231...aa9

Skrevet

Er godt gift på tiende året, så det er ikke til hinder for å rense vaskene selv ;)

Åpne vannlåsen, og fjern alt manuelt. Bruker dampvasker for å fjerne forkalkninger. Bruker en gammel tannkost på de delene som kan nås. 

Anonymkode: dda2a...e3c

Skrevet

Jeg skrudde av den plastikk-delen nederst under vasken. Fjernet alt hår, tømte ut vannet, og fikset den. Men oppover i røret, det hang noe hår ned fra røret, og jeg trakk i det, og det hang fast i seig et-eller-annet, jeg tipper det er tannkrem. Jeg kan få fingrene litt oppover røret, men de går ikke for langt oppover, og det er seig deig, og jeg kun klarer å smøre nedover røret uten å faktisk fjerne det. Altså seig tannkrem-deig-hår-gugge som ligger langs røret oppover mot sluket i vasken, som jeg gjerne skulle fått ut. Vet ikke om jeg klarer å manøvrere en oppvaskkost oppover, at den ikke er fleksibel nok, og jeg skulle gjerne hatt en mer «skrape» lignende ting enn en kost.

Ble det tydeligere? 😅

Skrevet

Er det ikke bare å finne noe langt å skrape med? En kniv eller hva som helst? En stor "flaskekost" burde også gjøre nytten. 

Anonymkode: cf56d...fa9

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bare å finne noe langt å skrape med? En kniv eller hva som helst? En stor "flaskekost" burde også gjøre nytten. 

Anonymkode: cf56d...fa9

Problemet er mest vinklinga på å få plass til å få noe opp, røret er ikke det største, men og plassmessig å få til noe, det må være hardt nok til å gjøre noe «godt», men fleksibelt nok til at jeg får bøyd det vinkelvis inn i skapet og så oppover røret.

Hadde et håp om at det fantes et mer proff redskap man kan bruke til rør-vasking.

Skrevet

Du kan skru av flere deler. Jeg hadde skrudd av delene fra sluket under vasken og helt ned til den delen som du sikkert har tatt av (koppen på vannlåsen)

Anonymkode: ab0d5...46f

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan skru av flere deler. Jeg hadde skrudd av delene fra sluket under vasken og helt ned til den delen som du sikkert har tatt av (koppen på vannlåsen)

Anonymkode: ab0d5...46f

😲😲

Jeg fant frem en video om hvordan man gjør dette, de fjernet kun den koppen 😅 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrudde av den plastikk-delen nederst under vasken. Fjernet alt hår, tømte ut vannet, og fikset den. Men oppover i røret, det hang noe hår ned fra røret, og jeg trakk i det, og det hang fast i seig et-eller-annet, jeg tipper det er tannkrem. Jeg kan få fingrene litt oppover røret, men de går ikke for langt oppover, og det er seig deig, og jeg kun klarer å smøre nedover røret uten å faktisk fjerne det. Altså seig tannkrem-deig-hår-gugge som ligger langs røret oppover mot sluket i vasken, som jeg gjerne skulle fått ut. Vet ikke om jeg klarer å manøvrere en oppvaskkost oppover, at den ikke er fleksibel nok, og jeg skulle gjerne hatt en mer «skrape» lignende ting enn en kost.

Ble det tydeligere? 😅

Skru fra hverandre vannlåsen så får du ut alt. Jeg begynte i bunnen av vasken der vannet renner ut hvor det er en skrue. Så går resten av seg selv. Hilsen nyskilt kvinne😊

Anonymkode: f95a0...aeb

Skrevet

Jeg tror jeg forstår hva du mener. Du har fjernet vannlåsen, og så sitter røret fra vasken igjen. Der er det "gugge" som du sier. Dette er nok oppsamling av tannkrem, håndkrem, fett, såpe osv over lengre tid. Enten må du skru av alt, helt opp til silen i vasken, og skylle dette, eller så må du finne et redskap å gjøre rent med. Å skru av alt er selvsagt mest effektivt, men da må du være nøye med å montere skikkelig tilbake, slik at det ikke blir lekkasje. Evnt kan du prøve med en flaskekost https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/vatrengjoring/oppvasktilbehor/flaskekost-813154/. Å jevne helle varmt vann ned i vasken, kan være med på å forebygge opphopning av alt det som skaper "gugge".

Anonymkode: 86497...a00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...