AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 Jeg er så lei.. Jeg synes det er så vanskelig å bestemme hva jeg skal spise. Jeg er opptatt av å spise sunt med rene råvarer osv, men jeg er liksom tom for ideer. Det går mye tid til matlaging osv, jeg spiser feks ikke brødmat og liknende, og da blir det lett mer som krever mer tilberedning og da blir det mer styr. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal spise lenger. Noen som har noen forslag til måltider jeg kan ha? Gjerne forslag til fulle dagsmenyer? Anonymkode: 50d6f...bf7
Fru Uperfekt Skrevet 28. desember 2019 #2 Skrevet 28. desember 2019 Matprat.no er jo et sted du kan starte
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #3 Skrevet 28. desember 2019 Hva mener du med «spiser ikke brødmat»? Er du en av desse som slenger seg ukritisk på mote-dietter og har bestemt deg for at korn er usunt, uten noen form for beviser fra folk som faktisk er utdannet og har troverdighet når det kommer til kosthold? Det ser jeg ingen grunn til å tulle med, så det er bare å kutte ut sånt. Uansett: når du er matlei er simplistisk, rituell kost det beste. Frokost: havregrøt med nøtter og banan. Lunsj: enkel salat med bønner og frø (pinjekjerner, solsikkefrø, gresskarkjerner - fritt valg) middag: kokt ris/quinoa/potet (velg din favoritt, det spiller ingen rolle), fisk og dampede grønnsaker Kvelds: middagsrester. Og så gjentar du dette til du får lyst på mer komplisert mat om noen uker. Bare ha akkurat det samme til hvert eneste måltid og lysta på matlaging fyller seg sakte opp igjen. Kjøp inn brokkoli og torsk til 14 dager og kjør rutine. Anonymkode: 58202...049
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #4 Skrevet 28. desember 2019 6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Matprat.no er jo et sted du kan starte Det var ikke så dumt😊 det tenkte jeg ikke på, det har visst skjedd mye der siden jeg brukte det for noen år siden😊 Anonymkode: 50d6f...bf7 2
Fru Uperfekt Skrevet 28. desember 2019 #5 Skrevet 28. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med «spiser ikke brødmat»? Er du en av desse som slenger seg ukritisk på mote-dietter og har bestemt deg for at korn er usunt, uten noen form for beviser fra folk som faktisk er utdannet og har troverdighet når det kommer til kosthold? Det ser jeg ingen grunn til å tulle med, så det er bare å kutte ut sånt. Uansett: når du er matlei er simplistisk, rituell kost det beste. Frokost: havregrøt med nøtter og banan. Lunsj: enkel salat med bønner og frø (pinjekjerner, solsikkefrø, gresskarkjerner - fritt valg) middag: kokt ris/quinoa/potet (velg din favoritt, det spiller ingen rolle), fisk og dampede grønnsaker Kvelds: middagsrester. Og så gjentar du dette til du får lyst på mer komplisert mat om noen uker. Bare ha akkurat det samme til hvert eneste måltid og lysta på matlaging fyller seg sakte opp igjen. Kjøp inn brokkoli og torsk til 14 dager og kjør rutine. Anonymkode: 58202...049 Er og de som ikke spiser brødmat fordet en ikke liker det... 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #6 Skrevet 28. desember 2019 Jeg spiser ikke brød. Liker ikke. Blir slapp. Uggen i magen. Jeg lager opp litt mat hver søndag. Koker 6-7 egg i eggkoker. Ovnsbaker 2 søtpoteter. Damper en brokkoli. Koker opp linser. Vasker og ziplocker ting som gulrotstaver, spinat, cherrytomater, med mer. Steker opp to kyllingfileter. Damper to laksefileter. Lager kjøleskapsgrøt i ulike varianter. Med havregryn, chiafrø, med mer. Det holder i 2-3 dager. Frokost: ett egg og en halv avocado, og litt spinat. En smoothie med blåbær, havregryn, spinat, et rått egg og litt vann. Kjøleskapsgrøt i ulike varianter. Frøknekkebrød med magerost. Lunsj: egg+salat+laks. Søtpotet+blomkål+kylling. Omelett med restemat fra middager. Og alle mulige andre kombinasjoner av det jeg har i kjøleskapet. Lite av dette tar lengre tid enn å lage seg et-par brødskiver. Anonymkode: 17ba1...0bd 5
CabinCruiser Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 På 28.12.2019 den 15.22, AnonymBruker skrev: Hva mener du med «spiser ikke brødmat»? Er du en av desse som slenger seg ukritisk på mote-dietter og har bestemt deg for at korn er usunt, uten noen form for beviser fra folk som faktisk er utdannet og har troverdighet når det kommer til kosthold? Det ser jeg ingen grunn til å tulle med, så det er bare å kutte ut sånt. Uansett: når du er matlei er simplistisk, rituell kost det beste. Frokost: havregrøt med nøtter og banan. Lunsj: enkel salat med bønner og frø (pinjekjerner, solsikkefrø, gresskarkjerner - fritt valg) middag: kokt ris/quinoa/potet (velg din favoritt, det spiller ingen rolle), fisk og dampede grønnsaker Kvelds: middagsrester. Og så gjentar du dette til du får lyst på mer komplisert mat om noen uker. Bare ha akkurat det samme til hvert eneste måltid og lysta på matlaging fyller seg sakte opp igjen. Kjøp inn brokkoli og torsk til 14 dager og kjør rutine. Anonymkode: 58202...049 Jeg tilhører en av disse som har slengt meg helt ukritisk mpå mote-dietter, som f.eks lite brødmat. Eller ikke. Med utdannelse i ernæring så mener jeg bestemt at jeg ikke er ukritisk til hva maten inneholder eller effekten på kroppen. Og jeg mener bestemt at det å spise brødmat til frokost, lunsj, mellommat og kvelds hver dag ikke er ernæringsmessig bra. Jeg mener heller ikke at man aldri skal spise brød, men det er fullt mulig å ha ett godt, næringsrikt og billig kosthold uten å ty til brød. Ja, jeg mener det blir bedre av å minimere brødmat. Vi er ett av få folkeslag som spiser så mye brød som vi spiser som mat, og ikke til mat. 1
exictence Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 På 28.12.2019 den 15.55, AnonymBruker skrev: Jeg lager opp litt mat hver søndag. Koker 6-7 egg i eggkoker. Ovnsbaker 2 søtpoteter. Damper en brokkoli. Koker opp linser. Vasker og ziplocker ting som gulrotstaver, spinat, cherrytomater, med mer. Steker opp to kyllingfileter. Damper to laksefileter. Lager kjøleskapsgrøt i ulike varianter. Med havregryn, chiafrø, med mer. Det holder i 2-3 dager. Frokost: ett egg og en halv avocado, og litt spinat. En smoothie med blåbær, havregryn, spinat, et rått egg og litt vann. Kjøleskapsgrøt i ulike varianter. Frøknekkebrød med magerost. Lunsj: egg+salat+laks. Søtpotet+blomkål+kylling. Omelett med restemat fra middager. Og alle mulige andre kombinasjoner av det jeg har i kjøleskapet. Lite av dette tar lengre tid enn å lage seg et-par brødskiver. Anonymkode: 17ba1...0bd Lurt På 28.12.2019 den 15.22, AnonymBruker skrev: Uansett: når du er matlei er simplistisk, rituell kost det beste. Frokost: havregrøt med nøtter og banan. Lunsj: enkel salat med bønner og frø (pinjekjerner, solsikkefrø, gresskarkjerner - fritt valg) middag: kokt ris/quinoa/potet (velg din favoritt, det spiller ingen rolle), fisk og dampede grønnsaker Kvelds: middagsrester. Og så gjentar du dette til du får lyst på mer komplisert mat om noen uker. Bare ha akkurat det samme til hvert eneste måltid og lysta på matlaging fyller seg sakte opp igjen. Kjøp inn brokkoli og torsk til 14 dager og kjør rutine. Anonymkode: 58202...049 Lurt. Tenkte å foreslå noe av det selv. Spiser mye av det du sier. Norsk plantebasert kost som rotgrønnsaker er mettende og bra; gulrøtter, purre, løk, rødkål, brokkoli, jordnøtter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå