AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #21 Skrevet 28. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har selv FH, og ammer uten medisiner. Har tenkt å fullamme i 6 måneder også prøve å slutte å amme rundt 12 mnd., da blir det totalt 2 år uten medisin for meg. Brukte moren din medisin før hun fikk hjerteinfarkt? Det er jo summen av påvirkning over årene som teller, så om du ellers har godt regulert kolesterol og startet på medisin tidlig (du er jo kun 24 år), så skal det ikke ha så mye å si om du går uten medisin en stund (med forbehold om at det så klart kan være andre forhold/sider ved det for deg som kan spille inn). Anonymkode: d007b...0e7 Yes, det gjorde hun. I åttende mnd hadde jeg ganske høyt kolesterol, det var blitt fordoblet siden jeg var tre mnd på vei. Det økte endel på de 5 månedene, er redd for at det skal bli enda verre... Jeg vil si jeg hadde et godt regulert kolesterol, men ikke nå lenger uten medisiner. Det har ikke noe å si om jeg i utgangspunktet hadde et regulert kolesterol, det er jo hvordan det utvikler seg videre som er avgjørende. Im not a diabetic 😆 Anonymkode: 6c73f...4cd
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #22 Skrevet 29. desember 2019 On 12/28/2019 at 1:38 PM, AnonymBruker said: For de som ikke vet: Jeg har termin veldig snart, og bare lurte litt på dere andre som har dette (kan noe om det) og med tanke på medisinering og amming. Jeg fant ut i mnd 8 at kolesterolet mitt var fordoblet seg, på begge. Skal ta ny blodprøve på mandag, men ser ikke for meg at det er noe bedre. Jeg har et normalt og greit kosthold (bruker alltid lette produkter og vet hva jeg bør holde meg unna), er ikke overvektig men heller undervektig, så jeg kan ikke spise meg frisk. Forrige innlegg besto av kostholdsråd og det er jeg ikke på utkikk etter, det er ikke sånn det funker. Det eneste som hjelper er atozet (medisiner for det). Er snart 24 år, så relativt ung men moren min fikk sitt første hjerteinfarkt før fylte 30 så er skeptisk.. Er klar over at det var dårligere medisiner til det før, men føler jeg fortsatt er litt mer utsatt da mitt kolesterol fyker fortere til værs enn feks broren min som vanligvis tar en pille i uka (pga latskap) og jeg hver dag... Han har samme som meg ja. Derfor, hvis det dårlige kolesterolet er rundt om 12 (det som helst skal ligge under 5), er ikke det litt vel høyt å gå uten medisiner i 8/9 mnd til? Hvis jeg skal amme kan jeg jo ikke bruke disse medisinene, for jeg kan ikke bruke dem i svangerskap.. (?) Jeg har ikke fått henvisning til hjertelege enda fordi legen mente på jeg måtte vente til etter fødsel, gudene vite hvorfor, men tresk er han. Føler dette er noe vi burde gå igjennom før jeg føder så jeg vet om jeg kan amme eller ei. Er det noen (lege) på sykehuset jeg kan prate med etter fødsel så det kan bli ordna? Vil gjerne vite fra dere andre med dette om hvordan dere løste det / erfaringer osv. Hva ble du fortalt? Hva ble beste løsning? Anonymkode: 6c73f...4cd Går du til jordmor også i svangerskapet? Kanskje jordmor kan henvise deg til sykehuset for oppfølging (planlegging av amming/ikke amming etter fødsel), siden fastlegen ikke gjør jobben sin. Anonymkode: fa876...50d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #23 Skrevet 29. desember 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går du til jordmor også i svangerskapet? Kanskje jordmor kan henvise deg til sykehuset for oppfølging (planlegging av amming/ikke amming etter fødsel), siden fastlegen ikke gjør jobben sin. Anonymkode: fa876...50d Har bare gått til jm som regel, da min lege helst ville at jeg kun dro dit. Jeg skal til henne om noen dager så jeg kan høre litt mer da. Anonymkode: 6c73f...4cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå