AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 For de som ikke vet: Jeg har termin veldig snart, og bare lurte litt på dere andre som har dette (kan noe om det) og med tanke på medisinering og amming. Jeg fant ut i mnd 8 at kolesterolet mitt var fordoblet seg, på begge. Skal ta ny blodprøve på mandag, men ser ikke for meg at det er noe bedre. Jeg har et normalt og greit kosthold (bruker alltid lette produkter og vet hva jeg bør holde meg unna), er ikke overvektig men heller undervektig, så jeg kan ikke spise meg frisk. Forrige innlegg besto av kostholdsråd og det er jeg ikke på utkikk etter, det er ikke sånn det funker. Det eneste som hjelper er atozet (medisiner for det). Er snart 24 år, så relativt ung men moren min fikk sitt første hjerteinfarkt før fylte 30 så er skeptisk.. Er klar over at det var dårligere medisiner til det før, men føler jeg fortsatt er litt mer utsatt da mitt kolesterol fyker fortere til værs enn feks broren min som vanligvis tar en pille i uka (pga latskap) og jeg hver dag... Han har samme som meg ja. Derfor, hvis det dårlige kolesterolet er rundt om 12 (det som helst skal ligge under 5), er ikke det litt vel høyt å gå uten medisiner i 8/9 mnd til? Hvis jeg skal amme kan jeg jo ikke bruke disse medisinene, for jeg kan ikke bruke dem i svangerskap.. (?) Jeg har ikke fått henvisning til hjertelege enda fordi legen mente på jeg måtte vente til etter fødsel, gudene vite hvorfor, men tresk er han. Føler dette er noe vi burde gå igjennom før jeg føder så jeg vet om jeg kan amme eller ei. Er det noen (lege) på sykehuset jeg kan prate med etter fødsel så det kan bli ordna? Vil gjerne vite fra dere andre med dette om hvordan dere løste det / erfaringer osv. Hva ble du fortalt? Hva ble beste løsning? Anonymkode: 6c73f...4cd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #2 Skrevet 28. desember 2019 https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-8707?source=relisdb Det finnes tydeligvis veldig lite litteratur rundt akkurat dette. (Svangerskap og amming er to litt forskjellige ting når det gjelder medisiner og hva man kan bruke.) Har du eller legen din vært i kontakt med kompetansesenteret? http://www.nktforfh.no/ Anonymkode: 16abf...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #3 Skrevet 28. desember 2019 Så langt jeg vet (har arvelig hyperkolesterolemi i familien) så kan du ikke spise deg bort fra dette. Det bør/må medisineres. Anonymkode: f3f60...0f4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #4 Skrevet 28. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-8707?source=relisdb Det finnes tydeligvis veldig lite litteratur rundt akkurat dette. (Svangerskap og amming er to litt forskjellige ting når det gjelder medisiner og hva man kan bruke.) Har du eller legen din vært i kontakt med kompetansesenteret? http://www.nktforfh.no/ Anonymkode: 16abf...d3e Er det jeg får beskjed om hver gang jeg tar det opp, at det finnes lite info om akkurat dette og det er derfor de fraråder det. Legen eller meg har ikke vært i kontakt med de nei. Føler ikke det blir tatt ordentlig seriøst, det er bare sånn «jaja, det ser vi» holdning. Anonymkode: 6c73f...4cd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #5 Skrevet 28. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så langt jeg vet (har arvelig hyperkolesterolemi i familien) så kan du ikke spise deg bort fra dette. Det bør/må medisineres. Anonymkode: f3f60...0f4 Ja, det er jo akkurat det jeg skrev hehe. Anonymkode: 6c73f...4cd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #6 Skrevet 28. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo akkurat det jeg skrev hehe. Anonymkode: 6c73f...4cd Joda, men samtidig sa du mellom linjene at de som har er overvektige og har samme sykdom kan spise seg friske. 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: er ikke overvektig men heller undervektig, så jeg kan ikke spise meg frisk. Det er der forskjellen går; de som har denne sykdommen/genfeilen kan ikke spise seg friske. Enten de er undervektige, normalvektige eller overvektige. Anonymkode: f3f60...0f4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #7 Skrevet 28. desember 2019 Du er en av dem som ikke bør amme, men prioritere å bruke medisiner i stedet for. På grunn av din arvelige disposisjon et det viktigere for deg å være frisk sammen med barnet ditt og bruke medisin, enn å få hjerteinfarkt eller hjerneslag som 30-40-åring. Anonymkode: 69bac...9f1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #8 Skrevet 28. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, men samtidig sa du mellom linjene at de som har er overvektige og har samme sykdom kan spise seg friske. Det er der forskjellen går; de som har denne sykdommen/genfeilen kan ikke spise seg friske. Enten de er undervektige, normalvektige eller overvektige. Anonymkode: f3f60...0f4 Det du henger deg opp i her har ingenting med det TS spør om. Hun valgte å presisere at hun har den arvelige varianten og at hun er normalvektig fordi folk har hengt seg opp i at hun bør kostholdsregulere/gå ned i vekt når hun har spurt om dette tidligere. Det er derfor hun valgte å legge til denne infoen, ikke fordi hun ikke forstår forskjellen, men fordi mange som svarer ikke leser godt nok hva innleggene handler om og at hun derfor må påpeke masse info som er ved siden av det hun spør om. Anonymkode: 446a8...11d 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #9 Skrevet 28. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Joda, men samtidig sa du mellom linjene at de som har er overvektige og har samme sykdom kan spise seg friske. Det er der forskjellen går; de som har denne sykdommen/genfeilen kan ikke spise seg friske. Enten de er undervektige, normalvektige eller overvektige. Anonymkode: f3f60...0f4 Faktum er at overvektige lettere får høyere kolesterol verdier, særlig når det er arvelig så har det endel å si på hvor høyt det kan være/bli ved overvekt. Du kan ikke spise deg helt frisk nei, men du kan spise deg friskere hvis du er litt større enn du burde 😊 Det jeg mente med det jeg sa om vekta mi var med tanke på kolesterolet mitt er skyhøyt, og jeg ligger godt under grensa på vekta (som er en stor del av for høyt kolesterol). Så det veldig høye kolesterolet mitt skyldes ikke så veldig mye annet enn arv og kanskje litt mye ekstra lettmelk (for det er jeg veldig glad i). Hvis du forstår hva jeg mener 👍🏻 Det var litt av det som ble nevnt slash avspora ved forrige innlegg, så jeg ville egentlig bare nevne det så det ikke ble noe diskusjon om det. Anonymkode: 6c73f...4cd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #10 Skrevet 28. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det du henger deg opp i her har ingenting med det TS spør om. Hun valgte å presisere at hun har den arvelige varianten og at hun er normalvektig fordi folk har hengt seg opp i at hun bør kostholdsregulere/gå ned i vekt når hun har spurt om dette tidligere. Det er derfor hun valgte å legge til denne infoen, ikke fordi hun ikke forstår forskjellen, men fordi mange som svarer ikke leser godt nok hva innleggene handler om og at hun derfor må påpeke masse info som er ved siden av det hun spør om. Anonymkode: 446a8...11d Jeg hadde egentlig ikke trengt å svare selv ser jeg nå, du oppsummerte ganske greit hva jeg mente 😁 Anonymkode: 6c73f...4cd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #11 Skrevet 28. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er en av dem som ikke bør amme, men prioritere å bruke medisiner i stedet for. På grunn av din arvelige disposisjon et det viktigere for deg å være frisk sammen med barnet ditt og bruke medisin, enn å få hjerteinfarkt eller hjerneslag som 30-40-åring. Anonymkode: 69bac...9f1 Er dette jeg og føler! Men hvis det finnes noe alternativ som er trygt som kan kombineres med amming så vil jeg jo selvsagt gå igjennom det HELST PÅ FORHÅND, men de er noen treske sauer. Altså de mener jo på at amming er viktig så hvorfor ikke da forberede seg litt mtp på tilfellet mitt, jeg vil jo selvfølgelig det beste for mitt barn. Jeg vil heller ikke ende opp syk som min mor, unner ikke mitt barn det jeg følte på med en syk mor.... Det er jo snakk om under ett år, hvis jeg kan regulere kolesterolet mitt i den tiden så ikke jeg blir dårlig, så kjører jeg gjerne på med amming den perioden 😊 Vil jo helst vite litt mer på forhånd da, så ikke det risikerer å bli bare rot og fanteri. Nå har jeg lest endel her og der, og det er ikke bare bare å bytte fra pupp til flaske sånn som det. Det er flere som ikke har fått det til, da er det jo to valg... La ungen sulte eller slutte å amme for å gå på essensielle piller? Selvsagt ammer man. Er det jeg vil unngå.. De kommer til å presse meg til å amme med en gang jeg har født, og det er ikke spøk. Så er faktisk redd for at de skal overtale/ presse meg til å gjøre det, og at jeg ender opp med å ikke tørre si ifra. Føler jeg må ruste meg selv opp med litt informasjon om ikke jeg kommer meg til noe hjertespesialist før jeg føder, så ikke disse jordmødrene skal gå nazi på meg og overkjøre meg med kompetansen des. Ikke misforstå meg, de er flinke, men de har ikke forståelse for det med høyt kolesterol på samme måte som en lege (ikke min lege da...😅) Anonymkode: 6c73f...4cd
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #12 Skrevet 28. desember 2019 Kan du gå til en annen lege, evt privat, å snakke om dette? Tvinge legen din til å henvise deg til en hjertelege? Jeg har også arvelig forhøyet og fikk beskjed da jeg var hos hjertelegen (for å bli satt på medisiner) at under svangerskap og amming skal du ikke ta piller. For min del har det ikke SÅ mye å si da kolesterolet var på rundt 7-8, men det er høyt nok til at jeg startet på piller. Kan det evt være en ide for deg å amme de første 4-6 ukene (mener jeg leste det var det viktigste), og så gå over til mme? Ellers tenker jeg at det viktigste er at ungen får mat, og at ungen har en frisk mor. MME er blitt mye bedre de senere årene enn de var da vår generasjon var babyer. Anonymkode: fe5a9...69a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #13 Skrevet 28. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, men samtidig sa du mellom linjene at de som har er overvektige og har samme sykdom kan spise seg friske. Det er der forskjellen går; de som har denne sykdommen/genfeilen kan ikke spise seg friske. Enten de er undervektige, normalvektige eller overvektige. Anonymkode: f3f60...0f4 Spise seg frisk kan man ikke, men svært mange slanke legger om kosthold og trener istedenfor å bruke medisiner. Jeg gjør dette i samråd med lege og mitt kolesterol er ikke lenger noe som må medisinere. Anonymkode: a92f5...a60
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #14 Skrevet 28. desember 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spise seg frisk kan man ikke, men svært mange slanke legger om kosthold og trener istedenfor å bruke medisiner. Jeg gjør dette i samråd med lege og mitt kolesterol er ikke lenger noe som må medisinere. Anonymkode: a92f5...a60 Nå var jo TS sitt poeng at hun ikke kan gjøre dette, kolesterolet hennes er skyhøyt nå som hun ikke tar medisiner. Anonymkode: 1acb6...7b4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #15 Skrevet 28. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan du gå til en annen lege, evt privat, å snakke om dette? Tvinge legen din til å henvise deg til en hjertelege? Jeg har også arvelig forhøyet og fikk beskjed da jeg var hos hjertelegen (for å bli satt på medisiner) at under svangerskap og amming skal du ikke ta piller. For min del har det ikke SÅ mye å si da kolesterolet var på rundt 7-8, men det er høyt nok til at jeg startet på piller. Kan det evt være en ide for deg å amme de første 4-6 ukene (mener jeg leste det var det viktigste), og så gå over til mme? Ellers tenker jeg at det viktigste er at ungen får mat, og at ungen har en frisk mor. MME er blitt mye bedre de senere årene enn de var da vår generasjon var babyer. Anonymkode: fe5a9...69a Jeg tenker jeg ringer hjerteklinikken på mandag og hører siden jeg har vært der før om ikke jeg kan få en time, hvis ikke så får jeg bare pushe på legen en gang til, hvis jeg rekker det før jeg føder. Jeg tenkte litt på det, at jeg "ammet" / pumpe (eller hva man sier) de første viktigste ukene også over på MME. Jeg tror blodårene mine kan tåle noen ekstra uker til 😄 Jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer på sykehuset rett etter jeg har født, kan jeg pumpe der og gi i flaske? Må jeg ha med meg alt av utstyr selv? Hvis jeg likevel må gi flaske etterhvert så er det beste kanskje bare å la vær med pupp fra starten (bekymringene som jeg nevnte over). Selv om det er trist å skulle gå glipp av den kosen der, men men... Nå får barnefar i det minste litt mer "arbeid" og tilknytning til baby via mat. Anonymkode: 6c73f...4cd
Rosa Sitron Skrevet 28. desember 2019 #16 Skrevet 28. desember 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Så langt jeg vet (har arvelig hyperkolesterolemi i familien) så kan du ikke spise deg bort fra dette. Det bør/må medisineres. Anonymkode: f3f60...0f4 Du kan spise deg bort selv med arvet, men de fleste må/bør begge deler.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #17 Skrevet 28. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spise seg frisk kan man ikke, men svært mange slanke legger om kosthold og trener istedenfor å bruke medisiner. Jeg gjør dette i samråd med lege og mitt kolesterol er ikke lenger noe som må medisinere. Anonymkode: a92f5...a60 Heldig for deg er du kanskje en av de som ikke har like mye "produksjon av fett" i blodårene da... Jeg spiser sunt, er veldig aktiv, men likevel er kolesterolet høyt. Jeg kunne sikkert ha lagt om kostholdet enda mer, men da måtte jeg nesten ha blitt veganer for at det skulle hatt noe effekt. Som jeg nevnte i hovedinnlegget så har broren min akkurat det samme som meg, han skeier alt for mye ut med drittmat og bryr seg lite om det, det er litt irriterende at kolesterolet hans nesten er normalt. Det er forskjellig fra person til person, jeg er en av de som er veldig utsatt, som hjertespesialisten også sa forrige gang jeg var der. Anonymkode: 6c73f...4cd
Rosa Sitron Skrevet 28. desember 2019 #18 Skrevet 28. desember 2019 Jeg har ingen annen idé enn å kontakte spesialister. Ønsker deg lykke til og god bedring. Litt an på hvor du bor så kan du få tatt gentest av den lille allerede på barsel. Jeg angrer litt på at ikke vi gjorde det.
Chantielle Skrevet 28. desember 2019 #19 Skrevet 28. desember 2019 Ta kontakt med kompetansesenteret,som nevnt ovenfor her. Mitt inntrykk er at 'vanlige' fastleger ikke har videre god greie på dette,man trenger folk med kompetanse for å få de nødvendige svar. Hva man bør/ikke bør gjøre er også individuelt,så håper du får litt mer hjelp enn en sløv fastlege. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #20 Skrevet 28. desember 2019 Har selv FH, og ammer uten medisiner. Har tenkt å fullamme i 6 måneder også prøve å slutte å amme rundt 12 mnd., da blir det totalt 2 år uten medisin for meg. Brukte moren din medisin før hun fikk hjerteinfarkt? Det er jo summen av påvirkning over årene som teller, så om du ellers har godt regulert kolesterol og startet på medisin tidlig (du er jo kun 24 år), så skal det ikke ha så mye å si om du går uten medisin en stund (med forbehold om at det så klart kan være andre forhold/sider ved det for deg som kan spille inn). Anonymkode: d007b...0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå