Gjest Forumhei Skrevet 28. desember 2019 #21 Skrevet 28. desember 2019 Så kjør light versjon av jul som vi gjør.. -ikke formell - kun kjernefamilien - ingen gaver - gjør hva du vill så lenge du koser deg ( se filmer, spill brett spill, sitt litt på mobil, vi prater og hygger oss😁 - god middag kalkun og potter ukomplisert .. - rikelig med brus og godteri Jeg elsker julen etter mor forhørte seg med oss, vi var alle eninge👍🤓
Nudeldama Skrevet 28. desember 2019 #22 Skrevet 28. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke det kristne budskapet i julefeiringen. Selv om man ikke går i kirken på julaften, så slipper man ikke unna likevel, for det spilles jo julemusikk og juleprogrammer over alt, med kristent budskap. Man bruker selve julaften på å stå i timesvis å tilberede "julemat", og kjøpe inn masse gaver. Kunne jo kjøpt mindre gaver, men det er jo ett press fra familie/samfunnet der og, på hva som er "nok". Jeg synes ingenting med julen, er noe jeg ønsker å stå for. Jeg ønsker å heller lære barna mine å gi til de som trenger det, for barna mine får det de trenger gjennom året. Jeg føler at det er vanskelig å "gjøre julen til mitt eget", for enten må vi feire jul, eller ta helt avstand, og heller finne på noe annet som er givende. Det hadde vært lettere om vi var jøder/muslimer el, for da har man en unnskyldning og barna føler ikke like mye på dette presset fra de norske barna. Men det er annerledes for oss. Så om jeg først skal avvikle julen, må jeg finne på noe tilsvarende like bra, for barnas skyld. Høres kanskje sært ut, men alder er sånn jeg har begynt å føle det. TS Anonymkode: 2d517...764 Du kan jo feire en sekulær jul. Ikke pynte med kristne symboler som f.eks engler, ikke spille julesanger som har et kristent budskap osv. Feire at solen snur og at vi går mot lysere tider. Hva du ønsker å servere til jul og hvor store gaver du ønsker å gi bestemmer du selv. Nå vet ikke jeg hvor store barna dine er, men små barn har ikke fått et forhold til hvilken middag de MÅ ha eller hvor mye gaver koster. 7
Marimba Skrevet 28. desember 2019 #23 Skrevet 28. desember 2019 Da må dere bare lage deres egne enklere juletradisjoner. Kalkun istedenfor tradisjonell ribbe. Kalkun og ovnsstekte grønnsaker lager nesten seg selv. Kjøp mindre gaver. Pakk de opp på formiddag og igjenom dagen, for å slippe stress om kvelden. Spill spill og kos dere med kakao og noe annet godt på kvelden. 12
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #24 Skrevet 28. desember 2019 Synes mye av feiringen blir mas selv, så må si jeg er litt enig med TS. Selv dro jeg til foreldrene mine i julen, slik som vanlig. Det er overflod av alt og moren min jobber konstant på kjøkkenet. Det er denne norske greia med å jobbe beinhardt for å fortjene kosen. Synes samfunnet har forandret seg såpass ved at kvinner jobber og folk generelt har bedre råd, mens vi har mindre tid som familie. Lyst til å ta med moren min bort på ferie hvor alt skal bestilles sånn at vi kan kose oss sammen. Jeg setter mye større pris på stillhet, natur og helse, for fet mat, sukker og stress er ikke lenger en knapphet, vi har så det bugner. Det som er en knapphet er sunn mat, trim,tid til familie, venner og alenetid. Det å gjøre noe for andre også, eller la barna lære å jobbe frivillig...et eller annet. I år gledet jeg meg ikke til jul, men til ferien og litt tid alene. Istedenfor ble det mas i 3 dager, plenty av mat, ingen trening, skuffelser, dårlig samvittighet og null alenetid. Anonymkode: 619d4...640 1
Tvist Skrevet 28. desember 2019 #25 Skrevet 28. desember 2019 Lag egne tradisjoner da. Hva med å hjelpe til på et kjøkken for hjemløse i juledagene? Gi gaver til gode formål, gå et fadderbarn og skrive brev og sende pakker dit. 6
Eneri Skrevet 28. desember 2019 #26 Skrevet 28. desember 2019 Avtal med familie/venner at det kun er barn som får gaver. Ang maten så lager dere det dere liker best! At man bruker lengre tid på å lage mat i jula syns jeg er ok:man har fri og kan kose seg med annet enn hverdagsmat. Men det er da mange som spiser både pizza og taco i romjula feks! Ang å lære barna at ikke alle har like mye som dem: det er sikkert en form for veldedighet som dere kan være med på. I min lille by : skolebarn har laget julepynt og besøkt sykehjemmet og pyntet for dem. De sang sanger de har øvd på, og koste seg med kakao og boller ilag med de eldre. Så har vi en gruppe som heter Pass it on som er aktive før jul. Her kan folk/familier som har en stram økonomi få hjelp med både mat og gaver. Det er også alltid noen med skogeiendom som tilbyr gratis juletre og evt ved. I tillegg er det satt opp et juletre med merkelapper, feks 'jente 5 år, ønsker seg Barbie'. Treet inneholder slike lapper fra både barn og voksne. Jeg har pleid ta med mine tre barn og latt dem plukke en lapp hver, så har vi handlet tre gaver og lagt under det treet. De har ofte valgt lapper fra barn i ca samme alder og samme kjønn som seg selv. Du finner nok et eller annet lignende å støtte nær deg, som barna kan være med på. Dere kan også bli Planfadder, og sende ekstra gave til fadderbarnet til jul. Min familie er ikke kristen, og jeg har aldri følt at julesanger har et påtvunget kristent budskap som forsurer juleferien min. 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #27 Skrevet 28. desember 2019 Kan ikke alle bare feire rundt et bål og grille istedet? Med kakao m.m. Anonymkode: b0df4...38e 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #28 Skrevet 28. desember 2019 Skjønner ikke hvorfor du mener det må være alt eller ingenting når det kommer til julen. Det er bare å gro noen baller ovenfor øvrig familie og si at dere ønsker å feire bare kjernefamilien, så lager dere julen slik dere vil, spis hva dere vil, uten stress med noe som helst. Hvis barna er vant til å feire jul, så blir det jo veldig rart å plutselig bare kutte ut hele greiene. Barn kan fint lære at julen ikke handler om å bare få få, mange bruker juledagene til å feks servere mat, arrangere noe for andre som ikke har det like godt, gi ekstra til veldedighet, besøke noen som aldri får besøk, mulighetene er mange. Det er mye jeg synes kunne vært kuttet ut, feks 17 mai, men jeg gjør det for ungene fordi de har stor glede av det. Jeg gjør derimot 17 mai på vår måte, og stresser nok langt mindre enn en del andre. Anonymkode: 13c7f...32f 10
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #29 Skrevet 28. desember 2019 Snakk åpent om det med hele familien, sikkert flere som er enig og noen som et helt uenig. Da kan man lage løsninger og kompromisser som fjerner mye av styret. Secret santa så man slipper unna med en gave osv...mange som var framme før jul og fortalte hvordan de hadde dempet styret .. eller så er ett godt tips er å gjøre med hele familien det jeg pleide i ungdom/ung voksen tiden, da brukte jeg hele julen på innsamling og klargjøring til alternativ jul og frivillig arbeid på alternativ jul hele julen. Hvis noen da kritiserer at man ikke bidrar i familiejulen er det de som framstår kjipe siden du da per def er holyer than thou....🤪 Anonymkode: 19a49...124 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 28. desember 2019 #30 Skrevet 28. desember 2019 (endret) Jeg har bestemt meg at jula i år er den siste jeg feirer, jeg bryr meg så lite om jula at jeg ser ikke noen grunn til å feire den. Så lenge man av egen fri vilje velger å være alene på jula fordi det er det man ønsker så burde folk respektere det. Endret 28. desember 2019 av Aragorn ll Elessar 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. desember 2019 #31 Skrevet 28. desember 2019 Det er frivillig å feire jul, man må ikke om man ikke ønsker det, det er opptil hver enkel.
Sago Skrevet 28. desember 2019 #32 Skrevet 28. desember 2019 Det er vanskelig å forelå noe kontret når jeg ikke vet hva dere liker og hvor gamleungene er, men det går jo an å gjøre julaften til den store Ringenes-Herre-maraton-dagen eller noe sånt? Sove i telt ute, midt på vinteren blir det en spesiell opplevelse. Er barna små, er det vanskelig å kutte gavene helt, de vil bli lei seg når de ser at andre barn får gaver. Likevel går det helt greit å minimere gavene, og bare gi gaver til små barn. Forklar dette til resten av familien tidlig, før de rekker å kjøpe neste års gaver til dere. Spis hva dere vil, ikke kall det julemiddag. 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 28. desember 2019 #33 Skrevet 28. desember 2019 Jeg fatter ikke hva som egentlig er så stress? Er en litt smart så handler man gaver gjennom året sånn at man ikke må gjøre alt i siste liten. Gjerne prioritere kun de aller nærmeste og barn fremfor dette sinnsyke gavebonazaen til Gud og enhver. Vask huset jevnt gjennom året så trenger ikke det å bli en helvetes julevaskejobb som knekker en fysisk og psykisk. Forbered middagen noen dager i forveien så slipper en å lage alt på selve julaften og heller kunne nyte mer fred og ro med jule TV og kose seg med barna. Jeg skjønner ikke hva eksakt folk stresser så jævlig med?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #34 Skrevet 28. desember 2019 1 minutt siden, WhisperingWind skrev: Jeg fatter ikke hva som egentlig er så stress? Er en litt smart så handler man gaver gjennom året sånn at man ikke må gjøre alt i siste liten. Gjerne prioritere kun de aller nærmeste og barn fremfor dette sinnsyke gavebonazaen til Gud og enhver. Vask huset jevnt gjennom året så trenger ikke det å bli en helvetes julevaskejobb som knekker en fysisk og psykisk. Forbered middagen noen dager i forveien så slipper en å lage alt på selve julaften og heller kunne nyte mer fred og ro med jule TV og kose seg med barna. Jeg skjønner ikke hva eksakt folk stresser så jævlig med? Hvorfor må man på død og liv ha gaver? Det er det som stresser de fleste. Kan man ikke feire julen med bare godt selskap og en god middag? Anonymkode: 18f63...116 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #35 Skrevet 28. desember 2019 Det er litt hva du gjør det til selv. Det er noen få dager i året. Som voksne kan en gjøre som man vil. Men med barn må en lage en koselig jul og kjøpe gaver og lage god mat. Det er barndommen deres og gode minner skapes. En trenger ikke gå i alle selskap. En kan ta med seg barna på ski eller andre uteaktiviteter i romjulen heller enn å sitte å stappe i seg mengder med mat Anonymkode: 7cf49...eac 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #36 Skrevet 28. desember 2019 Jeg syns det er rimelig egoistisk å avskrive jula fordi du syns det er bare stress. Uansett hva du måtte finne på av erstatning, så vil antakelig dine barn syns det er trist uansett. Regner med de aller fleste av vennene feirer jul. Syns ikke du har noen god grunn en gang. Jeg stresser ikke i et heletatt til jul. Begrenser gaver kun til de nærmeste, vasker ikke rundt og koser meg mest mulig. Anonymkode: 82fdf...f5d 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #37 Skrevet 28. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må man på død og liv ha gaver? Det er det som stresser de fleste. Kan man ikke feire julen med bare godt selskap og en god middag? Anonymkode: 18f63...116 Blir du stressa av gaver så gjør du det feil. Gaver kan du kjøpe mens du ligger og dupper i badekaret og slapper av liksom. Eller du kan kjøpe/lage de utover året og bli ferdig før desember. Anonymkode: 38e10...02f 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #38 Skrevet 28. desember 2019 Folk eier ikke evne til å organisere og planlegge, og da må det jo bare bli stress og kaos! Ta dere sammen! Anonymkode: 3dc1a...f43 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #39 Skrevet 28. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir du stressa av gaver så gjør du det feil. Gaver kan du kjøpe mens du ligger og dupper i badekaret og slapper av liksom. Eller du kan kjøpe/lage de utover året og bli ferdig før desember. Anonymkode: 38e10...02f problemet er at folk skal kjøpe til familien til søsteren sin eks, osv osv. og alt for dyre og ekslusive gaver... klart det blir stress. Anonymkode: b0df4...38e 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #40 Skrevet 28. desember 2019 Bli Jehovas Vitne.. Problem løst 🙌🏻🙌🏻😝 Anonymkode: 5beee...335 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå