Gå til innhold

Å avvikle hele julen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som kunne tenkt seg å bare avvikle hele julefeiringen? Det er jo bare mas og kjas.. Koselig å tilbringe tid med utvidet familie, men blir jo vanskelig likevel, om man ikke orker å være en del av selve feiringen, med ett hav av mat og gaver og stress hit og dit.

Hva kunne man evt. gjort istedet, i juleferien? Hvis man har barn, spesielt.. Er jo trist for barna å gå glipp av julefeiringen, for de forstår jo gjerne ikke hvorfor vi som voksne ikke ønsker å feire jul, men man kunne jo laget en annen tradisjon, som er like bra? Å reise utenlands er ikke ett alternativ, men er det ikke noe annet koselig man kunne brukt juleferien på?

Anonymkode: 2d517...764

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en jul uten stress?

Anonymkode: 272a1...c1b

• Liker 23
Skrevet

Vi voksne ikke ønsker å feire jul? Snakk for deg selv, hvis du ikke ønsker å feire jul er det ingen som tvinger deg til det. Men det er faktisk mange voksne som ønsker å feire jul.

Anonymkode: 47d62...2f6

• Liker 28
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi voksne ikke ønsker å feire jul? Snakk for deg selv, hvis du ikke ønsker å feire jul er det ingen som tvinger deg til det. Men det er faktisk mange voksne som ønsker å feire jul.

Snakker om meg og mannen.. Kan vel ikke snakke for resten av befolkningen.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som kunne tenkt seg å bare avvikle hele julefeiringen? Det er jo bare mas og kjas.. Koselig å tilbringe tid med utvidet familie, men blir jo vanskelig likevel, om man ikke orker å være en del av selve feiringen, med ett hav av mat og gaver og stress hit og dit.

Hva kunne man evt. gjort istedet, i juleferien? Hvis man har barn, spesielt.. Er jo trist for barna å gå glipp av julefeiringen, for de forstår jo gjerne ikke hvorfor vi som voksne ikke ønsker å feire jul, men man kunne jo laget en annen tradisjon, som er like bra? Å reise utenlands er ikke ett alternativ, men er det ikke noe annet koselig man kunne brukt juleferien på?

Hvis du ønsker å droppe julefeiringen så er da det opp til deg. Men ikke krev eller forvent at andre skal gjøre det 

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en jul uten stress?

Anonymkode: 272a1...c1b

Synes jul er en tulle-tradisjon, som jeg ikke lenger ønsker å ta del i. Men lurer på hvordan man evt kan gjøre dette koselig for barna likevel?

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes jul er en tulle-tradisjon, som jeg ikke lenger ønsker å ta del i. Men lurer på hvordan man evt kan gjøre dette koselig for barna likevel?

TS

Gjør hyggelige uteleker hvis det er vær til det, les bøker foran peisen, lag god mat sammen med barna.

• Liker 4
Skrevet

Stress, gaver, mat, husvask. Det blir også litt til hva man gjør det til selv. Kan du stresse litt ned? Må huset være strøkent? Trenger du å innfri alle julegaver? 

Hos oss har det vært veldig rolige dager. Klart litt ekstra blir det. Men det er forde vi valgfritt har invitert middagsgjester

• Liker 7
Skrevet

Ingen som tvinger dere til å feire jul. Vi greier fint å feire jul uten mas og stress, det er lett som en plett. 

Anonymkode: cda66...d15

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg syns det er fint at det ikke er bare hverdager men også litt fest.

Vi er på den mørkeste tiden av året så et avbrekk fra hverdagen er flott.

Endret av Infinity
  • Liker 23
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Det er nok vrient å velge bort julen med mindre dere blir Jehovas Vitner eller jøder eller noe annet. Barna dine vil bare føle seg utenfor. Jeg vil gjerne avskaffe 17. mai. Synes dagen er helt pyton og ser ikke vitsen med den type feiring som det er lagt opp til. Men jeg innser at jeg ikke akkurat kan nekte ungene å ta del, hele samfunnet er jo lagt opp til å ta del. Så jeg biter tennene sammen og får det overstått. Innimellom er det koselig òg, så fokuser heller på elementer du kan endre slik du vil selv, uten at selve kjernen i julen blir borte.

Anonymkode: 704b0...89f

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Infinity skrev:

Jeg syns det er fint at det ikke er bare hverdager men også litt fest.

Vi er på den mørkeste tiden av året så et avbrekk fra hverdagen er f

Jeg støtter å ha ett lite avbrekk, men bare synes vi kunne fylt den tiden med noe annet, enn å feire jul😊 Høytider er fint å ha, men vi feirer da nyttår, og 17.mai og bursdager. Synes det holder.

Jeg kan selvfølgelig slutte å feire jul om jeg ønsker det, og det er mitt ansvar å forklare hvorfor til barnet mitt. Jeg spør derfor her om forslag til hva annet man kan gjøre, for juleferie har man jo uansett. Å gjøre hverdagsting som å spille spill sammen og være ute å ake, tror jeg ikke vil gjøre opp for julefeiringen.

TS

• Liker 1
Skrevet

Hva med å dra bort da? Til en hytte på fjellet eller et annet land?

Anonymkode: 5fbe2...f7c

• Liker 3
Skrevet

Vent til barna er ungdommer, så kan dere reise bort på ferie. Det er lettere å få med de da:)

• Liker 2
Skrevet

Synes det er drøyt å fjerne julefeiringen for barna dine for at du skal få det bedre. Hva med å finne løsninger isteder for å bare droppe det helt? Løsninger som reduserer stresset ditt osv. Uansett om dere reiser bort får du vel et forklaringsproblem for barna, hvorfor feirer vi ikke jul? Nordmenn feirer jo jul på Gran Canaria og Thailand også, så hvordan skal du slippe unna? Hvordan skal du slippe unna barna dine?

Du fokuserer mye på det negative med jul, men det handler også om å være sammen med de man er glad i, lys i mørket, fred i heimen, god stemning og deilig mat. 

Anonymkode: b7b5c...e7c

• Liker 15
Skrevet

Kan du ikke bare droppe de tingene med julen som du synes er stress? Gi bare gaver til barna, bare lag mat du faktisk liker som ikke tar en evighet å lage, ikke vask hele huset, bare bruk et minimum av julepynt, bak med ungene om dere synes det er gøy, men dropp det ellers osv. 

Hvis du ikke vil ha en feiring, reising er utelukket, og aking og andre aktiviteter ikke er spesielt nok, så klarer jeg ikke helt å se hva du kan tilby ungene som trøst. 

Anonymkode: a1179...96d

• Liker 18
Skrevet

Hvilken del av julefeiringen er det spesifikt du ikke ønsker å være med i? 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter å ha ett lite avbrekk, men bare synes vi kunne fylt den tiden med noe annet, enn å feire jul😊 Høytider er fint å ha, men vi feirer da nyttår, og 17.mai og bursdager. Synes det holder.

Jeg kan selvfølgelig slutte å feire jul om jeg ønsker det, og det er mitt ansvar å forklare hvorfor til barnet mitt. Jeg spør derfor her om forslag til hva annet man kan gjøre, for juleferie har man jo uansett. Å gjøre hverdagsting som å spille spill sammen og være ute å ake, tror jeg ikke vil gjøre opp for julefeiringen.

TS

Men hvis du skal gjøre annet kos som ikke kan være hverdagsting så kan du vel like gjerne ha en enkel julefeiring tilpasset til det dere orker?

• Liker 6
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Leie hytte på fjellet. Gå på ski, fyre på peisen/i ovnen, spille spill? 

Hvis dere vil være hjemme så er det vel egentlig ganske enkelt. Dere bare slutter å feire jul. Å lage kos hjemme må nesten dere som er involvert finne ut av hvordan dere gjør. Vi vet ikke hva dere og barna synes er koselig.

Anonymkode: 62d79...0a4

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Nudeldama skrev:

Hvilken del av julefeiringen er det spesifikt du ikke ønsker å være med i? 

Jeg liker ikke det kristne budskapet i julefeiringen. Selv om man ikke går i kirken på julaften, så slipper man ikke unna likevel, for det spilles jo julemusikk og juleprogrammer over alt, med kristent budskap. Man bruker selve julaften på å stå i timesvis å tilberede "julemat", og kjøpe inn masse gaver. Kunne jo kjøpt mindre gaver, men det er jo ett press fra familie/samfunnet der og, på hva som er "nok". Jeg synes ingenting med julen, er noe jeg ønsker å stå for. Jeg ønsker å heller lære barna mine å gi til de som trenger det, for barna mine får det de trenger gjennom året. Jeg føler at det er vanskelig å "gjøre julen til mitt eget", for enten må vi feire jul, eller ta helt avstand, og heller finne på noe annet som er givende. Det hadde vært lettere om vi var jøder/muslimer el, for da har man en unnskyldning og barna føler ikke like mye på dette presset fra de norske barna. Men det er annerledes for oss. Så om jeg først skal avvikle julen, må jeg finne på noe tilsvarende like bra, for barnas skyld. Høres kanskje sært ut, men alder er sånn jeg har begynt å føle det.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...