mingrid Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 Hei, noen som nylig har fått utført arbeid med å slette/sparkle/pusse ned strievegg i hus eller leilighet? Jeg ønsker å få utført dette arbeidet på ett rom, og arealet på veggene er cirka 25-35 kvm2. Noen som har gjort dette selv, og som vil forklare hvordan? Jeg har sett på rullesparkel, veggfornyer og tapet. Noen som har brukt malerfirma til jobben? Hva kostet det i så fall, og noen som evt. har et firma å anbefale i Oslo og omegn?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #2 Skrevet 28. desember 2019 Første ting - sjekk at strie sitter bra nok på veggen. Jeg har selv begynt med helsparkling av strietapet og brukte flere timer, så kom samboeren og dro av lister, og viset seg at strien satt ikke fast, hele veggen gikk av i en «jafs». Så fremgangen videre ble å fjerne papirtapen under, spottsparkle gipsplater og male.. Hvis du skal ansette noen, kan det være like greit og like billig å sette på rehabgips og sparkle skøyter. For å være ærlig, uansett hva man gjør, blir det ikke like bra som nye gipsplater eller gipsrehab. Det har i hvertfall vi lært, så det går vi for neste gang. Ellers har du mange valg, men alle disse fremgangsmåter har sine ulemper. Du kan rullesparkle eller helsparkle vegg. Det er arbeidsom, tidskrevende og kan være vanskelig å få til til å begynne med, men det går an, med noen lunde ok resultat. Finnes massevis av videoer på youtube om fremgangsmåte. Du må være nøye med pussing og ha bra lys på rommet når du pusser, enten i dagslys eller arbeidslampe rettet sideveis mot veggen. Det blir en hel del støv så du må være nøye med å tette rommet mens du holder på. Du kan heller prøve å rullesparkle/helsparkle veggen og ta en tapetfornyer på. Da trenger du ikke være like nøye med pussing. Ulempene her er at dette blir dyrere. Både tapet og tapetlim koster, og du må ha MYE tapetlim. Annen ulempe er at sånne vegger blir gjerne mykere og mer utsatt for skader. Og sparkler du bare en flekk over - blir det gjerne synlig. Du kan velge å bare ha tapet. Mindre jobb, resultatet kommer ikke til å bli like bra, like glatt. Kommer an på hvor viktig det er for deg å ha helt slett vegg, og hvor mye struktur er det i strie fra før av. Eksempel, har du tidligere bodd i en ny leilighet med helt nye gipsvegger, og har grov strie nå - kommer du aldri til å blir fornøyd med tapetfornyer. Jotun revive. Dyrt og du kommer til å ende opp å måtte ha 3-4 lag før du er fornøyd. Akkurat dette har jeg ikke prøvd selv men leser erfaringer fra andre, der de måtte kjøpe 3 ganger så mye revive-sparkel som de trodde. Uansett, så gjelder nok alle mine tips om du skal gjøre det selv. Velger du firma, gir de deg nok sin beste fremgangsmåte. Samtidig, velger du firma, er det dumt å gå for noe annet enn helt nye gipsplater, evt gips-rehab om nye gipsplater er umulig. Spesielt i Oslo. For du forventer vel litt prisstigning etter oppussing? Og i Oslo er kjøpere bortskjemte, med høyre forventinger. Det er ikke rart, prisene er jo også mye høyre. Anonymkode: 40c49...e28
mingrid Skrevet 28. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Første ting - sjekk at strie sitter bra nok på veggen. Jeg har selv begynt med helsparkling av strietapet og brukte flere timer, så kom samboeren og dro av lister, og viset seg at strien satt ikke fast, hele veggen gikk av i en «jafs». Så fremgangen videre ble å fjerne papirtapen under, spottsparkle gipsplater og male.. Hvis du skal ansette noen, kan det være like greit og like billig å sette på rehabgips og sparkle skøyter. For å være ærlig, uansett hva man gjør, blir det ikke like bra som nye gipsplater eller gipsrehab. Det har i hvertfall vi lært, så det går vi for neste gang. Ellers har du mange valg, men alle disse fremgangsmåter har sine ulemper. Du kan rullesparkle eller helsparkle vegg. Det er arbeidsom, tidskrevende og kan være vanskelig å få til til å begynne med, men det går an, med noen lunde ok resultat. Finnes massevis av videoer på youtube om fremgangsmåte. Du må være nøye med pussing og ha bra lys på rommet når du pusser, enten i dagslys eller arbeidslampe rettet sideveis mot veggen. Det blir en hel del støv så du må være nøye med å tette rommet mens du holder på. Du kan heller prøve å rullesparkle/helsparkle veggen og ta en tapetfornyer på. Da trenger du ikke være like nøye med pussing. Ulempene her er at dette blir dyrere. Både tapet og tapetlim koster, og du må ha MYE tapetlim. Annen ulempe er at sånne vegger blir gjerne mykere og mer utsatt for skader. Og sparkler du bare en flekk over - blir det gjerne synlig. Du kan velge å bare ha tapet. Mindre jobb, resultatet kommer ikke til å bli like bra, like glatt. Kommer an på hvor viktig det er for deg å ha helt slett vegg, og hvor mye struktur er det i strie fra før av. Eksempel, har du tidligere bodd i en ny leilighet med helt nye gipsvegger, og har grov strie nå - kommer du aldri til å blir fornøyd med tapetfornyer. Jotun revive. Dyrt og du kommer til å ende opp å måtte ha 3-4 lag før du er fornøyd. Akkurat dette har jeg ikke prøvd selv men leser erfaringer fra andre, der de måtte kjøpe 3 ganger så mye revive-sparkel som de trodde. Uansett, så gjelder nok alle mine tips om du skal gjøre det selv. Velger du firma, gir de deg nok sin beste fremgangsmåte. Samtidig, velger du firma, er det dumt å gå for noe annet enn helt nye gipsplater, evt gips-rehab om nye gipsplater er umulig. Spesielt i Oslo. For du forventer vel litt prisstigning etter oppussing? Og i Oslo er kjøpere bortskjemte, med høyre forventinger. Det er ikke rart, prisene er jo også mye høyre. Anonymkode: 40c49...e28 Takk for svar! Vi har pusset opp en del allerede og gjort alt selv, men å gå løs på strien på det nevnte rommet har jeg ikke tid eller ork til selv sånn egentlig. Har tenkt å hente inn anbud via mittanbud.no. Når det gjelder Mineral Revive kan jeg skrive under på at det er noe forbanna dritt. Aldri igjen. Virkelig.. Prøvde å bruke det på delvis strietapet i ett rom, og etter to runder ga jeg opp og fortsatte med vanlig sparkel fra Clas ohlson, før jeg pusset ned hele driten og malte over to ganger. Vanlig lettsparkel fra Clas ble altså løsningen.. Jeg er ikke SÅ nøye på at rommet som nå skal pusses opp blir helt 100% perfekt, da det ikke er et oppholdsrom.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #4 Skrevet 28. desember 2019 1 hour ago, mingrid said: Jeg er ikke SÅ nøye på at rommet som nå skal pusses opp blir helt 100% perfekt, da det ikke er et oppholdsrom. Nei, men da høres det ut som helsparkling vil være greit nok? Anonymkode: 40c49...e28
mingrid Skrevet 28. desember 2019 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2019 Ja, det er egentlig helsparkling, og evt. med en sånn «fornyerduk» eller lignende over, jeg ser for meg. Jeg vil si at strietapeten er «semi-grov», men med en del sår her flekksparklinger her og der. Ikke spesielt pen.
jabx Skrevet 28. desember 2019 #6 Skrevet 28. desember 2019 Strietapet er i sannhet Djevelens verk. Jeg er sikker på at det ble funnet opp for å bare lage helvete for fremtidige eiere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå