Gå til innhold

Huseier som kommer seg inn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt to hendelser hvor huseier bare har kommet inn døra her uformelt. Helst etter 20.00. Hvis døra er låst, napper hun i håndtaket flere ganger og virker helt gal. Det er direkte ubehagelig og har nå funnet en ny leilighet. Nå kvier vi oss for å levere oppsigelse, da hele mennesket er direkte ubehagelig og vi nå vet hva huseieren er i stand til å gjøre. I tillegg har vi kun to kopinøkler, og huseieren den originale. Det er vel ikke riktig ? Har også barn her, så dette er ordentlig ubehagelig både for store og små. Hvordan løser vi dette?

Anonymkode: 80837...c2e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vis henne husleieloven. Det hun gjør er ikke lov. 

Anonymkode: 3c3ad...ca4

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

To hendelser med et dørhåndtak gjør ikke huseieren gal eller farlig, har dere spurt om hvorfor hun gjorde dette? 

Hun har selvsagt ikke lov til å gå inn i huset deres uten lov, men hun trodde vel kanskje dere var hjemme og ville noe? 

Skrevet
6 minutter siden, Dævendøtte skrev:

To hendelser med et dørhåndtak gjør ikke huseieren gal eller farlig, har dere spurt om hvorfor hun gjorde dette? 

Hun har selvsagt ikke lov til å gå inn i huset deres uten lov, men hun trodde vel kanskje dere var hjemme og ville noe? 

En huseier bør vel ta kontakt i forkant eller? 

Skrevet

Huseier må selvfølgelig ha en nøkkel til leiligheten, dette er helt normalt og noe huseier har rett til. Men hun kan selvfølgelig ikke låse seg inn uten at f. eks brannalarmen går. 

Synes ikke hun høres gal ut bare pga desse to hendelsene. Oppsigelsen er bare å levere og så holder dere døra låst. 

Anonymkode: 3bf88...58f

• Liker 2
Skrevet

Står dere opp for dere selv? Sier dere fra om at dette er uønsket oppførsel fra hennes side? Hvis det blir en diskusjon, viser dere til husleieloven? 

Anonymkode: 70ae5...f06

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En huseier bør vel ta kontakt i forkant eller? 

Tja, hadde jeg leid feks i en enebolig, hadde jeg kanskje ikke syntes det var så rart om huseier banket på. 

Skrevet

Er normalt at huseier har egen nøkkel til boenheten, men den skal ikke brukes uten at det er krisesituasjon eller at det er varslet i forkant slik at en selv kan ordne det å være tilstede. 

Anonymkode: c5bd5...1a7

• Liker 5
Skrevet

Jeg er utleier, og har nøkkel til sokkelen jeg leier ut. Jeg har kun en gang gått inn i sokkelen uten å ha fått tak i leietaker først (jeg ringte flere ganger) og det var fordi stoppekrana er der og jeg fikk rørlegger på besøk. Glemte helt at stoppekrana er i sokkelen. Var litt i tvil om jeg skulle gjøre det, men rørlegger sto på badet mitt og utgiftene mine ville blitt enda større hvis han måtte returnere en annen dag + at jeg var uten toalett. Og jeg har spurt noen ganger tidligere i forbindelse med oppussing/takst/etc og alltid fått klart ja. Hadde jeg fått nei før, eller beskjed om å vente eller noe, da hadde jeg ventet denne gangen også. 

Jeg ba om unnskyldning til leietaker og kjøpte en blomst, fordi jeg hadde gått inn uten å få tillatelse. 

Poenget mitt er at man som utleier har rett til å ha tilgang til boligen, men man skal alltid, alltid si ifra og få tillatelse først. 

Anonymkode: 61e00...f9a

• Liker 8
Skrevet

Hvis dere tror et menneske er gal pga det dere opplever så kanskhe dere skal kjøpe eget hus, langt unna andre folk. 

Anonymkode: 22c58...8cc

• Liker 2
Skrevet

Litt usikker på hva loven sier om dette. 
vi har hatt to leieforhold og utleiere har aldri kommet uten varsel. Begge vi har hatt har gitt beskjed minimum 2-4 dager før og opplyst om hvorfor på forhånd. Vi hadde forøvrig også i kontrakten at utleier ikke kan komme inn i leiligheten uten samtykke fra oss, med mindre vi ikke hadde betalt husleie på 3 måneder. Egentlig ganske grei regel. Man har rett på privatliv og skal ikke måtte bekymre seg over at andre personer tar seg inn enten det er huseier eller noen andre.

Anonymkode: 033f6...bff

• Liker 1
Skrevet

Bodde i en sokkelleilighet en gang der huseier informerte om at han hadde lov til å komme inn et par ganger i året (han påstod i hvertfall) En gang kom han mens faren min var på besøk (skulle se på vannmåleren eller noe, som han allerede hadde sjekka tidligere) syntes det var ganske merkelig, og lurer på om det var fordi han lurte på hvem jeg hadde besøk av eller noe. 🧐

Anonymkode: 8afc2...c6e

Skrevet

Huseier kan selvsagt ha nøkkel til utleierdelen. Det har min huseier også. Dette om noe skal skje mens jeg er borte.

Men huseier kan ikke bare komme inn til dere. 

Anonymkode: d17e6...34e

• Liker 1
Skrevet

Med mindre huseier har gitt varsel i god tid om at hun skal komme innom så er det innbrudd hvis hun tar seg inn i leiligheten. 

Anonymkode: 922cd...3f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...