AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #1 Skrevet 28. desember 2019 Jeg har en 1 år gammel gutt som ikke klarer å leke alene på gulvet i mer enn 30 sekunder før han må holdes eller lekes med. Når jeg setter han på gulvet for å leke mens jeg lager mat så kommer han å klatrer på meg og sutrer hvis jeg ikke tar han opp. Jeg ligger på gulvet og leker med han hele tiden og får ikke tid til noenting annet enn når han sover. Nå er jeg sliten og litt på felgen. Våkner mellom 05 og 06 hver dag og må aktivisere han gjennom lek og bære rundt i huset for at han ikke skal sutre og kjede seg. Har dere noen råd eller tips til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: df0b0...519
Surriball Skrevet 28. desember 2019 #2 Skrevet 28. desember 2019 Han er så liten at det ikke er så mye å gjøre ennå. Noen unger har mer aktiviserings- og nærhetsbehov enn andre. Jeg ville tatt ham med på hva du enn gjør. La ham sitte i babystolen og leke med kjøkkenutstyr mens du lager mat. Ta ham i bæresele på ryggen når du må gjøre noe praktisk. Hvis det ikke er mulig å ta med bebis på det praktiske, putt ham i en grind med noen leker og tål at han sutrer litt (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt). 10
Gjest Dævendøtte Skrevet 28. desember 2019 #3 Skrevet 28. desember 2019 Bæresele? Så har du hendene fri til å gjøre andre ting og han får være nær deg, noe han tydeligvis ønsker. Ikke enkelt å få ettåringer til å leke selvstendig.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #4 Skrevet 28. desember 2019 Synes at det er å kreve for mye av en ettåring. Det er ikke leketøyet i seg selv som er interessant for så små barn, men gleden av å dele opplevelsen og oppleve samhold som er det store. Anonymkode: bc0bc...28b 10
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #5 Skrevet 28. desember 2019 Du forventer for mye av en ettåring. For de fleste løsner dette med å leke selvstendig rundt 3-årsalderen. Men det er jo selvsagt en glidende overgang og individuelle forskjeller. Anonymkode: 64c53...2eb 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #7 Skrevet 28. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ligger på gulvet og leker med han hele tiden og får ikke tid til noenting annet enn når han sover. Jeg ville ihvertfall ha sluttet med dette. Det kan bli en vane, noe han forventer også etterhvert som han blir større og mer selvstendig. Da mine var små, hadde vi lekegrind. Der fant barnet seg trygt og godt til rette med leker, kosetepper osv. Var selvsagt aldri langt unna, men jeg var trygg på hvor barnet var når jeg f eks laget mat, var på vaskerommet osv. I en ettårings verden, er han verdens sentrum, og forblir det en stund til. Dette bedres etterhvert som barnet nærmer seg 3 år, men er forståelig slitsomt. Men slik er det, og som foreldre må en gjennom den perioden og (og så kommer den på ny i puberteten....) Anonymkode: 5c085...6f2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #8 Skrevet 28. desember 2019 Hadde samme problemet fra gutten var 3 måneder til han begynte i barnehagen som ettåring. Da ble han mye mer selvstendig. Anonymkode: aac57...91f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #9 Skrevet 28. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ville ihvertfall ha sluttet med dette. Det kan bli en vane, noe han forventer også etterhvert som han blir større og mer selvstendig. Hvordan skal hun slutte med dette? La ungen gråte til han skjønner at ingen har tenkt å høre på ham? Anonymkode: aac57...91f 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #10 Skrevet 28. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal hun slutte med dette? La ungen gråte til han skjønner at ingen har tenkt å høre på ham? Anonymkode: aac57...91f Det er det vel ingen som sier? Jeg har to barn, og jeg kan ikke plukke opp ettåringen hver gang hun sutrer over å måtte være på gulvet. Det er ikke farlig og hun er ikke alene, hun må bare vente litt. Samme hvis jeg skal lage middag eller sette på en vask. Anonymkode: d1cfd...08a 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #11 Skrevet 28. desember 2019 Jeg er enig i at du forventer for mye. Men mitt beste triks er å ha med barnet på husarbeid. 1-åringer fascineres av alt, fra rydding ut av oppvaskmaskin til å brette klær. Det tar tre ganger så lang tid, men da slipper du å bare leke og får gjort ting i huset også. Anonymkode: 45e49...cad 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #12 Skrevet 28. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at du forventer for mye. Men mitt beste triks er å ha med barnet på husarbeid. 1-åringer fascineres av alt, fra rydding ut av oppvaskmaskin til å brette klær. Det tar tre ganger så lang tid, men da slipper du å bare leke og får gjort ting i huset også. Anonymkode: 45e49...cad Og i tillegg er det veldig lærerikt. Ihvertfall hvis man hele tiden setter ord på ting og det man gjør. Prater om hva man driver med og hva man skal gjøre. Anonymkode: 27d4a...8b0
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #13 Skrevet 28. desember 2019 Ikke det svaret du vil ha men det er nok for mye å forvente av en ett-åring. Jeg ble frustrert når jeg ikke fikk gjort unna litt husarbeid så jeg inkluderte han i det jeg gjorde. Til den grad man kan det da med slike små 😜 Anonymkode: 716cf...3bd
Gjest Albbas Skrevet 28. desember 2019 #14 Skrevet 28. desember 2019 Jeg slenger ungen på rygging når sutringen går over til gråt og jeg har ting jeg må gjøre (støvsuge, brette klær, lage mat er supert å gjøre med unge på ryggen). Og litt sutring må man tåle, det innser man når man får andremann. Jeg lar også barna leke med omtrent alt på kjøkkenet som ikke er farlig, det er kaos, men det får bare være.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #15 Skrevet 28. desember 2019 Gi ham en skjerm, så blir han nok fornøyd. Om noen år vil han sitte der med skjermen som sin beste venn uansett, så like greit å få det overstått. Anonymkode: 9089e...989
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #16 Skrevet 28. desember 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi ham en skjerm, så blir han nok fornøyd. Om noen år vil han sitte der med skjermen som sin beste venn uansett, så like greit å få det overstått. Anonymkode: 9089e...989 Barn under 3 år skal absolutt ikke se på noe skjerm nei! Det er skadelig! Anonymkode: 4dcf9...819
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå