Gå til innhold

2 åring og utrolig dårlig soverutine etter syk. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter og jeg var mye syk før jul. Etter det er det helt umulig å legge henne tidlig, igår sovnet hun 23 og våkner kl 05 og våkner ofte på natten. Så for å sove fra 7-10 og jeg sover så lite som 3-4 timer natten pga mye oppvåkning og sover litt med henne 7/8-10.. føler meg utmattet og er svimmel på dagen. Vært slik i gode to uker nå or jeg er alenemor, familien vet om dette men tilbyr ikke hjelp.  

Anonymkode: 2fbe8...bd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke forvent at noen spør om du trenger hjelp, be om hjelp selv. Mye enklere for de som kan hjelpe deg når de vet du trenger hjelp. Hvis jeg forstår deg rett, så legger du og barnet dere på morgenen og sover til kl 1000 igjen. Hvis dette er riktig, så kutt ut å legge dere igjen. La barnet heller få sove litt på formiddagen, litt søvn rundt kl 1200, maks 1-1 1/2 time. Du  må snu sovemønsteret, i hvert fall gjøre en innsats for å få ungen trøtt til kvelden igjen. Skjønner du er trøtt selv, men spør om noen kan passe barnet en dag pluss overnatting. Har barnet sovet helt til klokka 10 fra kvelden i forveien, så start med å vekke henne kl åtte og start dagen da. Noe må du prøve for å forandre døgnrytmen igjen.
Lykke til.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Belima said:

Ikke forvent at noen spør om du trenger hjelp, be om hjelp selv. Mye enklere for de som kan hjelpe deg når de vet du trenger hjelp. Hvis jeg forstår deg rett, så legger du og barnet dere på morgenen og sover til kl 1000 igjen. Hvis dette er riktig, så kutt ut å legge dere igjen. La barnet heller få sove litt på formiddagen, litt søvn rundt kl 1200, maks 1-1 1/2 time. Du  må snu sovemønsteret, i hvert fall gjøre en innsats for å få ungen trøtt til kvelden igjen. Skjønner du er trøtt selv, men spør om noen kan passe barnet en dag pluss overnatting. Har barnet sovet helt til klokka 10 fra kvelden i forveien, så start med å vekke henne kl åtte og start dagen da. Noe må du prøve for å forandre døgnrytmen igjen.
Lykke til.

Takk, jeg prøvde å holde hun våken etter hun våknet 5 men hun blir sykt trøtt kl 7-8 på morningen så sover hun til kl 10 ca og er våken fram til ettermiddag der hun blir trøtt igjen og sover en time og er våken til 11 på kvelden. Igår brukte jeg 3 timer på å prøve å legge henne... ingen TV. Lese bok og ro osv. Prøver holde hun våken dagtid 

Skrevet

Du må ikke la barnet sove på ettermiddagen. Hold barnet våkent og legg det for kvelden i 18-19-tiden.

1 lur på dagen er mer enn nok.

Anonymkode: 33d04...377

• Liker 2
Skrevet

Hadde samme problemet med min datter da hun var rundt den alderen. Jeg måtte rett og slett kle på henne og komme meg ut, før hun sovnet på ettermiddagen. Det er nok den søvnen på ettermiddagen som ødelgger for dere. Du kan ikke la barnet sove da og så forvente at hun er trøttigjen ved seks syv tiden. Du må aktivisere henne på ettermiddagen så hun ikke sovner og starte å legge henne etter barnetv. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du må ikke la barnet sove på ettermiddagen. Hold barnet våkent og legg det for kvelden i 18-19-tiden.

1 lur på dagen er mer enn nok.

Ja på julaften sov hun ikke på dagen men våknet likevel kl 4 på morningen og la seg kl 10 på julaften kvelden. Trodde hun skulle sove lenge 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja på julaften sov hun ikke på dagen men våknet likevel kl 4 på morningen og la seg kl 10 på julaften kvelden. Trodde hun skulle sove lenge 

Jeg skal prøve mitt beste idag. Er så sliten 

Skrevet

Prøv og sov når hun har formiddagsluren sin. Og prøv og drøy formiddagsluren så lenge som mulig. 

Sønnen vår sover aldri lenger selv om han legger seg sent, heller tvert i mot. Det vil selvsagt ta noen dager, men prøv og ha 1 formiddagslur og legg barnet tidlig på kvelden. 

• Liker 1
Skrevet

Du må bare tåle å ha sur, trøtt unge og være trøtt selv et par dager og være supernøye med at hun ikke sover på dagen. Hvis hun sovner, vekk henne. Legg lista for aktiviteter lavt og be om hjelp. Spør om familien kan ta henne med på lekeplassen en time så kan du duppe litt selv. Be om avlastning! Hilsen alenemor 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...