Gå til innhold

Redd for gå glipp av fester/sosiale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan. Har for tiden juleferie og har derfor mye fritid. Er singel, barnløs og har god økonomi. I går var jeg ute til langt på natt og i dag er jeg sliten og fullsjuke. Det logiske på alle måter er slappe av og bli heime med familien, noe jeg jeg gjør, men angsten for å gå glipp av noe er ekstremt akkurat nå. Gårdagens alkohol intak gjør det vell ikke bedre, men det er igjentakende problem. Jeg har heller ingen nære venner som skal ut men fortsatt har jeg urasjonell frykt for at akkurat i kveld skal være avgjørende for mitt sosiale liv. Kan nevne at jeg aldri har vert flink til danne bånd med andre og er til tider ensom. Noen gode råd? Eller liknende opplevelse? Perdags dato er jeg ute alle frihelger og til tider i uke dagene. Jobber riktig nok på sjøen så halvparten av året er jeg utilgjengelig. Merker at mange av vennen min vokser fra meg, da de velger meir rolig helger, noe som er heilt utenkelig for meg.   

Ps: er dyslektikere og hører ikke ordlyder. Derav mange skrivefeil. 

Anonymkode: 458d2...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, så se for deg at i kveld er det en fest du ikke får vært på. Hva er det verste som kan skje, tenker du?

Skrevet
14 minutter siden, Nudeldama skrev:

Ok, så se for deg at i kveld er det en fest du ikke får vært på. Hva er det verste som kan skje, tenker du?

Er jo det da, jeg forstår 100% rasjonelt at det mest sannsynligvis er enn normal kveld som spiller lite frå eller til. Er vell redd før at det skal påvirke mitt forhold til de som er ute, men igjen så har ingen direkte inviterer meg eller folk jeg nødvendigvis har mye tilfelles med. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo det da, jeg forstår 100% rasjonelt at det mest sannsynligvis er enn normal kveld som spiller lite frå eller til. Er vell redd før at det skal påvirke mitt forhold til de som er ute, men igjen så har ingen direkte inviterer meg eller folk jeg nødvendigvis har mye tilfelles med. 

Du kan jo tenke selv på de personene du kjenner. Hvis det er noen fester/utekvelder de ikke er med på, hvor mye påvirker det ditt forhold til dem?

Skrevet
1 time siden, Nudeldama skrev:

Du kan jo tenke selv på de personene du kjenner. Hvis det er noen fester/utekvelder de ikke er med på, hvor mye påvirker det ditt forhold til dem?

Joda, ser fornuften i det men det hjelper liksom ikkje. Alkohol og festing er enn stor del av sosial livet mitt, kan derfor ikke vinne uansett. Blir ikkje fornøyd om jeg blir heime eller ute.. 

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen ts. Etter at det ble slutt mellom samboer og far til barna mine hadd jeg det også slik. Hver gang jeg hadde mulighet var jeg på fest, hvis jeg av en eller annen grunn bar forhindret, feks penger, familiebesøk, dåp eller slike ting som krever at man er opplagt dagen derpå fikk jeg nesten litt panikk.

Dette bar da jeg var i starten av 20 åra, og varte faktisk helt til jeg fikk ny kjæreste langt opp i 30 årene.

Jeg unngikk alle aktiviteter eller avtaler som kunne begrense utelivet. For meg var det nok ønsket om kjæreste som drev meg. Jeg har tilknytningsvansker så det tok meg 15 år 🙄🙄  Ikke at jeg tenker så mye på det, men herregud så mye det har kostet meg unødvendig. Både penger, tid jeg kunne brukt til fornuftige ting som litt oppussing, utviklet hobbier jeg hadde tidligere feks.

Nå er jeg singel igjen, 5 år senere, og heldigvis er trangen borte.

Jeg har ikke noe særlig konkrete råd til deg, men hva med å tenke litt ekstra over hva det er du er redd for å gå glipp av. Når du sier det er det sosiale tenker jeg at det er mange andre alternativer som kan hjelpe deg å utvikle den biten. Hva er du interessert i? Fotball? Meld deg inn i en supporterklubb og møt opp på kamp, friluftsliv? Hva med en jakt og fiske forening? En type organisert sport? Spillet dunet instrument? Hva med å bli med på jam om det finnes der du bor? Selv om noen av disse også ofte inneholder alkohol er det et litt mer sosialt aspekt over det, og men blir etter en tid kjent med andre mennesker med samme interesser siden som deler interessen din ofte oppsøker stedet på jevnlig basis.

Eller er det noe annet som forårsaker uroen? Tror nøkkelen er akkurat det, finn ut den bakenforliggende årsaken. Hva mangler du som gir deg følelsen av å gå glipp av noe? 

Anonymkode: 8acf1...582

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg veldig godt igjen ts. Etter at det ble slutt mellom samboer og far til barna mine hadd jeg det også slik. Hver gang jeg hadde mulighet var jeg på fest, hvis jeg av en eller annen grunn bar forhindret, feks penger, familiebesøk, dåp eller slike ting som krever at man er opplagt dagen derpå fikk jeg nesten litt panikk.

Dette bar da jeg var i starten av 20 åra, og varte faktisk helt til jeg fikk ny kjæreste langt opp i 30 årene.

Jeg unngikk alle aktiviteter eller avtaler som kunne begrense utelivet. For meg var det nok ønsket om kjæreste som drev meg. Jeg har tilknytningsvansker så det tok meg 15 år 🙄🙄  Ikke at jeg tenker så mye på det, men herregud så mye det har kostet meg unødvendig. Både penger, tid jeg kunne brukt til fornuftige ting som litt oppussing, utviklet hobbier jeg hadde tidligere feks.

Nå er jeg singel igjen, 5 år senere, og heldigvis er trangen borte.

Jeg har ikke noe særlig konkrete råd til deg, men hva med å tenke litt ekstra over hva det er du er redd for å gå glipp av. Når du sier det er det sosiale tenker jeg at det er mange andre alternativer som kan hjelpe deg å utvikle den biten. Hva er du interessert i? Fotball? Meld deg inn i en supporterklubb og møt opp på kamp, friluftsliv? Hva med en jakt og fiske forening? En type organisert sport? Spillet dunet instrument? Hva med å bli med på jam om det finnes der du bor? Selv om noen av disse også ofte inneholder alkohol er det et litt mer sosialt aspekt over det, og men blir etter en tid kjent med andre mennesker med samme interesser siden som deler interessen din ofte oppsøker stedet på jevnlig basis.

Eller er det noe annet som forårsaker uroen? Tror nøkkelen er akkurat det, finn ut den bakenforliggende årsaken. Hva mangler du som gir deg følelsen av å gå glipp av noe? 

Anonymkode: 8acf1...582

Du beskriver ganske godt problemet, er også "evig singel" som resultat. Har jobbe som er vanskelig å kombinere med hobbyer med tenker eg skal prøve, om ikke annet for å trene på å være sosial utenom fest eller jobb 🤔 mistenker at det er noen tilknyttet skader i bunn, da forholdet mitt til foreldren mine er dårlig/upersonlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...