Gå til innhold

Svigermor vil låne alle strikkebøkene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Svigermoren min og jeg har tilfeldigvis samme hobby, nemlig strikking. Spesielt da til små barn. Hun har fått noen strikkebøker i gave fra meg og mannen min men kjøper nesten ingen selv. Jeg derimot synes det er stas å ha bokhyllen full, og setter stor pris på å kunne bla igjennom bøkene og planlegge nye strikkeprosjekter.

Svigermor har spurt meg før om å låne et av heftene mine. Dette sa jeg selvsagt ja til. Men da jeg fikk tilbake heftet så jeg til min store skuffelse at permen var så slitt og hadde fått store hvite sprekker. En av sidene hadde løsnet fra stiften og det hadde blitt et lite hull i siden pga dette. Det som derimot irriterte meg mest var at flere sider hadde matrester og fettmerker på seg. To av sidene hang faktisk sammen pga dette. Heldigvis var heftet av glanset papir, så jeg kunne få vekk det verste med en fuktig fille. Likevel synes jeg heftet jeg fikk tilbake var i betydelig dårligere stand enn det jeg lånte bort. Jeg sa ikke noe på det, for jeg ville ikke skape en dårlig stemning. 

Nå har hun derimot spurt om å få låne ALLE heftene og bøkene mine. Jeg har overhode ikke lyst til å låne bort samlingen min da jeg vet at hun ikke behandler tingene mine slik jeg behandler de selv. Min strikkeboksamling har jeg opparbeidet meg, fått i gaver og spart til over flere år. Det er et smykke i bokhyllen min som jeg behandler med forsiktighet og ikke bare ser på som oppskrifter men som koselig lesestoff. Jeg har så lyst til å si nei til å låne de bort, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt det. Jeg vil ikke lage noe oppstyr, men jeg vil heller ikke ha ødelagt noe av samlingen min. Dette er fryktelig vanskelig.

Jeg vet det kan høres ut som jeg er gnien, men jeg ønsket å låne henne bøkene mine helt til jeg fikk den tilbake i dårlig forfatning. Da synes jeg det var veldig lite artig å låne bort. Jeg vet ikke om jeg har hjerte til å si nei, samtidig som jeg vet at samlingen min har en verdi på flere tusen kroner. Søren at jeg fortalte at jeg hadde flere bøker. 😕 Det skal jeg aldri gjøre igjen! Forøvrig kan jeg nevnte at jeg har snakket med min mann om dette, og han mener jeg må bestemme det selv. Men at han ikke ville lånt bort alle i fare for at det blir ødelagt. Dette er vanskelig. 

Hva ville dere gjort? Og hvordan ville dere ordlagt dere for ikke å spare vondt blod? 

Anonymkode: 9993d...b88

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville latt mannen si det rett ut til henne. Så får hu ta seg nær så mye hun vil. 

Liker å strikke selv, men jeg er sånn som deg med kokebøkene mine. Og jeg forstår deg veldig godt 😅

Anonymkode: 54253...3d6

• Liker 7
Skrevet

Hahaha, jeg må le litt:) Du er altfor høflig! Og det er en fin egenskap i denne verden! Jeg er derimot sikker på at du greier å formulere et såpass fint og forsiktig ‘nei’ til din svigermor at hun ikke blir støtt eller fornærmet. Fortell hvor glad du er i samlingen din og at hun mer enn gjerne kan bla i den hos dere og eventuelt ta bilder av/kopiere oppskrifter hun liker.

Anonymkode: 4b05d...8a6

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde ikke lånt dem ut. Tror jeg ville sagt noe ala at jeg er veldig redd for samlingen min (og det du skrev angående dette). Dessuten kan hun sikkert låne masse strikkebøker på biblioteket? Er jo en fin ting å tipse om også, i tilfelle du skulle ha behov for de hun vil låne 😊

• Liker 3
Skrevet

Si på en veldig hyggelig og blid måte: Jeg vil ha bøkene mine her hjemme, for jeg blar i dem nesten daglig! Men du kan komme hit og bla i dem, så kan vi kopiere den eller de oppskriftene du vil ha!

Anonymkode: cd136...02f

• Liker 11
Skrevet

Låne ut ALLE?!? Herremin, det hadde jeg aldri gjort. Spesielt å spør om det! Hvor mye dreier det seg om egentlig? Mange bøker/hefter?

Anonymkode: d0828...f6c

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Låne ut ALLE?!? Herremin, det hadde jeg aldri gjort. Spesielt å spør om det! Hvor mye dreier det seg om egentlig? Mange bøker/hefter?

Anonymkode: d0828...f6c

Tja, hun vet jo ikke helt hvor mange jeg har. Men av den serien hun etterspør er det 6 bøker og 11 hefter til men verdi av 4000 kr. 🥺 Jeg synes det er litt rart å ville låne alle jeg også. Hun får jo ikke brukt alle på en gang likevel. Og det kommer til å ta tid å strikke fra alle disse bøkene. 🤔 

Skrevet

Tusen takk for støtten. :) Det hjelper å vite at det jeg tenker og føler kanskje ikke er helt urimelig. Synes jo det er koselig at vi har samme hobby, men jammen er det vanskelig noen ganger også. 😬

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg godt!❤Har opplevd det samme med ting som betyr mye for meg, oppskrifter, bøker, vakre smykker og kjoler og diverse annet. Du er ikke gnien i det hele tatt! Forstår at dette er vanskelig, og at du vil unngå dårlig stemning! Om du vil unngå å si årsak rett ut, hva med å si eller sende beskjed om det som du skrev her? At pga oppskriftene dine er et smykke i bokhyllen din, som betyr mye for deg, og at du har nettopp lånt bort til andre, og fått de delvis og helt ødelagt tilbake. Generaliser det, ved å "skylde" litt på "andre". Formidle at du har derfor bestemt deg for at ingen skal få låne noen gang igjen, uansett hvem. Men at hun evt kan komme og se, og ta bilder av oppskriftene, eller at du kan kopiere for henne, de hun ønsker å ha. Forstår deg så godt, ts, dette er snakk om verdier både i investering og følelsesmessig! Har blitt "flink" selv til å la være å låne bort ting som betyr mye for meg. Trist og respektløst, syns jeg, mht andre som låner ting, og leverer tilbake i degradert tilstand. Forstår at ikke alle bestandig legger samme verdi i ting, men har en forventning om at lånte gjenstander blir levert tilbake i samme stand. Ville selv erstattet, hvis jeg hadde eksempelvis sølt på en oppskrift. Enkelte slike ting har jeg bare nå lært meg å si nei til mht utlån. Det betyr mer for meg å beholde enkelte av mine ting i den stand jeg ønsker, enn at andre skal tenke negativt om det. Men jeg er som du, ts, for ønsker likevel å forsøke å holde stemningen på godt nivå, så forsøker å formidle det på ala den måten jeg forklarte lenger oppe i mitt innlegg. Håper du får til å si i fra på en måte du syns er ok, og at svigermor tar i mot budskapet godt! Det er viktig å verne om det som betyr mye for en, og ikke utslette sine behov til fordel for andres, og det selv om det i noens øyne "bare" gjelder strikkeoppskrifter!❤

• Liker 3
Skrevet

Du kan si du har akkurat lånt dem bort til en annen venninne eller kollega, som svigermor ikke kjenner. Så gjemmer du bøkene unna hver gang hun kommer på besøk. Om hun spør om du har fått tilbake bøkene, kan du bare si at hun låner dem fremdeles, men skal si fra når. Ingen problem å drive på dette i årevis.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Jeg forstår deg godt!❤Har opplevd det samme med ting som betyr mye for meg, oppskrifter, bøker, vakre smykker og kjoler og diverse annet. Du er ikke gnien i det hele tatt! Forstår at dette er vanskelig, og at du vil unngå dårlig stemning! Om du vil unngå å si årsak rett ut, hva med å si eller sende beskjed om det som du skrev her? At pga oppskriftene dine er et smykke i bokhyllen din, som betyr mye for deg, og at du har nettopp lånt bort til andre, og fått de delvis og helt ødelagt tilbake. Generaliser det, ved å "skylde" litt på "andre". Formidle at du har derfor bestemt deg for at ingen skal få låne noen gang igjen, uansett hvem. Men at hun evt kan komme og se, og ta bilder av oppskriftene, eller at du kan kopiere for henne, de hun ønsker å ha. Forstår deg så godt, ts, dette er snakk om verdier både i investering og følelsesmessig! Har blitt "flink" selv til å la være å låne bort ting som betyr mye for meg. Trist og respektløst, syns jeg, mht andre som låner ting, og leverer tilbake i degradert tilstand. Forstår at ikke alle bestandig legger samme verdi i ting, men har en forventning om at lånte gjenstander blir levert tilbake i samme stand. Ville selv erstattet, hvis jeg hadde eksempelvis sølt på en oppskrift. Enkelte slike ting har jeg bare nå lært meg å si nei til mht utlån. Det betyr mer for meg å beholde enkelte av mine ting i den stand jeg ønsker, enn at andre skal tenke negativt om det. Men jeg er som du, ts, for ønsker likevel å forsøke å holde stemningen på godt nivå, så forsøker å formidle det på ala den måten jeg forklarte lenger oppe i mitt innlegg. Håper du får til å si i fra på en måte du syns er ok, og at svigermor tar i mot budskapet godt! Det er viktig å verne om det som betyr mye for en, og ikke utslette sine behov til fordel for andres, og det selv om det i noens øyne "bare" gjelder strikkeoppskrifter!❤

Tusen takk! ❤️Dette var veldig fint sagt. Jeg tenker også at det er en salg tillitsærklæring å få låne noe av andre, og når man viser at man ikke klarer å ta pent vare på andres ting blir jeg litt skeptisk. Jeg må nok prøve å finne en måte å svare henne på en pen og forsiktig måte. Til nå har jeg unngått det helt, og det er kanskje ikke så bra det heller. Jeg hadde fryktelig lyst til å si at jeg hadde lånt bort alle, men da vil hun nok spørre igjen på et senere tidspunkt. Jeg har også vurdert å bare låne de bort, og håpe på det beste og i verste fall erstatte de som blir ødelagt. Men det er som du sier en slags måte å utslette sine egen behov og ønsker for å beholde "freden". Men det er vel ikke bra å gjøre i lengden. Jeg forstår at mange vil tenke at det bare er papir mellom to permer, men for meg er det terapi og en lidenskap. Så tusen takk for at du forstår, og for at du ga meg mange gode tips. 🥰

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Du kan si du har akkurat lånt dem bort til en annen venninne eller kollega, som svigermor ikke kjenner. Så gjemmer du bøkene unna hver gang hun kommer på besøk. Om hun spør om du har fått tilbake bøkene, kan du bare si at hun låner dem fremdeles, men skal si fra når. Ingen problem å drive på dette i årevis.

Hehe, jeg har vurdert akkurat det der. 😁 Men mannen min synes det var en dårlig ide. 😂 Jeg kan jo ikke strikke noe fra de så hun ser det hvert fall, men det kunne fungert en stund. Også heller sagt at "nå har jeg akkurat fått de tilbake, og så må trenger jeg de selv" når man ikke kunne dra den lenger. Det er fristende å gjøre som du sier. 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så konfliktsky at jeg hadde faktisk kjøpt kopimaskin. Føler det er en grei måte, "nei jeg vil ikke låne bort alle, men du kan kopiere alt du vil her inne på kontoret"

Anonymkode: 0e0ba...9b4

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så konfliktsky at jeg hadde faktisk kjøpt kopimaskin. Føler det er en grei måte, "nei jeg vil ikke låne bort alle, men du kan kopiere alt du vil her inne på kontoret"

Anonymkode: 0e0ba...9b4

Ja, det går jo an å si 😊 Da blir det ikke en blank avvisning men en slags mellomting. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor hun ikke kan ønske seg sine egne til jul, eller låne de på biblioteket. Det er jo åpent for alle. 😉

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg har vurdert akkurat det der. 😁 Men mannen min synes det var en dårlig ide. 😂 Jeg kan jo ikke strikke noe fra de så hun ser det hvert fall, men det kunne fungert en stund. Også heller sagt at "nå har jeg akkurat fått de tilbake, og så må trenger jeg de selv" når man ikke kunne dra den lenger. Det er fristende å gjøre som du sier. 😅

Ser den. Man må kanskje være litt lystløgner for å kunne drive på slikt i årevis😁

Men da synes jeg din bedre halvdel burde ta en prat med med henne. Det er på en måte han som "eier" denne relasjonen. Kanskje kan hun få prøve å låne et enkelt hefte, og dersom hun klare å behandle det pent så kan tilliten gjenopprettes.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det går jo an å si 😊 Da blir det ikke en blank avvisning men en slags mellomting. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor hun ikke kan ønske seg sine egne til jul, eller låne de på biblioteket. Det er jo åpent for alle. 😉

Kanskje hun er svartelistet på biblioteket? 😁

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Hr Solbakken skrev:

Ser den. Man må kanskje være litt lystløgner for å kunne drive på slikt i årevis😁

Men da synes jeg din bedre halvdel burde ta en prat med med henne. Det er på en måte han som "eier" denne relasjonen. Kanskje kan hun få prøve å låne et enkelt hefte, og dersom hun klare å behandle det pent så kan tilliten gjenopprettes.

Ja, det mener min mann også jeg kunne prøve. Men vet bare ikke helt om jeg tør å ta sjansen på det. Det høres kanskje litt rart ut å si at hun kun kan låne ett, når hun ber om alle. 🙄 Jeg har egentlig ikke lyst til å låne henne noe, men jeg kunne gjort som du sier å "prøvelånt" noe fra samlingen og sagt at hun måtte være forsiktig med det. 

Skrevet
2 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Kanskje hun er svartelistet på biblioteket? 😁

Ja 😂 Det skulle ikke forundre meg slik hun spiser og griser med bøkene mine, haha. 🤣 Huff, nå følte jeg meg litt slem. 

Skrevet

Prøvelåning har du jo forsåvdt gjort allerede, og det gikk ikke så veldig bra. Voksne mennesker skal ikke måtte bes om å behandle lånte gjenstander forsiktig; det skal være en selvfølge, og ikke noe man må minnes på. Jeg ville ikke latt henne låne noe igjen, men sagt som sant er, at jeg liker å kose meg og lese i dem, om jeg var deg. Vil hun ha en oppskrift, kan hun ta bilder med mobilen.

Anonymkode: b1fa9...50d

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvelåning har du jo forsåvdt gjort allerede, og det gikk ikke så veldig bra. Voksne mennesker skal ikke måtte bes om å behandle lånte gjenstander forsiktig; det skal være en selvfølge, og ikke noe man må minnes på. Jeg ville ikke latt henne låne noe igjen, men sagt som sant er, at jeg liker å kose meg og lese i dem, om jeg var deg. Vil hun ha en oppskrift, kan hun ta bilder med mobilen.

Anonymkode: b1fa9...50d

Ja, det har du selvsagt helt rett i! Det er forferdelig at man får tilbake lånte gjenstander i den forfatning at man må vaske sidene med en klut. Og at sidene er limt sammen av matrester. Det var veldig skuffende, men jeg innså at gjort var gjort. Det er derimot verre å skulle låne bort mer, og mange flere. Det har jeg ikke lyst til i det hele tatt. Jeg tror jeg har kommet til den konklusjonen at jeg må si nei. Hun spurte ikke på en særlig fin måte heller, så jeg tror hun at det som en selvfølge at jeg sier ja. Huff, dette er jeg redd blir et lite ramaskrik. Men det får gå, hun er jo ikke nødt til å elske meg over alt på jord. Jeg er nesten nødt til å sette meg selv først noen ganger også, selv om det er fryktelig vanskelig. Jeg sliter veldig med å si nei, og spesielt svigerfamilien min. Jeg vet i hvert fall at mannen min egentlig er enig med meg, så han blir hvert fall ikke sint om jeg ikke låner svigermor halve bokhyllen min. 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...