Gå til innhold

Kjøpt Maine coon som ikke er bra.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Maine coon gutt for 3 måneder med navlebrokk, han har vært løs i magen 3. Hver dag siden da.

Før jeg kjøpte han ble jeg forklart att brokken kom etter fødsel og at 2 vetrinerer hadde vurdert han og at det ikke var noe problem.

Jeg bestemte meg for å bestille kastrering og fjerning av brokk før jeg fikk ham hjem. Noe jeg gjorde.

Men, etter noen uker med delvis dårlig mage kontaktet jeg veterinær. ( fikk ett skriv om at dårlig mage var normalt den første tiden)

Dro til veterinær som mener han overspiser, fikk spesialfor og det hjalp ikke så lenge. Han bruker fortsatt samme for som oppdretter hadde. Og jeg passer alltid på tidspunktene han får mat og at han ikke sniker til seg noe.

Veterinære fant også ut at han kun hadde en sten nede, så måtte avbestille kastrering og operasjon av brokk.

Hva gjør jeg nå? Elsker pusegutten min, men er ikke sørlig bra at han er så dårlig i magen. Og er det rimelig at jeg betalte 12000 for en katt som ikke er helt i "stand"

(Veterinæren sjekket mye forskjellig og der av konkluderte han med overspising)

Anonymkode: 3c861...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har oppdretter forsikring? Regner med det gjelder det samme for katter som hunder, hvor oppdretter gjerne har forsikring mot "ukjente feil" på valpen. Dyret ses som en ting etter loven, og kan derfor være såkalt mangelfull. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare direkte på spørsmålet, men bare husk å sjekk fristen for klaging. Jeg vet ikke fristen, men dumt om du klager for sent og derfor ikke får refundert deler av kjøpesummen. 

Anonymkode: af7d0...fed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten har hatt forsikring fra den var i kattemors mage, jeg har overtatt forsikringen. 

Vet ikke hvor jeg finner frist for klage😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk forsikringsvilkårene. Hunden vår har ei valpeforsikring fra oppdretter, som gjelder for skjulte feil frem til hunden er 3 år. Sjekk om dette er inkludert i forsikringen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde funnet meg en litt bedre veterinær......

er det sjekket for parasitter, trittichomomas og giardia? Virusinfeksjoner? 

Overspising er en veldig uvanlig årsak til diaré hos katt for å si det slik. Det høres rett og slett helt søkt ut.....

Anonymkode: eb537...96b

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kjøpt via en seriøs registrert oppdretter? Høres rart ut at de selger en katt med navlebrokk og kun en stein i pungen for full pris. 

Anonymkode: 9ec64...f45

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh, har aldri hørt om at navlebrokk har skapt problemer såpass at det må opereres. Og det stemmer at de kan få det under fødsel pga drag i navlestrengen.

Maine Coon SKAL bli store, tror jeg hadde prøvd en annen veterinær og hadde tenkt på parasitter fremfor annet

Anonymkode: 8aef5...11a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange useriøse oppdrettere som selger syke dyr. Snakk med forsikringsselskapet.

Anonymkode: e5f99...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte katten av en seriøs oppdretter, fikk alt dette ved kjøpet:

• stamtavle utstedt fra forbundet oppdretter er medlem av, f eks NRR
  • kjøpekontrakt som viser eierskap/overdragelse og kjøpesum
  • fersk helseattest fra veterinær
  • vaksinasjonskort eller veterinærpass der vaksiner er ført inn – dato for neste vaksine står der
  • eletronisk ID-merking og bevis på at katten er registrert

Veterinæren jeg har brukt er han som har fått best omtale og anbefalinger i nærområdet mitt, ville trodd han sjekket alt.

Tenker jeg tar kontakt med veterinæren i morgen igjen og hører om han har sjekket om det er:  parasitter, trittichomomas og giardia? Virusinfeksjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange ulike årsaker til løs mage. Har han fått bredspektret markkur, som Milbemax? De skal jo ormkures hver 3. uke frem til de er leveringsklare. Har oppdretter fulgt opp dette? 

Du sier han spiser samme fôr som han fikk hos oppdretter. Prøv å bytt dette. Kanskje han har fôrintolleranse eller er sensitiv mot noe.

Har du prøvd magestabiliserende produkter? ProSoluble, ZooLac, Canikur o.l.? 

Katten kan kastreres selv om han er kryptokit. Det blir bare en litt mer invasiv operasjon. Men du kan jo så klart vente. Kan være like greit når han har diarè så. Utred det først.

Endret av Jasmine18
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge vetrinærheftet hans har han blitt bra fulgt opp.

Når han kom til oss prøvde jeg å vende han til Det foret vi bruker til vår annen katt, "det jeg først trodde var årsaken til løs mage".

Etter å ha gitt han spesialfor for overspising og løs mage ble det bedre en periode, tilvendte han sakte men sikker tilbake på sitt eget for.

Vill helst ikke ha den ekstra kostnaden med en komplisert kastrering, så venter litt å ser om stenen faller ned av seg selv😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - sjekk med en annen veterinær. Jeg har intrykk at flere veterinærer anbefaler ekstra undersøkelser bare for å tjenne penger. Ikke sikkert det er noe galt med katten. Jeg tror ikke så ung katt har sten.

2 - ny fôr kan gi dårlig mage. Spør oppdretter hva slags fôr han er vant til. Anbefaler definitivt fôr fra veterinær / spesial butikk.

3 - noen katter overspiser. Vi har en katt som overspiser, hun er nå 12 år og ellers frisk. Det finnes matskåler som kan brukes til katter, vi har sånn - https://www.chewy.com/pioneer-pet-plastic-portion-control/dp/49078 som gjør at katten må bruke tid på å spise, og klarer derfor ikke å overapise.

Anonymkode: 38eb4...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg hadde for det første tatt en ny vurdering hos en annen veterinær. Og, dersom du ønsker å beholde katten, ville jeg spurt om å få refundert noen penger for den. 12.000 kr er MYE for en katt som er defekt, om man kan kalle den det. 

Selv kjøpte jeg en MC som var mye dårlig i magen, oppdretter var ærlig om at hun hadde en infeksjon som het chlostrider:

https://www.nkk.no/aktuelt/clostridium-perfringens-article159682-985.html 

Artikkelen dreier seg om hunder, men det er ofte at katter får det også. Min katt har aldri blitt ordentlig bra i magen, men MC er en rase som er veldig sensitiv. Hun har mye diarè, men hun spiser normalt, og får en del fôr fra Hills i/d som er spesielt for sensitive kattemager. 

Høres rart ut at navlebrokk fører til overspising, aldri hørt om... Men at MC er veldig glad i mat, det er det ingen tvil om. 

Lykke til! 

Anonymkode: a12e0...7ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjøpt en katt som viser seg å være kryptorkid (mangle en testikkel) er det rett og rimelig at du får tilbake en del av kjøpesummen. I kjøpsloven (som gjelder for kjøp mellom privatpersoner) står det: "Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42." Ble det skrevet kjøpskontrakt mellom selger og deg? Les denne nøye i så fall, noen ganger går det fram her hva som skal gjøres dersom dyret er kryptorkid. Syns det forøvrig er rart hvis det ikke ble bemerket ved de to veterinærbesøkene før salg at han manglet en testikkel. På helseattesten skal det gå frem om veterinæren kjenner begge testiklene i pungen. Jeg ville prioritert å kastrere katten foran å fjerne brokket, hvis det i følge veterinærene uansett ikke er et problem. 

Ser det ligger kattunger av rasen Maine Coon ute til til slags til rundt 10 000 kr, syns da 12 000 kroner er en dyr pris, og i alle fall hvis katten har navlebrokk. Var det andre katter i kullet og ble de også solgt for 12 000? Du burde i utgangspunktet fått rabatt. 

Med tanke på diaréen bør det absolutt tas en avføringsprøve. Som fôring kan man i mellomtiden anbefale f. eks. Hill's Prescription diet i/d (Evt. et hypoallergent fôr, noen dyr reagerer på div. ingredienser i fôret og dette kan gi kronisk diaré) og Zoolac-pasta.

Altså: Ta kontakt med oppdretter og krev avslag i prisen! Og hvis det ikke allerede er gjort: Dra til veterinær og foreslå nøyere utredning og avføringsprøve.

Lykke til! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avføringsprøve er lurt når kattungen har løs mage (ja, han er fremdeles en kattunge).

Med en stein i pungen og den andre i buken kan du vente litt for å se om den andre også kommer ned. Men, hvis den ikke kommer ned så må du ta høyde for at kastreringen kommer til å ha en helt annen pris enn normal kastrering.

Normalt sett ville denne kattungen blitt solgt til redusert pris ja. Det forutsatt at oppdretter var klar over at katten er kryptorkid. Jeg har selv en gutt av samme rase, og her var dette klarlagt da han ble solgt til meg. Prisen for operasjon var klarlagt og trukket fra normal salgspris. At jeg valgte å operere gutten min hos min nærmeste veterinær (som er mye dyrere), var mitt eget valg siden jeg ikke hadde lyst til å kjøre så veldig langt med en nyoperert gutt.

Om navlebrokket krever operasjon avhenger jo av om tarmer/innvoller kan presses ut i brokket og komme i klem. Dette er en livstruende situasjon dersom det skjer, så hvis brokket er stort så vil veterinæren anbefale at det opereres.

Kattungen er forsikret, men normalt dekker ikke forsikringen hverken navlebrokk eller kryptorkisme, så jeg er redd du må begynne å spare opp noen penger og diskutere pris med aktuelle veterinærklinikker.

Anonymkode: 86e32...b79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2019 den 9.56, AnonymBruker skrev:

I følge vetrinærheftet hans har han blitt bra fulgt opp.

Når han kom til oss prøvde jeg å vende han til Det foret vi bruker til vår annen katt, "det jeg først trodde var årsaken til løs mage".

Etter å ha gitt han spesialfor for overspising og løs mage ble det bedre en periode, tilvendte han sakte men sikker tilbake på sitt eget for.

Vill helst ikke ha den ekstra kostnaden med en komplisert kastrering, så venter litt å ser om stenen faller ned av seg selv😊

Om katten ble bedre når du byttet til et spesialfor, hvorfor nyttet du da bort fra dette? Det tyder jo på at foret er problemet. 

Anonymkode: 332e6...58c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...