Gå til innhold

Ønsker ned 10 kg. Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det enkleste i verden, og samtidig vanskeligste, er å kutte ut unødvendige kalorier inn. Det vil si alt av ekstra snop, godis, snacks, brus, osv. som ikke henger sammen med det vanlige kostholdet. Unødvendige matvarer fulle av fett, sukker og kalorier som kan erstattes med ordentlig mat. Det går fint an å fortsatt kose seg litt på lørdagskvelden, men i svært moderate mengder.

Dernest er det høyere aktivitetsnivå som gjelder. Få inn litt trening der du kan - ta trappene i stedet for heisen, gå til jobb, gå en kveldstur med hunden, begynn å tren på et treningssenter. Det er fint å finne noen man kan trene sammen med, så blir det ikke så ensomt i lengden. Da kan man også motivere hverandre til å trene.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NewInTown skrev:

Det enkleste i verden, og samtidig vanskeligste, er å kutte ut unødvendige kalorier inn. Det vil si alt av ekstra snop, godis, snacks, brus, osv. som ikke henger sammen med det vanlige kostholdet. Unødvendige matvarer fulle av fett, sukker og kalorier som kan erstattes med ordentlig mat. Det går fint an å fortsatt kose seg litt på lørdagskvelden, men i svært moderate mengder.

Dernest er det høyere aktivitetsnivå som gjelder. Få inn litt trening der du kan - ta trappene i stedet for heisen, gå til jobb, gå en kveldstur med hunden, begynn å tren på et treningssenter. Det er fint å finne noen man kan trene sammen med, så blir det ikke så ensomt i lengden. Da kan man også motivere hverandre til å trene.

Takker for tipset ditt. 

Planen er å starte i januar. Tenkt å begynne å trene på senter i tillegg. 

Anonymkode: 1fccd...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for tipset ditt. 

Planen er å starte i januar. Tenkt å begynne å trene på senter i tillegg. 

Hvorfor ikke begynne i dag?

Anonymkode: 6520d...9cf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned f.eks appen my fitness pal (gratis). Den sørger for at du får total oversikt over kalorier inn, og hva fysisk aktivitet betyr for det du inntar. Du kan også tilpasse mtp hvor mye og hvor raskt du ønsker å tape vekt, innenfor hva som er tilrådelig mtp helse. Gull verdt. Det var denne som hjalp meg, og fortsatt hjelper meg med å holde vekten.

Husk: mat betyr 80% for vekta, trening betyr 20%

Anonymkode: 585ec...27b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke begynne i dag?

Anonymkode: 6520d...9cf

Burde helt sikkert det, men tanken var å kose meg litt til og så ta virkelig fatt i nytt år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Last ned f.eks appen my fitness pal (gratis). Den sørger for at du får total oversikt over kalorier inn, og hva fysisk aktivitet betyr for det du inntar. Du kan også tilpasse mtp hvor mye og hvor raskt du ønsker å tape vekt, innenfor hva som er tilrådelig mtp helse. Gull verdt. Det var denne som hjalp meg, og fortsatt hjelper meg med å holde vekten.

Husk: mat betyr 80% for vekta, trening betyr 20%

Anonymkode: 585ec...27b

Takk. Skulle kanskje prøvd meg på den appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde helt sikkert det, men tanken var å kose meg litt til og så ta virkelig fatt i nytt år. 

Mitt beste tips er å avvenne seg med at mat=kos. 

Jeg spiser når jeg er sulten. Og jeg spiser til jeg er passe mett. Jeg stapper aldri mat og snop i trynet foran en skjerm. 

"Jeg begynner i morgen" er den evige unnskyldningen. Og det som kommer til å gjøre at du raser opp igjen hver fredag og lørdag, hver ferie, hver høytid, og generelt - når du skal kooose deg. 

Anonymkode: 36ea3...eaf

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste tips er å avvenne seg med at mat=kos. 

Jeg spiser når jeg er sulten. Og jeg spiser til jeg er passe mett. Jeg stapper aldri mat og snop i trynet foran en skjerm. 

"Jeg begynner i morgen" er den evige unnskyldningen. Og det som kommer til å gjøre at du raser opp igjen hver fredag og lørdag, hver ferie, hver høytid, og generelt - når du skal kooose deg. 

Det du sier der er virkelig noe å tenke på. Kanskje heg burde begynt i dag. Og kos er vel ikke det å spise. Skal finne bedre alternativer ihvertfall. Som grønnsaker evt da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier der er virkelig noe å tenke på. Kanskje heg burde begynt i dag. Og kos er vel ikke det å spise. Skal finne bedre alternativer ihvertfall. Som grønnsaker evt da. 

For meg var dette nøkkelen.

Jeg ville ikke slutte med sjokolade, jeg ønsket gleden av å spise det, jeg klarte å holde ut noen dager, glede meg til helgen, så spise desto mer. Da jeg gikk fullstendig cold-turkey (null sjokolade) forsvant suget fullstendig. Nå har jeg aldri lyst på det. Skålen med sjokolade har stått fremme siden lille julaften. Jeg har tatt 1-3 biter ett-par ganger. 

Å spise foran TVen var en vanesak. Det hjalp ikke med grønnsaker, sunn snack, popcorn... Uvanen forsvant først da jeg fullstendig sluttet å spise foran TVen. 

Jeg lærte å skille mellom fysisk og psykisk sult. Var jeg sulten spør jeg meg alltid "Har du lyst på et tørt knekkebrød?". Var svaret nei visste jeg at det var psykisk sult. 

Jeg sluttet å spise før jeg var stapp mett. Før kunne jeg spise meg så mett at jeg var dårlig på ting som Pizza, og julemat. Nå slutter jeg når  jeg er komfortabrelt mett. Suget etter mer er der i 5-10 minutter, så forsvinner det, og jeg er behagelig mett. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På nyåret kan du begynne med å nullstille livet ditt ved å trene og spise sunnere. Det er heller ikke mange dagene igjen :) 

Jeg har samme mål selv å spise sunnere, gå ned i vekt og bli mer fornøyd med meg selv. 
Alt starter 1 januar 2020. 

Anonymkode: 5ab91...58b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal virkelig klare det. Er motivert og klar. Gleder meg til å få av disse kiloene og bli mer trent + fornøyd med meg selv. 

Blir litt besøk og sånt i disse dager så kanskje lurest å vente, men mente ikke at jeg skal ta av på den biten for det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vent. Begynn i dag med å gå en tur og skeie litt mindre ut. Det er vanskeligere å få suksess hvis all endring skal skje over natten fra nyttårsaften. Du skal endre livsstil og da må du endre vaner og tankesett, så da er det like greit å bare komme i gang.

Anonymkode: d63d2...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vent. Begynn i dag med å gå en tur og skeie litt mindre ut. Det er vanskeligere å få suksess hvis all endring skal skje over natten fra nyttårsaften. Du skal endre livsstil og da må du endre vaner og tankesett, så da er det like greit å bare komme i gang.

Anonymkode: d63d2...6d9

Enig i det. Blir sånn. Tur og litt mindre utskeielser i dag. Gikk tur i går og dagen før og. Skal holde ut så tror det kan være lurt med gradvis endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må endre livsstilen din for alltid, ikke bare gå ned 10kg uten å ha et mål om å holde på det etterpå :) Det er gjerne litt lettere å gi råd om du sier litt om deg selv. Aktivitetsvaner, hvordan måltidene dine ser ut osv. 
I hovedsak er det jo kalorier inn og kalorier ut som er svaret. Men det er til stor hjelp å vite hvor problemet ligger når du skal finne ut hva du må forbedre :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper på gode tips til mat og ellers annet. 

Du må lære deg hvor kaloriene ligger. Og så må du spise mindre av det. 

Enkelt fortalt er fett (ost, kjøtt med fett i, olje, nøtter, sjokolade, etc) sukker (søtsaker, brød, ris etc) kaloririke. 

Mens frukt, grønt etc ikke er det. Det hele er ganske enkelt: sørg for at hovedvekten (sånn helt bokstavelig) av mat er grønnsaker. Og så tenker du på ris/brød/pasta som kalloriobærende. Kjøtt/fisk og fett? Krydder.

Et normalt middags (eller lunsjfat) skal inneholde 1/5 fisk, 2/5 ris og 2/5 grønnsaker. 2-3 dager i uka bytter du ut «fisk» med «mer grønnsaker». 1-2 dager i uka bytter du ut «fisk» med «magert kjøtt». 

Innimellom måltidene (3-4 stk, hver på ca 400 kcal) spiser du vekselvis små mengder snack av høyt kaloriinnhold (feks en liten neve nøtter) og lavkalorisnack - en frukt. På lørdagen kan du unne deg 20-50 gram godteri. 

Og så gjentar du. Livet ut. 

Anonymkode: e283d...46c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint an å kose seg med et fornuftig matinntak også.  Hvis du må ha altfor mye godterier/ kaloririk mat for å kose deg så er det ikke vekten din som er hovedproblemet, da er det holdningen din til mat.....  Tenk litt på det.

Selvfølgelig kan du vente til over nyttår før du "starter et nytt og bedre liv", men med den holdningen du har er det stor sjanse for å mislykkes, for du må jo kunne "kose deg" innimellom... 

Anonymkode: f20de...a6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok forandre på det ang kose seg med mat. 

Er det som er blitt. Litt TV og snop/snacks i helger. Så den må jeg jobbe med. Tar innover meg alt dere sier og tips. Tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig med mange her. Men, dette er en prosess som tar tid. Spis det du vil de neste dagene, men få inn ekstra mosjon. Gå en tur med godt tempo, lek med ungene ute, få opp pulsen og bli svett.

Ikke start en livsstilsendring med dårlig samvittighet og store ambisjoner! Anbefaler og treningssenteret i romjula, da er det rolig der og du kan bli kjent uten å gå i kø. Last ned my fitnesspal som du ble anbefalt og begynn å bruk den nå, og gjør endringene i kostholdet gradvis de neste ukene, men få inn mosjon. Det strammer, løfter, og kan dempe søtsuget (jeg vil værtfall sjeldent ha snop etter gode  treningsøkter) ... Bruk ukene på å finne gode vaner og en treningsform du liker, kutt ut snop og flytende kalorier og spis mye mer grønnsaker. Jeg har troen på deg 😊

Anonymkode: 8bbda...db0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kjempegodt forslag å begynne i dag! Trenger ikke være mye eller den O Store Omveltningen, men noe lite og overkommelig. Det beste er at du vil føle at du har et lite forsprang på alle de som starter 1. januar :)

Anonymkode: 0bcd6...afa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...