AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #1 Skrevet 27. desember 2019 Dere som jobber i Bhgen. Bruker barn med innvandrerbakgrunn bleier lengre enn etnisk norske barn? Har dere lagt merke til at 4 åringer med innvandrerbakgrunn er sent ute med bleieslutt? Pratet med noen venninner av meg i går. Vi jobber alle i forskjellige bhger. En veninne mente at 4 åringer som bruker bleier er forferdelig og trist. Hun mente at det er spesielt barna med innvandrerbakgrunn som alltid er sent ute med bleieslutt. Hun ser hvert år 4 åringer med innvandrerbakgrunn som skal skifte bleie fordi de tisser og bæsjer seg ut. Hun bruker mye tid og energi på dem, og ville helst ha så store barn som går selv på do. Jeg sa at jeg har aldri sett én eneste 4 åring med innvandrerbakgrunn med bleie, og at de jeg jobber med slutter med bleier når de er rundt 3 år gamle. Jeg sa at det heller ikke er uvanlig at 4 åringer bruker bleier forstatt, og at noen barn trenger lengre tid til å modnes. Jeg syntes det var litt spesielt at hun sammenlignet norske barn med innvandrerbarn angående sen bleieslutt. Anonymkode: 26d54...452
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #2 Skrevet 27. desember 2019 Min erfaring er helt motsatt: Innvandrerbarna slutter som regel med bleie adskillig tidligere, ofte rundt to år. Anonymkode: e3cca...afc 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Skrevet 27. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er helt motsatt: Innvandrerbarna slutter som regel med bleie adskillig tidligere, ofte rundt to år. Anonymkode: e3cca...afc Er du ansatt i Bhgen? ts. Anonymkode: 26d54...452
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 Har omvendt erfaring. I mange kulturer er kvinnen hjemme med barna som gjør at det er enklere med bleieslutt. Dette da de ser på barnet når det må bæsje, og derreter tar barnet på toalett. Det har vært fler situasjoner hvor utenlandske foreldre har kritisert at norske barn bruker bleie lenge, men at i deres kultur er de bleiefri fra 1-2 års alderen. De skjønner ikke at i en barnehage med mange barn er det utfordrende for oss å skal følge med på et barn for å se om det må bæsje, samtidig som vi skal drive med bleieslutt av så små barn. Anonymkode: 39ad7...e67 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har omvendt erfaring. I mange kulturer er kvinnen hjemme med barna som gjør at det er enklere med bleieslutt. Dette da de ser på barnet når det må bæsje, og derreter tar barnet på toalett. Det har vært fler situasjoner hvor utenlandske foreldre har kritisert at norske barn bruker bleie lenge, men at i deres kultur er de bleiefri fra 1-2 års alderen. De skjønner ikke at i en barnehage med mange barn er det utfordrende for oss å skal følge med på et barn for å se om det må bæsje, samtidig som vi skal drive med bleieslutt av så små barn. Anonymkode: 39ad7...e67 Veldig riktig. Min erfaring også. Anonymkode: 0df84...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Da har det vært noen tilfeldigheter. Min mor maset på at jeg skulle begynne med pottetrening så fort ungen ble over ett år og jeg er "innvandrer" vi er fire søsken og alle var bleiefrie så fort vi fylte tre år, i følge mamma. Alle venninner med innvandrerbakgrun begynner også veldig tidlig med pottetrening. Gutten min slutta helt med bleie når han var to år og ni måneder. Anonymkode: ce1c3...9e1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #7 Skrevet 27. desember 2019 Jobber i barnehage på Østlandet og her slutter «innvandrerbarna» før etnisk norske. Anonymkode: d4379...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Skrevet 27. desember 2019 Åh, kjenner at jeg får litt hetta av å lese dette. Min kar er akkurat 3.5 år og jeg vil ikke si at han er helt bleiefri ennå. Han bruker ikke bleie på dagtid for det meste men, Vi må passe på han konstant for at han ikke skal tisse eller bæsje på seg. Han sier nemlig sjeldent ifra selv, og foretrekker helt klart å bæsje seg ut enn å bæsje på do. Har holdt på i 6 mnd med bleie slutt. Han er den siste på sin avd. Vi er etnisk norske. Anonymkode: 16f01...32f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #9 Skrevet 27. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, kjenner at jeg får litt hetta av å lese dette. Min kar er akkurat 3.5 år og jeg vil ikke si at han er helt bleiefri ennå. Han bruker ikke bleie på dagtid for det meste men, Vi må passe på han konstant for at han ikke skal tisse eller bæsje på seg. Han sier nemlig sjeldent ifra selv, og foretrekker helt klart å bæsje seg ut enn å bæsje på do. Har holdt på i 6 mnd med bleie slutt. Han er den siste på sin avd. Vi er etnisk norske. Anonymkode: 16f01...32f Slapp av. Ofte har vi som foreldre prestisje på at barna skal bli bleiefri men de følger sin egen rytme. La ham bruke bleie litt til, en dag er han klar. Anonymkode: d4379...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #10 Skrevet 27. desember 2019 Er innvandrerdame. Ungen min er eneste på småbarnsavdelinga som har slutta med bleier. Hen er 2 år og 2 måneder. Anonymkode: f31a1...fd9 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #11 Skrevet 27. desember 2019 Innvandrer dame her og, og alle jeg kjenner med innvandrerbakgrunn er i ferd med å slutte med bleie (2 års alder) Jeg derimot henger litt etter og kjenner at det er på tide å begynne selv og. Anonymkode: 9597c...cba 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #12 Skrevet 28. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh, kjenner at jeg får litt hetta av å lese dette. Min kar er akkurat 3.5 år og jeg vil ikke si at han er helt bleiefri ennå. Han bruker ikke bleie på dagtid for det meste men, Vi må passe på han konstant for at han ikke skal tisse eller bæsje på seg. Han sier nemlig sjeldent ifra selv, og foretrekker helt klart å bæsje seg ut enn å bæsje på do. Har holdt på i 6 mnd med bleie slutt. Han er den siste på sin avd. Vi er etnisk norske. Anonymkode: 16f01...32f Ikke bekymre deg de blir klare på forskjellige tidspunkt. Vi oppfordret til å gå på do fra 1.5 år men han var likevel ikke klar før han nesten var 4 år da sluttet han på dag og natt samtidig og hadde lite uhell. Han var rett og slett ikke interessert eller klar før. Anonymkode: fa0d4...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #13 Skrevet 28. desember 2019 Jeg jobber ikke i bhg, men gutten min var 4 før han sluttet med bleie, og vi fikk beskjed av de i bhg om å ikke stresse og at det var flere i hans årskull som ikke hadde sluttet ennå. Ingen av dem hadde innvandrerbakgrunn. Anonymkode: 579d2...995 2
Fru Uperfekt Skrevet 28. desember 2019 #14 Skrevet 28. desember 2019 Innvandrer her. Alle mine er bleiefrie rundt 2 års alder, vil jo ha de bleiefrie før bh start 1
Kvinne30 Skrevet 28. desember 2019 #15 Skrevet 28. desember 2019 (endret) Vi har ett vennepar med innvandrerbakgrunn. Jenta deres sluttet da hun var 2 år. Jenta vår er 3,5 og har ikke sluttet ennå. Jeg er stressa- men viser ikke dette til barnet. Barnehage ber oss ikke stresse. Endret 28. desember 2019 av Kvinne30
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #16 Skrevet 28. desember 2019 1 time siden, Kvinne30 skrev: Vi har ett vennepar med innvandrerbakgrunn. Jenta deres sluttet da hun var 2 år. Jenta vår er 3,5 og har ikke sluttet ennå. Jeg er stressa- men viser ikke dette til barnet. Barnehage ber oss ikke stresse. Ikke stress med det. Hun kommer til å slutte, når hun er helt klar for det. Allier dere med helsestasjonen og barnehagen dersom det skulle drøye veldig (noe det sjeldent gjør). Anonymkode: 0df84...a4d 1
Kvinne30 Skrevet 28. desember 2019 #17 Skrevet 28. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke stress med det. Hun kommer til å slutte, når hun er helt klar for det. Allier dere med helsestasjonen og barnehagen dersom det skulle drøye veldig (noe det sjeldent gjør). Anonymkode: 0df84...a4d Tusen takk. Ja- har god dialog med barnehage👍
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #18 Skrevet 1. januar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva er egentlig poenget med å stresse med dette? Dette kommer når det kommer. Å gnage på dette, gjør det sannsynligvis ikke særlig "lettere" for de små barna... Anonymkode: da9ad...3fe Man kan prøve å se om ungen er klar uten å stresse. Om barnet ikke er klar enda så venter man noen måneder og prøver igjen. Barn vil uansett slutte å bruke bleier en eller annen gang. Anonymkode: 9597c...cba
snoren Skrevet 1. januar 2020 #19 Skrevet 1. januar 2020 Flaut å la barn gå med bleie til man er fire år gammel etter min mening, men som flere her sier, man trenger ikke å stresse, de blir jo bleiefri før eller siden uansett.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #20 Skrevet 1. januar 2020 Etnisk norsk, både min unge og ungen til min søster sluttet helt med bleier før de var to år. Men det krever jo at man gidder å legge inn en innsats i det og være sammen med barnet. Alle andre etnisk norske barn jeg kjenner har vært 2,5-4.5 år, et par til og med 5. Innvandrere er gjerne ferdige før 2, sikkert som flere sier her fordi de er hjemme og følger med på barna. Så jeg tror grunnen er at de fleste norske er mer opptatt av karrieren sin... Anonymkode: e5426...e06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå