AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #1 Skrevet 27. desember 2019 Hvordan trives dere veterinærer med jobben deres? Jobbmuligheter? Jobbhverdag? Jobbvilkår? Arbeidstider? Lønn? Er det verdt det med en lang og hard utdannelse og ikke kjempegod lønn, om man elsker dyr og følger hjertet med å bli veterinær? Anonymkode: b0a1a...d0a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #2 Skrevet 27. desember 2019 Jeg er veterinærstudent, så kan ikke si så mye om selve yrket, men kan fortelle litt om studiehverdagen. Vær forberedt på å lese MYE. Gjennomsnittlig arbeidsmengde for den blokken jeg har nå er 55 timer i uken. Nå man kommer lenger ut i studiet må man forvente å bruke 60-100 timer i uken på studier. Pensum er ENORMT og vanskelig (synes nå jeg), og det er mye som skal læres. Jeg har alltid elsket dyr og valgte derfor dette studiet, men er nå så utbrent og demotivert av den store arbeidsmengden jeg må legge ned i seks år for å gå ut med luselønn at jeg vurderer å droppe ut. Det krever mye mer enn sansen for dyr for å komme seg gjennom studiet. Ut i fra det jeg har lest er det mange veterinærer som er misfornøyde og mistrives i yrket. Det er hardt arbeidspress, krevende kunder og dårlig lønn. Man kan forvente startlønn på 400 000 kr i smådyrssektoren hvis man i det hele tatt er heldig og får jobb/100% stilling når man er ferdig utdannet. Så tenk deg godt om før du velger dette studiet, det er nå mitt tips. Ellers kan jeg fortelle at studiemiljøet topp og forelesere (stort sett) er flinke, så ikke noe negativt å sette på det. Nå får vi nye lokaler i Ås neste år, så det blir også spennende:) Anonymkode: f1903...800 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Skrevet 27. desember 2019 Tusen takk for et så ærlig svar! Jeg går medisin nå(Har nylig begynt), men vurderer å bytte til veterinær, fordi jeg da følger hjertet mer. Har hørt at arbeidsmengden er sånn cirka lik som på medisin, dvs, ikke rart man kan bli utbrent...! Har også hørt at mange veterinærer ikke er helt fornøyde med vilkårene når de er ferdigutdannet. Synes det er så vanskelig, for jeg føler virkelig noe helt spesielt for veterinæryrket. Men så vet jeg jo ikke om det jeg ser for meg er realistisk eller kun et glansbilde på hvordan det vil kunne bli. T.S. Anonymkode: b0a1a...d0a
CabinCruiser Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 Grunnen til at medisin og veterinær er hardt med stor arbeidsmengde er fordi de som studerer dette skal jobbe med mennesker og dyr. Dvs at noen kommer til å regne med deg til å redde liv og helse. Og du skal kunne dette når du møter pasienten, være seg dyr eller menneske. Du skal kunne anatomi, kjemi, ernæring, alle medisiner og kontraindikasjoner, diagnostisering osv. Uansett hvor mye noen vil påstå annet så er det ett svært arbeid å ta på seg kontra en øk/ad student! 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for et så ærlig svar! Jeg går medisin nå(Har nylig begynt), men vurderer å bytte til veterinær, fordi jeg da følger hjertet mer. Har hørt at arbeidsmengden er sånn cirka lik som på medisin, dvs, ikke rart man kan bli utbrent...! Har også hørt at mange veterinærer ikke er helt fornøyde med vilkårene når de er ferdigutdannet. Synes det er så vanskelig, for jeg føler virkelig noe helt spesielt for veterinæryrket. Men så vet jeg jo ikke om det jeg ser for meg er realistisk eller kun et glansbilde på hvordan det vil kunne bli. T.S. Anonymkode: b0a1a...d0a Ja, da er du kjent med arbeidsmengden hvert fall! Helt ærlig så ville jeg mye heller fortsatt på medisin hvis du først er inne der. Du har bedre jobbmuligheter og muligheter for spesialiseringer, ikke minst at lønnen er mye, mye høyere. Dyr kan man alltids holde på med på fritiden. Neste år øker veterinærstudiet med 20 plasser, så vil bli enda vanskeligere å få jobb for dere som begynner på kommende kull. Anonymkode: f1903...800
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Er du veterinær, CabinCruiser? Jeg håper nemlig på å få svar på hvordan veterinærer trives i yrket. Jeg vet hvorfor veterinærstudenter og medisinstudenter må lese mye, siden jeg studerer medisin selv nå. Enig i at det er rimelig ifht ansvaret man får, men det betyr ikke at man ikke kan bli utbrent ila studiet. T.S. Anonymkode: b0a1a...d0a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #7 Skrevet 27. desember 2019 Kort oppsummert: lite penger, mye jobb. Ekstremt mye kundebehandling (følte meg som en avansert kelner). Det går mye på kundens ønsker, og man må alltid sørge for at de kommer tilbake og ikke går til konkurrenten. Idealismen forsvant for, nå har jeg fått meg kontorjobb med mye frihet og nesten dobbel lønn. Anonymkode: 9ef82...e37 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Skrevet 27. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da er du kjent med arbeidsmengden hvert fall! Helt ærlig så ville jeg mye heller fortsatt på medisin hvis du først er inne der. Du har bedre jobbmuligheter og muligheter for spesialiseringer, ikke minst at lønnen er mye, mye høyere. Dyr kan man alltids holde på med på fritiden. Neste år øker veterinærstudiet med 20 plasser, så vil bli enda vanskeligere å få jobb for dere som begynner på kommende kull. Anonymkode: f1903...800 Tusen takk for at du tipset om det med ekstra studieplasser, det visste jeg ikke! Ja, jeg kommer garantert til å holde på med dyr på fritiden uansett 🙂 Er det mye stress blant studentene ifht det å greie å få seg jobb etter studiene? Mye press på å bygge CV, kontakter og slikt? Anonymkode: b0a1a...d0a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #9 Skrevet 27. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kort oppsummert: lite penger, mye jobb. Ekstremt mye kundebehandling (følte meg som en avansert kelner). Det går mye på kundens ønsker, og man må alltid sørge for at de kommer tilbake og ikke går til konkurrenten. Idealismen forsvant for, nå har jeg fått meg kontorjobb med mye frihet og nesten dobbel lønn. Anonymkode: 9ef82...e37 Tusen takk for svar! Har lyst til å tenke realistisk om yrket. Jeg ble så nysgjerrig; får du brukt utdannelsen i kontorjobben du har nå? T.S Anonymkode: b0a1a...d0a
CabinCruiser Skrevet 27. desember 2019 #10 Skrevet 27. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du veterinær, CabinCruiser? Jeg håper nemlig på å få svar på hvordan veterinærer trives i yrket. Jeg vet hvorfor veterinærstudenter og medisinstudenter må lese mye, siden jeg studerer medisin selv nå. Enig i at det er rimelig ifht ansvaret man får, men det betyr ikke at man ikke kan bli utbrent ila studiet. T.S. Anonymkode: b0a1a...d0a Så langt unna Er ernæringsfysiolog, men jobber ikke som det. Måtte bare presisere at grunnen til arbeidsmengden er begrunnet i liv og helse. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #11 Skrevet 27. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for at du tipset om det med ekstra studieplasser, det visste jeg ikke! Ja, jeg kommer garantert til å holde på med dyr på fritiden uansett 🙂 Er det mye stress blant studentene ifht det å greie å få seg jobb etter studiene? Mye press på å bygge CV, kontakter og slikt? Anonymkode: b0a1a...d0a Ja, helt klart. Jeg er heldig og har fått jobb som klinikkassistent på en dyreklinikk, men bare på mitt kull alene vet jeg om mange som søkte på samme stilling. Jeg jobber med noen andre studenter som har kommet lenger i studiet enn meg, og en som er ferdigutdannet. Hun som er ferdigutdannet har jobbet i to år nå. Hun har kun jobbet 50% disse to årene da hun uansett hvor mye hun søker ikke får napp på andre stillinger (hun har søkt mange steder rundt i Norge). I tillegg er kjeden sleip og har henne ansatt som «ekstrahjelp» (og ikke veterinær), slik at hun ligger langt under tariffen på 420 000 ish kr fordi hun ikke er ansatt som veterinær. Anonymkode: f1903...800
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #12 Skrevet 27. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Har lyst til å tenke realistisk om yrket. Jeg ble så nysgjerrig; får du brukt utdannelsen i kontorjobben du har nå? T.S Anonymkode: b0a1a...d0a Både ja og nei. Jeg bruker forståelsen jeg har rundt dyr, dyrs fysiologi, anatomi osv, men ikke detaljene (som direkte behandling ol). Anonymkode: 9ef82...e37
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #13 Skrevet 27. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, helt klart. Jeg er heldig og har fått jobb som klinikkassistent på en dyreklinikk, men bare på mitt kull alene vet jeg om mange som søkte på samme stilling. Jeg jobber med noen andre studenter som har kommet lenger i studiet enn meg, og en som er ferdigutdannet. Hun som er ferdigutdannet har jobbet i to år nå. Hun har kun jobbet 50% disse to årene da hun uansett hvor mye hun søker ikke får napp på andre stillinger (hun har søkt mange steder rundt i Norge). I tillegg er kjeden sleip og har henne ansatt som «ekstrahjelp» (og ikke veterinær), slik at hun ligger langt under tariffen på 420 000 ish kr fordi hun ikke er ansatt som veterinær. Anonymkode: f1903...800 Det er jo helt horribelt for hun du jobber med! Hun kan ikke sitte igjen med mye da,nei .. Du må ha vært flink da, som greide å skaffe deg den stillingen 🙂 Da forstår jeg det altså sånn at studenter stresser litt med å få relevant jobberfaring under studiene for å kunne få seg jobb senere? Stresset dere med karakterer også? Det et litt likt på medisin nå siden LIS1(tidligere turnus) har blitt søknadsbasert og kun 1/3 får stilling første gang de søker. Mye stress med CV-bygging ved hjelp av relevant jobberfaring og verv ila studietiden... T.S. Anonymkode: b0a1a...d0a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #14 Skrevet 27. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både ja og nei. Jeg bruker forståelsen jeg har rundt dyr, dyrs fysiologi, anatomi osv, men ikke detaljene (som direkte behandling ol). Anonymkode: 9ef82...e37 Jeg skjønner! Har forstått det sånn at mange veterinærer får jobb f eks i Mattilsynet og tjener bedre der, men at det da ikke blir klins7k arbeid. Så det er sikkert mange muligheter om man tenker litt kreativt... Håper i alle fall du er fornøyd i den jobben du har nå! 🙂 T.S. Anonymkode: b0a1a...d0a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #15 Skrevet 27. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt horribelt for hun du jobber med! Hun kan ikke sitte igjen med mye da,nei .. Du må ha vært flink da, som greide å skaffe deg den stillingen 🙂 Da forstår jeg det altså sånn at studenter stresser litt med å få relevant jobberfaring under studiene for å kunne få seg jobb senere? Stresset dere med karakterer også? Det et litt likt på medisin nå siden LIS1(tidligere turnus) har blitt søknadsbasert og kun 1/3 får stilling første gang de søker. Mye stress med CV-bygging ved hjelp av relevant jobberfaring og verv ila studietiden... T.S. Anonymkode: b0a1a...d0a Føler ikke det er så stort karakterpress. På veterinærstudiet er det slik at man ikke får lov til å ta opp en eksamen med mindre man stryker. Ledelsen sier dette har blitt innført for å redusere karakterpresset. Derfor er hovedfokuset på å bestå. Likevel er det helt klart 100% flinke piker/gutter på studiet og vi stiller høye krav til oss selv. Alle ønsker selvsagt å gjøre det så bra som mulig. Så karakterpresset er der, men er helt klart ikke like ille som på f.eks. Jus i Oslo. Anonymkode: f1903...800
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #16 Skrevet 27. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, da er du kjent med arbeidsmengden hvert fall! Helt ærlig så ville jeg mye heller fortsatt på medisin hvis du først er inne der. Du har bedre jobbmuligheter og muligheter for spesialiseringer, ikke minst at lønnen er mye, mye høyere. Dyr kan man alltids holde på med på fritiden. Neste år øker veterinærstudiet med 20 plasser, så vil bli enda vanskeligere å få jobb for dere som begynner på kommende kull. Anonymkode: f1903...800 Enig i dette, det er mye bedre spesialiseringsmuligheter som lege, og også mye bedre lønn. Minuset er selvsagt at ansvaret er mye større. Det er jo veldig mye verre hvis man tabber seg ut og tar livet av et menneske enn hvis pasienten er en hund... Jeg er veterinær. Jobbet med smådyr rett ut fra studiet, og møtte raskt veggen. Utrolig elendig lønn, overarbeidet, fikk ikke skikkelig oppfølging faglig av sjefen. Jeg ble stadig satt til ting jeg ikke egentlig var kompetent til å gjøre, uten skikkelig opplæring. Følte meg utilstrekkelig, og med for dårlige muligheter til faglig utvikling. Synes det var tungt å stadig diskutere penger, penger, penger med eiere, å måtte velge dårlige løsninger pga økonomi. Det var lite motiverende og noe man i de fleste tilfeller slipper som lege. Jeg skiftet beite, og via litt annet havnet jeg i akademia. Trives bra med det. Jeg ville ikke valgt å bli veterinær igjen, men samtidig er jeg fornøyd med kompetansen jeg har og der jeg er i dag. Jeg vurderte lenge å bli lege, og hoppet nesten av studiene pga det. Angrer på et vis på det - men samtidig er jeg glad jeg slipper å ha det enorme ansvaret leger har. Jeg trives heller ikke så godt i så hierarkiske system som man finner på sykehus. Skriver også under på at arbeidsmengden under studiet er enorm (jeg studerte riktignok ikke i Norge). Anonymkode: 5f7de...f69
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #17 Skrevet 27. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner! Har forstått det sånn at mange veterinærer får jobb f eks i Mattilsynet og tjener bedre der, men at det da ikke blir klins7k arbeid. Så det er sikkert mange muligheter om man tenker litt kreativt... Håper i alle fall du er fornøyd i den jobben du har nå! 🙂 T.S. Anonymkode: b0a1a...d0a Det er ikke klinisk arbeid i Mattilsynet, men man får likevel brukt kompetansen, og jeg syntes jobben i MT var veldig meningsfull. Den var også på mange måter mer variert faglig. Pluss at det var ordnede forhold mtp lønn, overtid, arbeidstider, pensjon, sosiale rettigheter etc. Noe som ikke er en selvfølge når man jobber klinisk! Men ja, det er mange muligheter for å jobbe som noe annet enn klassisk smådyr- eller stordyrveterinær. Det er en veldig bred utdannelse. Det kan være lurt å bygge på med noe annet etterhvert - formell spesialisering, evt økonomi, juss, ledelse, PhD... Da stiller man sterkere hvis man søker på jobber som ikke nødvendigvis krever at man er veterinær. Anonymkode: 5f7de...f69
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #18 Skrevet 27. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, helt klart. Jeg er heldig og har fått jobb som klinikkassistent på en dyreklinikk, men bare på mitt kull alene vet jeg om mange som søkte på samme stilling. Jeg jobber med noen andre studenter som har kommet lenger i studiet enn meg, og en som er ferdigutdannet. Hun som er ferdigutdannet har jobbet i to år nå. Hun har kun jobbet 50% disse to årene da hun uansett hvor mye hun søker ikke får napp på andre stillinger (hun har søkt mange steder rundt i Norge). I tillegg er kjeden sleip og har henne ansatt som «ekstrahjelp» (og ikke veterinær), slik at hun ligger langt under tariffen på 420 000 ish kr fordi hun ikke er ansatt som veterinær. Anonymkode: f1903...800 Dette er en fagforeningssak. Tariffen er horribel i seg selv, og så ligger hun i tillegg under? Jobber hun som veterinær, eller gjør hun dyrepleieroppgaver? Mange steder har de store problemer med å rekruttere veterinærer, så hun har neppe søkt på alt som er av jobber. Anonymkode: 5f7de...f69 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #19 Skrevet 28. desember 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette, det er mye bedre spesialiseringsmuligheter som lege, og også mye bedre lønn. Minuset er selvsagt at ansvaret er mye større. Det er jo veldig mye verre hvis man tabber seg ut og tar livet av et menneske enn hvis pasienten er en hund... Jeg er veterinær. Jobbet med smådyr rett ut fra studiet, og møtte raskt veggen. Utrolig elendig lønn, overarbeidet, fikk ikke skikkelig oppfølging faglig av sjefen. Jeg ble stadig satt til ting jeg ikke egentlig var kompetent til å gjøre, uten skikkelig opplæring. Følte meg utilstrekkelig, og med for dårlige muligheter til faglig utvikling. Synes det var tungt å stadig diskutere penger, penger, penger med eiere, å måtte velge dårlige løsninger pga økonomi. Det var lite motiverende og noe man i de fleste tilfeller slipper som lege. Jeg skiftet beite, og via litt annet havnet jeg i akademia. Trives bra med det. Jeg ville ikke valgt å bli veterinær igjen, men samtidig er jeg fornøyd med kompetansen jeg har og der jeg er i dag. Jeg vurderte lenge å bli lege, og hoppet nesten av studiene pga det. Angrer på et vis på det - men samtidig er jeg glad jeg slipper å ha det enorme ansvaret leger har. Jeg trives heller ikke så godt i så hierarkiske system som man finner på sykehus. Skriver også under på at arbeidsmengden under studiet er enorm (jeg studerte riktignok ikke i Norge). Anonymkode: 5f7de...f69 Jeg kan legge til at selv om jeg ikke ville valgt det samme igjen, er det mange av mine klassekamerater som elsker jobben sin, og aldri kunne tenkt seg å gjøre noe annet... og ja, mange av dem jobber med smådyr. 😉 Det er uansett ingen som sitter med fasiten for hva som vil være riktig for deg. Jeg tenker det er viktig å ha et realistisk forhold til lønn, jobbmuligheter, arbeidstider/overtid/vaktjobbing, forskjellen mellom å være ansatt/selvstendig næringsdrivende og spesialiseringsmuligheter/-ønsker - samt hvor i landet du ønsker å bo. Når man skal begynne å kjøpe bolig, betale regninger og - ikke minst! - stifter familie, får de praktiske sidene rundt jobben stor betydning, og drømmene og idealismen blir kanskje mindre viktige. Anonymkode: 5f7de...f69
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #20 Skrevet 28. desember 2019 Utdannes det mye flere veterinærer nå enn for 20-30 år siden? Før fantes det EN dyreklinikk i Bergen, på hest fantes det sånn tre veterinærer. Nå ligger det klinikker overalt og av de som drar rundt på staller etc har jeg aldeles mistet oversikten. Anonymkode: e85cf...64b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå