Gå til innhold

Kjøpe leilighet i borettslag direkte fra selger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega skal selge leiligheten sin i et borettslag. Han har kjøpt ny bolig og har litt dårlig tid. 
Jeg er på utkikk etter bolig og ved å kjøpe direkte sparer selger minst 50.000 på megler, som jeg heller kan få i «rabatt» på takst, og la en advokat ta papirarbeidet. Han slipper styling og foto og visning. 

Er det noen fallgruver her? Leiligheten er fra 90-tallet og som nevnt er det borettslag, regner med det er «tryggere» enn et hus mtp skjulte feil og mangler? 

Anonymkode: 5f55b...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte må det avklares forkjøpsrett i borettslaget, også er det alt det formelle rundt salget. Men bør ikke være noe problem..

Anonymkode: 67a72...e2a

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kollega skal selge leiligheten sin i et borettslag. Han har kjøpt ny bolig og har litt dårlig tid. 
Jeg er på utkikk etter bolig og ved å kjøpe direkte sparer selger minst 50.000 på megler, som jeg heller kan få i «rabatt» på takst, og la en advokat ta papirarbeidet. Han slipper styling og foto og visning. 

Er det noen fallgruver her? Leiligheten er fra 90-tallet og som nevnt er det borettslag, regner med det er «tryggere» enn et hus mtp skjulte feil og mangler? 

Hvis selger har akseptert en pris, så må forkjøpsretten avklares og hvis det er noen som har lengre ansiennitet enn deg, så får de kjøpe leiligheten til den prisen du og selger har avtalt. Så hvis prisen er kunstig lav, så er det en stor mulighet for at noen benytter seg av forkjøpsretten.

Anonymkode: 3078c...08a

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få èn «nøytral part» som kan faget sitt godt om boliger, og ta en titt sammen med personen. Ofte at det boliger ifra 1990 har dårlig isolering og det kan bli kaldt om vinteren. Det kan gi høye strømregninger om vinteren. Sjekk rør og elektriske systemet for oppgraderinger og se om badet har blitt pusset opp for svart eller hvit. Her er det ofte veldig mange fallgruver som kan ende opp med at kjøperen må pusse opp badet helt på nytt pga. mugg og andre problemer fordi tidligere selgeren har gjort det svart og har ansatt som ikke kan miljøet og ikke har fagkompetansen.

Og siden han åpenbart har dårlig tid prøv å utnytt det til din egen fordel.

Skrevet
1 minutt siden, Lasox skrev:

Få èn «nøytral part» som kan faget sitt godt om boliger, og ta en titt sammen med personen. Ofte at det boliger ifra 1990 har dårlig isolering og det kan bli kaldt om vinteren. Det kan gi høye strømregninger om vinteren. Sjekk rør og elektriske systemet for oppgraderinger og se om badet har blitt pusset opp for svart eller hvit. Her er det ofte veldig mange fallgruver som kan ende opp med at kjøperen må pusse opp badet helt på nytt pga. mugg og andre problemer fordi tidligere selgeren har gjort det svart og har ansatt som ikke kan miljøet og ikke har fagkompetansen.

Og siden han åpenbart har dårlig tid prøv å utnytt det til din egen fordel.

I et borettslag så er det ikke den som eier leiligheten som pusser opp bad og elektriske anlegg. Det står borettslaget for og dekkes av fellesutgiftene. Det er ikke så veldig mange fallgruver i et borettslag.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I et borettslag så er det ikke den som eier leiligheten som pusser opp bad og elektriske anlegg. Det står borettslaget for og dekkes av fellesutgiftene. Det er ikke så veldig mange fallgruver i et borettslag.

Var det jeg og tenkte, hilsen TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis sant. Da jeg bodde i borettslag måtte alle pusse opp eget bad og alt innvendig, så jeg pusset opp både badet og la nytt alt det elektriske anlegget i leiligheten uten borettslaget. Og sånn var det for alle leilighetene der. 

Anonymkode: db37c...0cb

• Liker 9
Skrevet

Forkjøpsrett må utlyses. 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis sant. Da jeg bodde i borettslag måtte alle pusse opp eget bad og alt innvendig, så jeg pusset opp både badet og la nytt alt det elektriske anlegget i leiligheten uten borettslaget. Og sånn var det for alle leilighetene der. 

Anonymkode: db37c...0cb

Sånn er det i vårt borettslag også. 

Anonymkode: 93ca4...9c3

• Liker 4
Skrevet

Din kollega har ikke lov og selge direkte til deg som en annen skriver her så kommer forkjøpsrett til andre som er medlemmer. Oppussing av bad og elektrisk i leilighet er i de aller fleste tilfeller eier sitt ansvar. Rør som er felles er borettslaget sitt ansvar. Det er nok eldre borettslag som har felles oppussing av bad når rør må fornyes da bad som regel må rives. Til syvende og sist er det beboerne som betaler dette da det er det felleskostnadene går til + lån. 

I vårt borettslag har vi det sånn at man kan selge til rett oppad og nedad i slekten, dvs foreldre/søsken/samboer/ektefelle. Selv overtok jeg leiligheten da det ble slutt med samboer. Det var hans leilighet og jeg kjøpte den. 

Anonymkode: 2e3ab...dd0

• Liker 2
Skrevet

Jeg får proformagifte meg med kollegaen da 🤪

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. 

I mitt borettslag betaler du alt inne selv.

Eneste som dekkes av husleien er utvendig.

I selveier.

Anonymkode: 235f0...c9e

Skrevet

Selv om han ikke bruker megler skal man vel utarbeide tilstandsrapport som både er egenerklæring fra selger og vurdering av takstfyr (man hyrer bare inn og betale det selv, det koster vel 3000 - 6000 kr)

Anonymkode: 3b2be...b4f

Skrevet

Det er fullt mulig å kjøpe direkte fra selger også i borettslaget. Forkjøpsrett utlyses i henhold til reglene, men det er ingen krav om visning. Det er lurt å få inn en takstmann, gjerne med dere begge til stede for å gjennomgå det tekniske ved leiligheten. 

Når det kommer til oppussing er borettslaget ansvarlig for infrastrukturen som innvendige rør. Noen ganger må disse byttes i så stort omfang (40-50 år mellom hver gang) at generalforsamlingen vedtar å gå for  full renovering, men alt mellom disse store endringene dekkes av den enkelte eier. Jeg har selv pusset opp 25 år gammelt bad i borettslag da det var borettslaget som hadde pusset det opp sist. Hadde da noen naboer som trodde borettslaget nå snart skulle ta alt, men det er selvsagt ikke slik det fungerer. Rørene var nemlig i topp stand selv om badene begynte å bli godt brukte. 

Anonymkode: 07d0d...f4d

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. 

I mitt borettslag betaler du alt inne selv.

Eneste som dekkes av husleien er utvendig.

I selveier.

Da eier og bor du nok i et sameie, ikke et borettslag? 

Anonymkode: 52c4c...b51

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

alt innvendig er eiers ansvar i et borettslag. Se borettslagsloven. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om han ikke bruker megler skal man vel utarbeide tilstandsrapport som både er egenerklæring fra selger og vurdering av takstfyr (man hyrer bare inn og betale det selv, det koster vel 3000 - 6000 kr)

Anonymkode: 3b2be...b4f

Det trenger man vel bare for forsikringen sin del, og det er vel kanskje ikke så viktig i et borettslag. Alt det dyre (tak, drenering osv er jo det borettslaget som eier). 

Dersom det er noen som vil kjøpe den på forkjøpsrett kan selger være sleip og si han ikke har tid til visning. Og at leiligheten er skikkelig nedslitt og må rehabiliteres... derfor den lave prisen. Har fungert før. 

Anonymkode: e885a...d87

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ett borettslag.

Skrevet

Merkelig hvor lett folk uttaler seg om ting de ikke har greie på? 

Etter å ha bodd 18 år i mitt borettslag, hadde det jo vært ålreit å fått badet pusset opp "gratis"😅

Heldigvis er det ikke slik, da økte utgifter gir økte husleier ;)

Borettslag er både rekkehus som krever mye utvendig, og enkle blokkbygninger.

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

I vårt borettslag har jeg pusset opp selv for mine egne penger i den ene leiligheten, og den andre er ikke pusset opp siden bygget ble bygget på 60-tallet. Ingen av dem har blitt pusset opp av borettslaget. Mulig det blir for dyrt. Borettslaget har tatt kostnader ved nye vannrør, ny maling, trapp og ny altan. 

Anonymkode: 7e2fd...108

Skrevet

Bare å google forskjellen på borettslag og sameie, så leser man raskt hva forskjellene er.

I tillegg til de faste reglene og lovene, så kommer jo vedtektene de forskjellige stedene i tillegg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...