AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #21 Del Skrevet 27. desember 2019 Har barn nr 2 som ikke tar smukk nå. Med eldste sa alle alltid at vi måtte prøve mer, pushe litt. Vi prøvde alle mulige typer, fasonger, størrelser, ulike tidspunkt i 8 mnd før jeg gav opp. Fikk kjeft av familien for han hang i puppen hele tiden. Nå med nr 2 har jeg en helt annen innstilling. Prøvd smukk et par ganger siden det jo ville vert praktisk av og til, men helt alvorlig så er jeg drit lei av å høre at ungen ikke skal få bruke meg som smukk. Puppen er ikke bare mat, den er også trøst, trygghet, kos, tørstedrikk og nærhet. En baby på 1 mnd SKAL henge i puppen hele tiden, det er slik en får melkeproduksjonen skikkelig i gang og babyen har liten magesekk som fort trenger påfyll. Eldste her hadde ekstremt stort suge behov kombinert med reflux, så når vi overlevde det uten smukk så klarer vi yngste som foreløbig bare spiser hver til hver tredje time, og sover fint i mellom dritt lei av maset om at vi ødelegger ungen av å ikke lære hen smukk, det er unaturlig å amme så ofte osv... Av smukk og pupp, hva er virkelig unaturlig?? I barselgruppen min er vi 8 stk, 6 som ammer og bare jeg som ikke gir smukk. Og jeg er også den eneste uten problemer rundt ammingen. Av de som gir smukk tidlig er det 50/50 (gjetter et tall men er nok ikke langt i fra) som på et eller annet tidspunkt vil få problemer med lite melk, urolig unge osv... Snakker av erfaring etter flere forum og termingrupper, men spørr du de så er det selvsagt ikke smukken din feil. Anonymkode: 598ec...2f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 27. desember 2019 #22 Del Skrevet 27. desember 2019 Det er da vel ikke noe merkelig i å ikke bruke smokk - hvis det går bra en avvenning og man som forelder ikke føler man trenger smokken for å unngå surving eller lignende så ser jeg ingen som helst grunn til å venne ungen til det. Jeg skjønner egentlig ikke at dette er en problemstilling?? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #23 Del Skrevet 27. desember 2019 Jeg ville bare legge til at vi hadde svært god nytte av smokken i to hele år, mens avvenning tok én dag (litt gråting til en daglur og leggingen den kvelden). Så jeg ville ikke droppet smokk kun fordi man er redd for avvenningen. Det er noe helt annet å avvenne smokk, enn å avvenne bleie f.eks. Anonymkode: cda86...248 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #24 Del Skrevet 27. desember 2019 Smokk er utelukkende et hjelpemiddel for å avlaste mor, og overhodet ikke noe babyen har behov for. Sugeinstinktet er der av en grunn, og det er selvfølgelig bedre å dekke det med mors bryst enn en plastdings. En del velger likevel å bruke smokk fordi det er praktisk, men å legge seg opp i at andre velger å IKKE bruke det er jo helt tullete. Anonymkode: 4c279...92b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #25 Del Skrevet 27. desember 2019 Her blir det ikke tilbudt smokk pga miljøgiftinnholdet, ser heller ikke det biologiske poenget. Brukte ikke smokk selv, og sutting på tommel var et ikke-problem. Anonymkode: 51e0a...a7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #26 Del Skrevet 27. desember 2019 Nå er alle barn ulike. Noen har stort sugebehov, andre ikke. Dersom barnet ofte sutter på fingrene, er det mye bedre å tilby smokk enn å ikke gjøre det. Det er mye vanskeligere å avvenne barnet fra å sutte på fingre enn å avvenne smokk. Noen babyer sover hele natten, mens andre først gjør det når de er 3+++ år. Dette er ikke noe vi kan styre. Smokk er noe du klarer å avvenne barnet ditt. Anonymkode: c5bef...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #27 Del Skrevet 27. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har barn nr 2 som ikke tar smukk nå. Med eldste sa alle alltid at vi måtte prøve mer, pushe litt. Vi prøvde alle mulige typer, fasonger, størrelser, ulike tidspunkt i 8 mnd før jeg gav opp. Fikk kjeft av familien for han hang i puppen hele tiden. Nå med nr 2 har jeg en helt annen innstilling. Prøvd smukk et par ganger siden det jo ville vert praktisk av og til, men helt alvorlig så er jeg drit lei av å høre at ungen ikke skal få bruke meg som smukk. Puppen er ikke bare mat, den er også trøst, trygghet, kos, tørstedrikk og nærhet. En baby på 1 mnd SKAL henge i puppen hele tiden, det er slik en får melkeproduksjonen skikkelig i gang og babyen har liten magesekk som fort trenger påfyll. Eldste her hadde ekstremt stort suge behov kombinert med reflux, så når vi overlevde det uten smukk så klarer vi yngste som foreløbig bare spiser hver til hver tredje time, og sover fint i mellom dritt lei av maset om at vi ødelegger ungen av å ikke lære hen smukk, det er unaturlig å amme så ofte osv... Av smukk og pupp, hva er virkelig unaturlig?? I barselgruppen min er vi 8 stk, 6 som ammer og bare jeg som ikke gir smukk. Og jeg er også den eneste uten problemer rundt ammingen. Av de som gir smukk tidlig er det 50/50 (gjetter et tall men er nok ikke langt i fra) som på et eller annet tidspunkt vil få problemer med lite melk, urolig unge osv... Snakker av erfaring etter flere forum og termingrupper, men spørr du de så er det selvsagt ikke smukken din feil. Anonymkode: 598ec...2f2 Dette. Helt samma her. Anonymkode: 21a1a...b78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #28 Del Skrevet 27. desember 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville bare legge til at vi hadde svært god nytte av smokken i to hele år, mens avvenning tok én dag (litt gråting til en daglur og leggingen den kvelden). Så jeg ville ikke droppet smokk kun fordi man er redd for avvenningen. Det er noe helt annet å avvenne smokk, enn å avvenne bleie f.eks. Anonymkode: cda86...248 Deg om det. Min kusine var et mareritt å venne av smokken. Er ikke alle det bare tar ei natt for. Anonymkode: 21a1a...b78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #29 Del Skrevet 27. desember 2019 Da har de måttet ha rolige barn uten noe stort sugebehov 😂 her har 2/3 barn brukt smokk. Mellomste brukte ikke fordi han nektet. Han har også vært den mest utfordrende som baby. Ville kun ha pupp som trøst osv. Smokk gjør ting ti ganger enklere er min erfaring så kan ikke skjønne at noen velger det bort. Anonymkode: 0a93e...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #30 Del Skrevet 27. desember 2019 Min unge hadde stort sugebehov, og vi fikk press fra helsesøster om å innføre smokk. Det ville imidlertid ikke ungen, så det ble ingen smokk. Anonymkode: edb2c...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #31 Del Skrevet 27. desember 2019 Her brukte første barn smokk, til ca 2 års alder. Avvenning var ikke noe problem, men så var vi også bevisst bruken. Synes det var utrolig deilig og praktisk at han tok smokk, det påvirket ikke ammingen i det hele tatt. Minste ville overhodet ikke ha smokk, men hadde stort sugebehov. Hun brukte en periode tommelen veldig mye, og det er mer uheldig for tennene enn hva dagens smokker er. Det er heller ikke slik at det "bare er å dekke sugebehovet med brystet" for alle, jeg holdt på å krepere av søvnmangel. Jeg klarer ikke sove med en baby på puppen konstant. Hadde hjulpet mye om hun tok smokk. Smokk eller ikke, det er vel en ikke-sak for andre å henge seg opp i. Hva andre måtte mene om det hadde jeg blåst i, finn ut hva som fungerer for dere og prøv dere frem selv Anonymkode: 5728d...54d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #32 Del Skrevet 27. desember 2019 Mine har aldri brukt smokk. Hvorfor gjøre dem avhengige av det, var min tanke. Forstod ikke helt greia. Samtidig ser jeg i ettertid at det kanskje kunne ha roet dem litt og spart oss for en del nattevåk. Jeg ammet også døgnet rundt. Men vi slapp i hvert fall avvenningen 🙂 Anonymkode: 581c8...2a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #33 Del Skrevet 27. desember 2019 Vi har prøvd med begge, helt bortkastet. De ville aldri ta smokken. Når nr tre kommer tror jeg vi bare dropper å prøve. Babyer klarer seg fint uten smokk. Vi brukte ikke smokk heller, søsknene mine og jeg. Anonymkode: 7a80e...42a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #34 Del Skrevet 27. desember 2019 Eldstemann ville ikke ha smukk, og derfor ble det bare slik at de andre barna aldri ble tilbydd smokk, og har heller aldri forlangt det. Mener du, TS, at barnet må ha smokk? I så fall, hvorfor? Anonymkode: 918ca...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #35 Del Skrevet 28. desember 2019 Gjort (dog litt vage) forskning på smokk og krybbedød : https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/regelmessig-bruk-av-smokk Anonymkode: 5aa0d...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #36 Del Skrevet 28. desember 2019 Jeg var i utgangspunktet litt avventende til smokk. Vi hadde et par i tilfelle det ble nødvendig, men tenkte egentlig ikke bruke dem. To uker etter fødselen ble smokkene tatt i bruk. Da hadde melka kommet skikkelig, og det viste seg at utdrivningsrefleksen var ganske kraftig. Babyen hadde et stort sugebehov, men puppen sprutet for mye. Han fant ikke fingeren sin, og knyttneven hans ble for stor. Han hadde en veldig frustrert dag til jeg endelig ga ham min finger å sutte på. Neste dag gikk han smokk, og da var det problemet løst. Smokken var også viktig senere for å løse problemer som oppsto pga utdrivningsrefleksen. Han likte ikke den kraftigste spruten, men han likte ikke å vente på å få mat. Med smokken kunne han holdes fornøyd til det verste hadde gitt seg. Avvenning får vi bekymre oss for senere. Anonymkode: 8ee60...cc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #37 Del Skrevet 28. desember 2019 Eg bestemte meg for at vårt barn ikkje skulle ha smokk. Når barnet vart plutselig innlagt med RS virus introduserte eg snokk likevel. Baby hadde sonde, så tenkte på sugebehovet og eg trur det lindra litt generelt. Ting blir ikkje alltid som planlagt.. Anonymkode: f0e95...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #38 Del Skrevet 29. desember 2019 Babyen min hadde stort sugebehov, men nektet smokk. Vi prøvde i åtte måneder, fordi jeg var så sliten av all suttingen på natt. Men han nekta. Han er 10 måneder nå og vi har sluttet å amme, men han våkner flere ganger i timen, så skulle gjerne sett han hadde en smokk som trøst. Han har heldigvis aldri prøvd tommelen 😜 Men de trenger jo ikke smokk, greit å la være om det går fint uten. Anonymkode: d122d...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 29. desember 2019 #39 Del Skrevet 29. desember 2019 På 27.12.2019 den 17.01, AnonymBruker skrev: Noen jeg kjenner gjør det sånn at de aldri tilbyr/bruker smokk. Så gjennom noen fotoalbum og la merke til at det aldri var noen smokk å se på noe bilde. De har tre barn, yngste ti mnd. Jeg spurte om årsaken og fikk til svar «gidder ikke styre med smokk, plutselig finner man ikke smokken, smokken kastes, stadig mas etter smokk, så våre barn har aldri fått smokk.» Tanker om dette? Er dette dårlig opplegg eller kanskje bedre? Ble veldig usikker nå, ventet barn om et par mnd. Anonymkode: c7497...865 Har ikke hatt smokk på mine, for tannstilling m.m er det best å ikke ha smokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #40 Del Skrevet 29. desember 2019 4 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Har ikke hatt smokk på mine, for tannstilling m.m er det best å ikke ha smokk Dagens smokker påvirker ikke tannstillingen, man kan også begrense bruken og avvenne i rimelig tid. Anonymkode: 5728d...54d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå