Gå til innhold

Gidder ikke ha smokk til barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen jeg kjenner gjør det sånn at de aldri tilbyr/bruker smokk. Så gjennom noen fotoalbum og la merke til at det aldri var noen smokk å se på noe bilde. De har tre barn, yngste ti mnd. Jeg spurte om årsaken og fikk til svar «gidder ikke styre med smokk, plutselig finner man ikke smokken, smokken kastes, stadig mas etter smokk, så våre barn har aldri fått smokk.»

Tanker om dette? Er dette dårlig opplegg eller kanskje bedre? Ble veldig usikker nå, ventet barn om et par mnd.

Anonymkode: c7497...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet at veldig mange barn ikke vil ha smokk eller?

Anonymkode: 2ceb7...56a

Var ikke snakk om det var tilfellet her.

Anonymkode: c7497...865

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som velger det bort på grunn av tannstilling. Og andre årsaker. Er omtrent 50-50 i vennegjengen om man er for eller mot smokk. 

Ingen krise. 

I bunn og grunn er ikke smokk noe barnet trenger, på noen som helst måte. Men noe som kan gjøre ting enklere for foreldrene. 

Så bare la det være. Ikke din sak. 

Anonymkode: 448f6...a5b

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også helt vanlig å fjerne smokk og andre ting man ikke vil ha med på bilder før bilder tas...

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Ikke alle trenger smokk. Gidder de ikke så gidder de ikke. Ingen tvang at barn må ha smokk.

Jeg hadde aldri smokk som barn. Suttet på tommelen jeg, og ingen skade skjedd uten smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet må ikke ha smokk om du ikke vil. Det er avlastende for puppen, beroligende for barnet = avlastende for foreldrene. Dersom barnet finner tommelen i steden synes jeg smokk er et bedre alternativ. Tommelen kan ikke klippes av i «rett alder», og kan dessuten bli deformert.

Anonymkode: 2d3da...c95

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre barn har alle hatt smokk nettopp fordi jeg ikke gidder å la være. Smokk er jo utrolig enkelt når barnet surver. Ellers må man jo fram med puppen, eller bysse og trøste, som er mye mer arbeid. 
Alle får gjøre som de vil, men jeg synes smokk har vært praktisk og enkelt. 

Anonymkode: 891df...61d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sikkert hatt barn som ikke har hatt behov for det. Mine barn hadde store sugebehov og jeg hadde gitt en arm for at de tok smokk i starten, men der var pupp greia og intet annet. 

Tenker ikke noe mer over det enn akkurat det. Det er ikke sånn at barn er født med behov for smokk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ha smokk.

Er enig i at det bare er masse styr med den smokken også. Og noe av det verste jeg vet er å se barn over 2 år som patter smokk.

Hvorfor venne de til det ?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk smokk fordi de ikke brukte smokk på søsteren min og hun sugde tommelen sin helt rå og det var nesten umulig å få henne til å slutte. De fikk kjeft av tannlegen hver gang de var der. Og mamma måtte konstant gå rundt og vaske den lille tommelen for hender er skitne, spesielt små noen. Så jeg hadde totalforbud mot tommelsuging 😄

Anonymkode: c6b32...1a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å ikke gi smokk hvis man ikke vil. Ikke tenk så mye på det på forhånd men se det an. Mine to tok ikke smokk og det har vært sjukt irriterende i perioder, men utrolig greit å slippe de smokkene også da, nå som vi er over den verste "kan du ikke bare ta den smokken"-fasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det er noe foreldrene og ingen styrer selv, og ingenting er rett eller galt (med mindre ungen aldri slutter). Er sjeleglad mini på en mnd bruker smukk, alternativer hadde vært at hun hang på puppen til alt kom opp igjen (hun har stort sugebehov, jeg litt for mye melk). Storebroren sluttet å ta smokk da han var 8 mnd, det var egentlig en helt topp ordning. Hadde vært kjekt om vi var like heldig nå, så slapp vi forholde oss til slutting 😂

Anonymkode: cccee...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag. Vi ga smokk til storebror og kommer til å gjøre det igjen med lillebror, fordi det avlaster oss som foreldre. Smokken kan være utrolig god å ha! Men samtidig er det helt ok å droppe smokk helt. Det er opp til deg.

Anonymkode: cda86...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn nekter smokk. Gudene vet hvor mye penger jeg har brukt på ulike smokker..

Anonymkode: 9fe6c...27b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye trøst i en smokk, sa helsesøster. Vår tok ikke smokk - ikke før jeg avviklet ammingen, da begynte hun å ta smokker av andre barn (var ca 20 mnd da). Avvening gikk greit da hun nærmet seg tre. Pushet derfor smokk litt mer på nr 2, slik at ikke puppen alltid må frem og far lettere kan trøste, særlig på natten. Sugebehovet er et sterkt instinkt og jeg synes baby skal få muligheten, vil hen ikke, greit. Men for de som vil er det mye ro og tekst i å få tilfredsstilt sygeinstinktet.

Anonymkode: db90f...0b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde planer om å ikke ha smokk pga feks tennene, slippe avvenning senere, slippe «styret» osv. Men vi måtte krype til korset da han var 1 mnd. Da var jeg så lei av at puppen min var smokk, og jeg følte meg kvelt av baby som måttw ha noe å suge på for å sovne. Han tok smokk med en gang, og for meg ble alt mye lettere. Men vi er ganske strenge på at smokk kun blir brukt når han skal sove. Aldri ellers, og det fungerer kjempe godt! 
med neste mann håpee vi at vi slipper smokk, men har kjøpt inn i tilfellet ekstremt sugebehov. 

Anonymkode: e4295...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine 3 barn har brukt smokk. De ville ikke ha den. Dessverre sier jeg bare, for det hadde vært gull å fått hjelp til å regulere babyen uten å måtte dra frem puppen eller bysse hele tida. 

Men samtidig slipper vi jo å slutte med smokken da. Det er vel kanskje en fordel.

Anonymkode: 9bf5f...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...