Gå til innhold

Rett på gjenopptak av dagpenger som permittert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg var i fast jobb frem til avvikling av bedriften jeg jobbet i frem til forrige årsskifte. Da gikk jeg på dagpenger t.o.m mars. Etter det har jeg jobbet på timebasis, men jeg blir sannsynligvis permittert etter januar, om ikke ordrereserven bedrer seg. Jeg forstår det slik at man i utgangspunktet ikke har rett på dagpenger som permittert fra en timebasert jobb. Det NAV ikke opplyser om er om man har rett på gjenopptak av dagpenger i slike tilfeller. Noen som vet?

Anonymkode: 2c79d...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sluttet å sende meldekort? Må vel søke om gjenopptakelse eller på nytt da? 

Anonymkode: a8bd6...1bf

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du sluttet å sende meldekort? Må vel søke om gjenopptakelse eller på nytt da? 

Anonymkode: a8bd6...1bf

Ja, har ikke vært ledig i så mange timer at jeg har hatt dagpenger siden mars. Siden det er under 52 uker siden sist er det gjenopptak det dreier seg om. Spørsmålet er om man har rett på dagpenger i min situasjon.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Du blei  permitert v/ årskiftet 2018 / 2019 og gjekk permitert til mars 2019, og har ikkje vert motrager av dagpenger siden den tid.     Sidan det ikkje har gått over 52 uker sidan siste innsending (meldekort) så bør du søke om igjennopptagelse av dagpenger.     Har ein "stått over "   3 utbetalinger (vert i  over 50 % jobb) så går ein også automatisk ut, og må søke om igjennopptagelse av dagpenger.      Blir du pærmitert bør  du opgående søke om igjennoopptagelse av dagpenger.      

Skrevet
1 time siden, Anonym Bruker skrev:

Du blei  permitert v/ årskiftet 2018 / 2019 og gjekk permitert til mars 2019, og har ikkje vert motrager av dagpenger siden den tid.     Sidan det ikkje har gått over 52 uker sidan siste innsending (meldekort) så bør du søke om igjennopptagelse av dagpenger.     Har ein "stått over "   3 utbetalinger (vert i  over 50 % jobb) så går ein også automatisk ut, og må søke om igjennopptagelse av dagpenger.      Blir du pærmitert bør  du opgående søke om igjennoopptagelse av dagpenger.      

Spørsmålet er om jeg har rett på det i min situasjon, uten fast arbeidstid.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er om jeg har rett på det i min situasjon, uten fast arbeidstid.

Er vel ingen forutsettning at ein har vert i fast arbeid.    Det er intekten som blir lagt til grunn for beregning av dagpengesatsene

Skrevet
1 time siden, Anonym Bruker skrev:

Er vel ingen forutsettning at ein har vert i fast arbeid.    Det er intekten som blir lagt til grunn for beregning av dagpengesatsene

Det er en forutsetning at man har hatt fast arbeidstid, altså ikke timebasert for å få innvilget dagpenger. Det jeg lurer på er om reglene er annerledes for gjenopptak.

Skrevet

Du må ha tjent minimum 150 000 kr det siste året eller 300 000 de tre siste årene for å ha rett på dagpenger. Om du har jobbet fast, vikar eller som tilkallingsvikar spiller ingen rolle. 

Permittering har litt andre regler. ( eks arb. giver skal betale de 15 første dagene) Det er også kortere tid for hvor lenge du kan få dagpenger når du er permittert. 

Så sant du ikke har brukt opp retten (maks tiden) og det har gått under 52 uker så kan du søke om gjennopptak. Det er kun en søknad om gjennopptak som kan gi det et helt korrekt svar om du har rettigheter på det. Så søk, så slipper du å lure. 

Anonymkode: aa609...25e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...