AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #1 Skrevet 27. desember 2019 Jeg vet det er mange her inne som også tror på veldig mange konspirasjonsteorier, men jeg klarer ikke å forholde meg til det. Har et par venner som plutselig tror på alt de har lest på Internett, og «forsket» på selv. Det de deler er hinsides all fornuft. De deler lange, usammenhengende tirader på Facebook om at vi er til krig mot myndighetene, at alle som har studert er de som blir lurt, men at det er DE som har lest seg opp på forskjellige emner, og brukt sin logiske sans. Jeg synes det virker som det er en form for realitetsbrist. Man skal absolutt være kritisk, men man er faktisk ikke det når man tror på alskens rart man finner på YouTube. Et par av temaene er min samboer og jeg utdannet innen, så jeg ser jo kjapt at det de skriver og deler er humbug og oppspinn. Det som er kjipt, er at disse to vennene mine (som ikke kjenner hverandre), er utrolig fine mennesker. Jeg har hatt planer om å besøke den ene personen på en lengre reise, men kjenner at jeg kvier meg veldig. Den andre er en veldig fin person som legger ut så mye rart at han brått virker psykisk syk. Er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Ikke gjøre noe? Anonymkode: 5ac90...82c 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #2 Skrevet 27. desember 2019 Nei, det er ikke noe du kan gjøre. Du kan i hvert fall glemme å overbevise dem om noe som helst. Og så får du vurdere om du gidder å ha kontakt med dem. Hvis de er som de jeg kjenner som har merkelige ideer, er de ganske ensporet. Anonymkode: 04c08...fb4
Virrevirrevapp Skrevet 27. desember 2019 #3 Skrevet 27. desember 2019 Vanskelig det der. Jeg hadde nok oversett dem i Some.
Strålende Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 Bli med da vel, det er jo bare morsomt leke paranoid schizofren. 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det er mange her inne som også tror på veldig mange konspirasjonsteorier, men jeg klarer ikke å forholde meg til det. Har et par venner som plutselig tror på alt de har lest på Internett, og «forsket» på selv. Det de deler er hinsides all fornuft. De deler lange, usammenhengende tirader på Facebook om at vi er til krig mot myndighetene, at alle som har studert er de som blir lurt, men at det er DE som har lest seg opp på forskjellige emner, og brukt sin logiske sans. Jeg synes det virker som det er en form for realitetsbrist. Man skal absolutt være kritisk, men man er faktisk ikke det når man tror på alskens rart man finner på YouTube. Et par av temaene er min samboer og jeg utdannet innen, så jeg ser jo kjapt at det de skriver og deler er humbug og oppspinn. Det som er kjipt, er at disse to vennene mine (som ikke kjenner hverandre), er utrolig fine mennesker. Jeg har hatt planer om å besøke den ene personen på en lengre reise, men kjenner at jeg kvier meg veldig. Den andre er en veldig fin person som legger ut så mye rart at han brått virker psykisk syk. Er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Ikke gjøre noe? Anonymkode: 5ac90...82c En del av disse menneskene har garantert følt at alle de kjenner har hatt suksess i livet, enten i utdannelse eller arbeidslivet. Mange har lav selvfølelse og sliter med mestringstillit. Dessverre er enkelte av disse menneskene ikke utstyrt med kritisk tenkning. Cocktailen blir altså individer som er lettlurte. Dessverre. Søk litt på Google om fellestrekkene mellom slike typer mennesker. De ser på verden på en helt annen måte. Dessverre blir de tiltrukket av ymse grupper på nettet og særlig Liberalistene. Ikke bli forundret om de også går til korstog mot barnevernet. https://www.bbc.com/news/world-47144738 https://www.psychologytoday.com/us/blog/psych-unseen/201904/what-makes-people-believe-in-conspiracy-theories
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Uff og uff. Hadde blitt så flau at jeg ikke vet om jeg hadde kunnet respektert dem noensinne igjen. Heldigvis er mine venner rimelig oppegående. Har ikke opplevd noe lignende. Hadde noen jeg kjente innrømmet å uironisk lest Resett.no eller lignende så veit jeg ikke om vennskapet hadde holdt. Noe av det morsomste jeg og mine venner gjør er jo å ruse oss sanseløse og diskutere politikk. Kan ødelegge hele kvelden med sånt viss-vass. Ikke gøy. Anonymkode: ff33f...703
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #7 Skrevet 28. desember 2019 Jeg syns ikke du skal ta det så mye innover seg. La de tro hva de vil, og sammenlign det som en hobby eller måte å underholde seg selv på. Noen er sinnsykt opptatt av Ringenes Herre, leser , lever seg inn, diskuterer på nett, samler på figurer, snakker om det og skriver om det. Andre opptatt av mat og helse. Andre av klokker. Andre av Star wars. Andre av konspirasjonsteorier. Det endrer jo ikke den de er bare fordi de har fått interesse for dette. Om de begynner å snakke om det til deg så er det lov å si at du ikke er så interessert i det og begynne å snakke om noe annet. Anonymkode: a2170...56e 3
Tyv1 Skrevet 28. desember 2019 #8 Skrevet 28. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det er mange her inne som også tror på veldig mange konspirasjonsteorier, men jeg klarer ikke å forholde meg til det. Har et par venner som plutselig tror på alt de har lest på Internett, og «forsket» på selv. Det de deler er hinsides all fornuft. De deler lange, usammenhengende tirader på Facebook om at vi er til krig mot myndighetene, at alle som har studert er de som blir lurt, men at det er DE som har lest seg opp på forskjellige emner, og brukt sin logiske sans. Jeg synes det virker som det er en form for realitetsbrist. Man skal absolutt være kritisk, men man er faktisk ikke det når man tror på alskens rart man finner på YouTube. Et par av temaene er min samboer og jeg utdannet innen, så jeg ser jo kjapt at det de skriver og deler er humbug og oppspinn. Det som er kjipt, er at disse to vennene mine (som ikke kjenner hverandre), er utrolig fine mennesker. Jeg har hatt planer om å besøke den ene personen på en lengre reise, men kjenner at jeg kvier meg veldig. Den andre er en veldig fin person som legger ut så mye rart at han brått virker psykisk syk. Er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Ikke gjøre noe? Anonymkode: 5ac90...82c Det du tar opp her er viktig. Hadde det en noe som svært sjeldent forekommer så hadde det vært greit nok, men slike alternative tanker tar tak i flere og flere. Som du skriver så har mange av dem "forsket" på egen hånd. Det betyr gjerne at de har sett på youtubevideoer og kanskje vært innom en og annen side som støtter deres syn, Det kan se ut som en fellesnevner i de aller fleste konspirasjonsteorier er at myndighetene lurer oss. At vi er styrt av en hemmelig elite. Disse har altså disse konspirasjonsteoretikerne avslørt. Jeg tror at en vesentlig del av motivasjon er å føle seg litt spesiell. Å tro at man vet noe ingen andre vet, Som sagt; noen få er ikke noe problem, men når en vesentlig del av befolkningen begynner å tro at vi feks ikke har vært på Månen så begynner det å bli betenkelig. Ang spørsmålet ditt så ville jeg forholdt meg til disse vennene dine på vanlig måte. De trenger jordnær fornuft. Men ikke diskuter konspirasjonsteorier med dem om du selv ikke har inngående kjennskap til temaet. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 Anbefaler «konspirasjonspodden». Du får lenke til den Anonymkode: 31a0b...512
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 Jeg tror dette: 1. Det vil vare en periode, men ofte vil det roe seg etterhvert. 2. Konspirasjonsteorier er noen ganger sanne! Det er bare det at 70% av alt som folk lager teorier om er piss, og da drukner det egentlige i illusjoner. 3. Det hjelper ikke å si dem i mot, ikke om de er blitt helt lidenskapelig opptatt av det. Om de bare "pusler med tanker" så kan en jo diskutere, men vent på at det drøyeste av det drøyeste forsvinner om de er helt gærne på det. Ja om du holder ut da Jeg hadde en liten periode slik selv, men var aldri helt gæærn på det jeg da, synes mer det er bra vi tar både det ene og det andre med en klype salt. Og generelt innser at det er mye vi ikke vet, mye vi aldri får vite, og at det får være greit. Med legemiddel-industrien f. eks, det finnes ikke tvil. Men det er så stort, det er et helt system, det er ikke en liten gruppe mennesker. Dermed må det holdningsendringer på et helt annet plan for å få bukt, vi trenger mer kunnskap og forbrukerne må si nei. (Psykiatri f.eks) Anonymkode: 04cc9...287
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå