Gå til innhold

Regne ut størrelse på octagon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klør meg i hodet her. Hvis hver kant av octagon er 70 cm hvor stor blir den i diameter da? 

(Driver å lager spisestuebord) 

Anonymkode: 0e7ab...570

Skrevet

Ca. 180cm

Anonymkode: 1c323...3f7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ca. 180cm

Kan jeg spørre hvordan du regner det ut? 

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du regner det ut? 

Ett octagon har 8 kanter. En kant er 70cm. Dette gir da en omkrets på 540cm. Da finner du diameteren ved å dele på pi. 

Skrevet

Kan også gjøre det mer nøyaktig og. Hver sektor i oktagonet er en rettvinklet trekant med grunnlinjen på 70cm og den spisse vinkelen er 45 grader. Da er enkelt å regne ut lengden på en av de lange sidene i trekanten, gange den med 2 og da har du diameteren på bordet. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett octagon har 8 kanter. En kant er 70cm. Dette gir da en omkrets på 540cm. Da finner du diameteren ved å dele på pi. 

Tusen takk! Merker at mattekunnskapene har blitt lagt langt bort, eller heller glemt!

Skrevet

Tusen takk! Merker at mattekunnskapene har blitt lagt langt bort, eller heller glemt!

Svaret blir jo bare sånn ca. da, fordi jeg tenker på ett octogon som en sirkel. RunM sin framgangsmåte er mer nøyaktig. 

Skrevet

Du kjenner lengden på ene siden (Yttersiden = 70 cm). De to andre sidene er like lange.

Så kjenner du innerste vinkel = 45 grader. De to andre vinklene er like (67,5).

Bruk Evt kalkulator: https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=45&vx=&vy=&va=67.5&vz=70&vb=&angleunits=d&x=75&y=20

da får du at side fra vinkel til midten er 91,46. Diameter (yttervinkel til yttervinkel) blir da 91,46 x 2 = 182,92

Anonymkode: 6d614...144

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dette hadde vært riktig om octagonen hadde vært en sirkel med 540 i omkrets. En octagon innafor en sirkel har mindre omkrets enn sirkelen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dette hadde vært riktig om octagonen hadde vært en sirkel med 540 i omkrets. En octagon innafor en sirkel har mindre omkrets enn sirkelen.

Selvsagt, men for å få en omtrentlig diameter så fungerer framgangsmåten utmerket, og er rask og enkel. Man må bare huske at svaret må justeres litt opp. Mitt svar ga ca. 180cm, det rette svaret er 182,92cm

Skrevet

Selvsagt, men for å få en omtrentlig diameter så fungerer framgangsmåten utmerket, og er rask og enkel. Man må bare huske at svaret må justeres litt opp. Mitt svar ga ca. 180cm, det rette svaret er 182,92cm

Hvis man skal bygge møbler er det greit med presise mål, ellers blir det skjevt? 😅

Skrevet

Jeg lurte kun for å vite hvor lange hver side skulle være, må jo ha plass til det. Hver side ble 70 cm, så da målte vi rett over og det ble 184 cm. Så da skjønner jeg ikke hva vi har gjort feil for alt er "rett". Størrelsen ble hvertfall bra! :)

legger ved et bilde, tilfelle noen var interessert :)

20191227_143101.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...