AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #1 Skrevet 27. desember 2019 Da jeg begynte i nåværende jobb hadde vi en form for medleverturnus, hvor de ansatte var på jobb i 2-3 døgn av gangen. For min del gikk det greit i en periode, men etterhvert gikk det hardt utover søvnen som igjen førte til at jeg fikk tilpasset til maks 2 døgn av gangen. For ca et år siden bestemte plutselig ledelsen seg for at vi ikke skulle gå medlever lenger, og vi fikk dermed en blanding av todelt turnus og langvakter. Nå har ledelsen på nytt bestemt at vi skal gå medleverturnus, med 3 døgn av gangen. Det har blitt sendt ut et slags forvarsel per e-post hvor det går frem at det ikke blir tilpasninger og noe alle må innrette seg etter. Turnusen har også blitt sendt ut til alle ansatte. Så nå sitter jeg her og er ganske fortvilet. Jeg har prøvd 3 døgn før og det ødelegger meg rett og slett. Så klart, alle sover dårlig på jobb, men jeg sover maks 2 timer per døgn, og det sier seg selv at det går ut over både humør, prestasjon og arbeidsevne. Jeg har enda ikke signert ny kontrakt, som skal gjøres i løpet av noen uker. Har jeg noen rettigheter? Er det noe min fastlege kan gjøre? Han vet at jeg generelt sliter med søvn, og det å sove på jobb gjør ikke saken bedre. Anonymkode: 232cd...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #2 Skrevet 27. desember 2019 Nei du har ingen rettigheter her. Hvis medleverturnus ikke er noe for deg så må du finne deg en annen jobb. Anonymkode: 15b89...437 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Skrevet 27. desember 2019 Nei, arbeidsgiver har styringsrett. Anonymkode: de4b9...649
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 Man skal ikke ødelegge helsa si på jobben. Ta en prat med arbeidsgiver om dette er eneste mulighet. Gå til fastlegen og legg fram ditt problem, få gjerne en liten sykemelding for å finne en løsning. ( hvis bedriften er IA-bedrift må det gjøres forsøk på å tilrettelegge når folk blir syke av det) Hvis du ikke får forandret noe så må du nok si opp jobben. For din egen del Anonymkode: 65abe...252 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 Som nevnt over. Ledelsen har styringsrett. Hvis du ikke takler turnusen må du rett og slett slutte Anonymkode: 0c609...484 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke ødelegge helsa si på jobben. Ta en prat med arbeidsgiver om dette er eneste mulighet. Gå til fastlegen og legg fram ditt problem, få gjerne en liten sykemelding for å finne en løsning. ( hvis bedriften er IA-bedrift må det gjøres forsøk på å tilrettelegge når folk blir syke av det) Hvis du ikke får forandret noe så må du nok si opp jobben. For din egen del Anonymkode: 65abe...252 Sykemelding blir jo først aktuelt etter at turnusen har startet, og hi blir syk av å jobbe i den. Sykemelding krever egen skade, sykdom eller lyte, forhold på arbeidsplassen er ikke grunnlag for sykemelding med mindre den fører til problemer for en av førstnevnte. Så sannsynligvis kan ikke legen bidra med så mye i første omgang. Det største spørsmålet her er om såpass omfattende endringer er innenfor styringsretten eller ikke. https://www.jusstorget.no/arbeidsgivers-endring-av-arbeidstakers-stilling-ved-styringsretten-og-ved-endringsoppsigelser/ Forhåpentligvis er du organisert i en fagforening, og kan få hjelp av den. Hva sier tillitsvalgte? Anonymkode: 2dcc4...362 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #7 Skrevet 28. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykemelding blir jo først aktuelt etter at turnusen har startet, og hi blir syk av å jobbe i den. Sykemelding krever egen skade, sykdom eller lyte, forhold på arbeidsplassen er ikke grunnlag for sykemelding med mindre den fører til problemer for en av førstnevnte. Så sannsynligvis kan ikke legen bidra med så mye i første omgang. Det største spørsmålet her er om såpass omfattende endringer er innenfor styringsretten eller ikke. https://www.jusstorget.no/arbeidsgivers-endring-av-arbeidstakers-stilling-ved-styringsretten-og-ved-endringsoppsigelser/ Forhåpentligvis er du organisert i en fagforening, og kan få hjelp av den. Hva sier tillitsvalgte? Anonymkode: 2dcc4...362 Nå var det jo sånn at det var medleverturnus fra før, da TS startet i jobben. Så har bedriften forsøkt en periode med todelt turnus og langvakter, før de går tilbake til den opprinnerlige turnusen, som er medlever. Jeg vil si de har gjort sitt for å tilrettelegge, men hvis slik de hadde de før fungerte bedre for bedriften (eller for brukerne), så er det selvfølgelig langt innafor styringsretten. Anonymkode: 15b89...437
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #8 Skrevet 28. desember 2019 Det du vet er at du ikke klarte og sove i medlever tidligere. Du vet altså ikke hvordan det vil gå nå, siden det er et år siden sist. Ditt alternativ er å prøve. Om det ikke passer, må du finne deg en annen jobb. Anonymkode: 1fcbf...d25
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #9 Skrevet 28. desember 2019 Jeg vet om flere som har fått legeerklæring på at de ikke kan jobbe netter, og deretter fått tilpasset turnusen til sin helse. Anonymkode: da386...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå