Gjest Ikkegjestlenger Skrevet 6. januar 2020 #21 Skrevet 6. januar 2020 På 5.1.2020 den 14.03, AnonymBruker skrev: Dette er jo et utrolig useriøst svar!? Det at man ikke "investerer" i bil betyr jo ikke at man skal la være å ha oversikt over bilens kostnader? Hvordan henger dette sammen, tro? Anonymkode: a6c82...aa8 Det er vel bare eiendom som (stort sett) stiger i verdi. Bil synker i verdi, javel. Så lenge man betjener de andre faste kostnadene er ikke verditap noe som trekkes fra konto så jeg tar det ikke med i budsjettet akkurat som jeg ikke tar med verditapet på den nye tven eller den nye jakken.
Husholdning1 Skrevet 6. januar 2020 #22 Skrevet 6. januar 2020 2 minutter siden, Ikkegjestlenger skrev: Det er vel bare eiendom som (stort sett) stiger i verdi. Bil synker i verdi, javel. Så lenge man betjener de andre faste kostnadene er ikke verditap noe som trekkes fra konto så jeg tar det ikke med i budsjettet akkurat som jeg ikke tar med verditapet på den nye tven eller den nye jakken. Verditap trekkes fra konto "BIL". Hvis man lærer litt av regnskapsføring, selv om det ikke er 100% overførbart til privatøkonomi, så fører man mindre utgifter som f.eks en TV som en direkte utgift, mens større investeringer som en bil til flere hundre tusen blir nedsatt i verdi gjennom årlige avskrivninger. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #23 Skrevet 7. januar 2020 13 timer siden, Husholdning1 skrev: Verditap trekkes fra konto "BIL". Hvis man lærer litt av regnskapsføring, selv om det ikke er 100% overførbart til privatøkonomi, så fører man mindre utgifter som f.eks en TV som en direkte utgift, mens større investeringer som en bil til flere hundre tusen blir nedsatt i verdi gjennom årlige avskrivninger. Kan godt være at folk har langt mer avanserte budsjett enn jeg har og legger inn verditap på div div inn i det. Men ingen jeg kjenner her behov for regnskapsføring i privatøkonomien. Kanskje en jeg kjenner, men han er over snittet sær og har oversikt over hver eneste krone som går inn og ut. For de fleste er bil en bruksgjenstand, ikke en investering. Man kjøper bil og tar kostnadene måned for måned. Så selger man den til høyest mulig pris. De færreste trenger budsjett og regnskap for å regne ut dette. Anonymkode: 0036f...0af 1
Husholdning1 Skrevet 7. januar 2020 #24 Skrevet 7. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan godt være at folk har langt mer avanserte budsjett enn jeg har og legger inn verditap på div div inn i det. Men ingen jeg kjenner her behov for regnskapsføring i privatøkonomien. Kanskje en jeg kjenner, men han er over snittet sær og har oversikt over hver eneste krone som går inn og ut. For de fleste er bil en bruksgjenstand, ikke en investering. Man kjøper bil og tar kostnadene måned for måned. Så selger man den til høyest mulig pris. De færreste trenger budsjett og regnskap for å regne ut dette. Anonymkode: 0036f...0af Det er for oss sære med ønske on kostnadskontroll, ja 🙂
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #25 Skrevet 7. januar 2020 I gjennsnitt de tre siste årene,har bilen kostet 2120 kr/mnd. Det inkluderer to EU-kontroller samt reperasjoner, bensin, forsikring, veiavgift, parkering osv. Har ikke bommer her og kjører ikke daglig. Anonymkode: a2d8e...945
Illuminatum Skrevet 7. januar 2020 #26 Skrevet 7. januar 2020 13 timer siden, Ikkegjestlenger skrev: Det er vel bare eiendom som (stort sett) stiger i verdi. Bil synker i verdi, javel. Så lenge man betjener de andre faste kostnadene er ikke verditap noe som trekkes fra konto så jeg tar det ikke med i budsjettet akkurat som jeg ikke tar med verditapet på den nye tven eller den nye jakken. Minner meg om en person jeg snakket med som sa han gikk skikkelig overskudd på bilen sin. Han kjørte så mye i jobb at han fikk mer i km godtgjørelse enn direkte utgifter på bilen (leasing, bensinkostnad og service). Han hadde helt glemt at han betalte forskuddsleie på 75000. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #27 Skrevet 7. januar 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan godt være at folk har langt mer avanserte budsjett enn jeg har og legger inn verditap på div div inn i det. Men ingen jeg kjenner her behov for regnskapsføring i privatøkonomien. Kanskje en jeg kjenner, men han er over snittet sær og har oversikt over hver eneste krone som går inn og ut. For de fleste er bil en bruksgjenstand, ikke en investering. Man kjøper bil og tar kostnadene måned for måned. Så selger man den til høyest mulig pris. De færreste trenger budsjett og regnskap for å regne ut dette. Anonymkode: 0036f...0af Gosjemann! "De fleste", "de færreste" - hva er det du snakker om? Hvem er det du snakker for? TS spurte hva bil koster i måneden, og har fått gode svar på det. Hvordan du skjuler bilens reelle kostnad for deg selv er bare perifert relevant. Anonymkode: a6c82...aa8 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #28 Skrevet 7. januar 2020 På 3.1.2020 den 0.08, AnonymBruker skrev: Den desidert største utgiften til bil er verditap. Merkelig hvor mange som ikke tar med det når de renger på bilutgiftene sine.. Anonymkode: c8c05...dc2 Jeg ser ingen som regner med alternativkostnaden her heller, men som en annen her sier, det er vel ikke egentlig så viktig dersom man må ha bilen og ikke har planer om å selge den før avskrivningstiden er ferdig, sånn typ 5 år. Det er en utgift man allerede har hatt og en "stille" kostnad man allerede har hatt utgiften på. For øvrig er det ikke alle som har verditap på bilen. Min feks. Der regner man ikke lenger verditap. Likevel går den kanskje ned 1000 kr i året eller noe. Anonymkode: cd198...b4f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #29 Skrevet 7. januar 2020 Jeg betaler 2500 kroner måneden for bilen. Det inkluderer alle utgifter bortsett fra verditap. Hvordan regner jeg ut verditapet? Jeg betalte 30 tusen kroner for bilen for 4 år siden. På finn går slike biler for 20-40 tusen kroner. I følge denne bruktbilkalkulatoren er bilen verdt 35-40 tusen ved privat salg, og 43 tusen ved salg hos forhandler. Vil det si at jeg ikke har hatt verditap? Anonymkode: 41231...00e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #30 Skrevet 7. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg betaler 2500 kroner måneden for bilen. Det inkluderer alle utgifter bortsett fra verditap. Hvordan regner jeg ut verditapet? Jeg betalte 30 tusen kroner for bilen for 4 år siden. På finn går slike biler for 20-40 tusen kroner. I følge denne bruktbilkalkulatoren er bilen verdt 35-40 tusen ved privat salg, og 43 tusen ved salg hos forhandler. Vil det si at jeg ikke har hatt verditap? Anonymkode: 41231...00e Jeg har aldri fått kvdnorge til å fungere på mine snodige, gamle biler. Men det er jo superkjekt om du gjorde et slikt kupp. På et viss tidspunkt har vel bilens verdikurve nådd et bunnpunkt. Anonymkode: a6c82...aa8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #31 Skrevet 7. januar 2020 7 timer siden, Husholdning1 skrev: Det er for oss sære med ønske on kostnadskontroll, ja 🙂 Det klarer jeg fint uten regnskapsføring Anonymkode: 0036f...0af
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #32 Skrevet 7. januar 2020 6 timer siden, Illuminatum skrev: Minner meg om en person jeg snakket med som sa han gikk skikkelig overskudd på bilen sin. Han kjørte så mye i jobb at han fikk mer i km godtgjørelse enn direkte utgifter på bilen (leasing, bensinkostnad og service). Han hadde helt glemt at han betalte forskuddsleie på 75000. Aldri prøvd meg på det regnestykket da jeg ikke leaser.. Anonymkode: 0036f...0af
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #33 Skrevet 7. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Gosjemann! "De fleste", "de færreste" - hva er det du snakker om? Hvem er det du snakker for? TS spurte hva bil koster i måneden, og har fått gode svar på det. Hvordan du skjuler bilens reelle kostnad for deg selv er bare perifert relevant. Anonymkode: a6c82...aa8 "for de fleste er bil en bruksgjenstand ikke en investering". Om man ikke er samlet føler jeg meg ganske trygg på å bruke "de fleste" i den sammenhengen. "De færreste trenger regnskap". Budsjett er viktig og regnskap er sikkert kjekt. Men nødvendig i et vanlig husholdningsbudsjett? Føler meg trygg på å bruke "de færreste" i den sammenhengen. Husk at "de fleste / færreste" ikke betyr alle 🙂 Jeg skjuler ingenting jeg. Vet jo godt at bilen synker i verdi. Men det er ikke det TS spurte etter. At en gjenstand synker i verdi er ikke noe man merker i de månedlige utgiftene. Akkurat som at huset øker i verdi ikke skrives i pluss - kolonnen den enkelte måned. Eller hva vet jeg, er sikkert noen i tråden her som skriver +3000,- i verdiøkning for januar 😂 Husk bare at de pengene ikke står på konto.. Anonymkode: 0036f...0af
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #34 Skrevet 7. januar 2020 Lån:3000kr Forsikring:600kr Strøm:0-300kr(bor i blokk så kan ikke lade hjemme, så lader oftest på gratis ladeplass) Bom: 0kr (men bli bompenger på EL her fra mai, så da blir det ca 400kr der) Ny bil så trenger ikke tenke på rep. og nye dekk med det første. Anonymkode: 32781...5c7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #35 Skrevet 10. januar 2020 Har akkurat kjøpt meg en bruktbil. Min første bil. Forsikring og trafikkforsikringavgift: 800,- i måneden. Diesel: omtrent 600,- Bompenger: opptil 1200,- i måneden. Anonymkode: b3d46...5b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå