AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #1 Skrevet 27. desember 2019 Jeg har en venn som tar 40 stp nå for å kunne ta 20 stp når hen skal skrive bacheloroppgave (10 stp oppgave + et emne på 10 stp) våren 2021. Kan vedkommende få fullt lån + stipend det semesteret? Jeg har antydet at det ikke er mulig, men vedkommende er sikker i sin sak. Jeg tenker som så at det ikke gir mening, da man i teorien kan ta 10 ekstra studiepoeng hvert semester ila en bachelor og dermed samle opp 60 ekstra poeng. Det vil jo gi et helt år med støtte der man ikke trenger å produsere noen nye studiepoeng? Høres veldig rart ut. Anonymkode: 5babd...59a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #2 Skrevet 27. desember 2019 Vennen din har rett. Anonymkode: 664f6...44e 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Skrevet 27. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vennen din har rett. Anonymkode: 664f6...44e Jeg ville sagt at vennen hennes tar feil. For lånekassen sin del i hvert fall. For graden sin del så går det bra, men jeg trodde lånekassen baserte stønaden på studiebelastningen du tar der og da. Anonymkode: 5e340...f48 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #4 Skrevet 27. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en venn som tar 40 stp nå for å kunne ta 20 stp når hen skal skrive bacheloroppgave (10 stp oppgave + et emne på 10 stp) våren 2021. Kan vedkommende få fullt lån + stipend det semesteret? Jeg har antydet at det ikke er mulig, men vedkommende er sikker i sin sak. Jeg tenker som så at det ikke gir mening, da man i teorien kan ta 10 ekstra studiepoeng hvert semester ila en bachelor og dermed samle opp 60 ekstra poeng. Det vil jo gi et helt år med støtte der man ikke trenger å produsere noen nye studiepoeng? Høres veldig rart ut. Anonymkode: 5babd...59a Du har rett. Man kan ta så mange studiepoeng man ønsker i løpet av et semester, men det betyr ikke at du får et år med studiestøtte uten å gjøre noe som helst. Studiestøtten baserer seg på at du er student det aktuelle året. Er du ikke fulltidsstudent får du heller ikke full støtte. Anonymkode: 5b6f0...c61 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Skrevet 27. desember 2019 Man kan naturligvis ikke få støtte for et semester man tok for lenge siden. Man må ha minst 50% studiebelastning det aktuelle semesteret for å få noe støtte idet hele tatt. Skal man ha full støtte må man ha 100% studier det semesteret man søker støtte for. Anonymkode: 4475b...387
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Skrevet 27. desember 2019 Han tar feil. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/utdanning-pa-deltid/ Anonymkode: 5e340...f48 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #7 Skrevet 27. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han tar feil. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/utdanning-pa-deltid/ Anonymkode: 5e340...f48 Nå som han har tabba seg ut og tatt 40 nå, så må han faktisk ta ekstra fag på 10 studiepoeng når han skriver bachelor hvis han vil ha fullt lån og stipend. 20 studiepoeng gir kun 67% støtte, så hvis han ikke tar et ekstra fag så får han bare det. Han er pliktig til å melde fra til lånekassen at han tar færre studiepoeng et semester. Anonymkode: 5e340...f48
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Skrevet 27. desember 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå som han har tabba seg ut og tatt 40 nå, så må han faktisk ta ekstra fag på 10 studiepoeng når han skriver bachelor hvis han vil ha fullt lån og stipend. 20 studiepoeng gir kun 67% støtte, så hvis han ikke tar et ekstra fag så får han bare det. Han er pliktig til å melde fra til lånekassen at han tar færre studiepoeng et semester. Anonymkode: 5e340...f48 Hehe, hen har faktisk tatt 50, jobbet vettet av seg og fått middelmådige karakterer... Blir en hyggelig overraskelse når hen innser at jeg hadde rett. Vil man ikke høre, så vil man ikke. Anonymkode: 5babd...59a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #9 Skrevet 27. desember 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, hen har faktisk tatt 50, jobbet vettet av seg og fått middelmådige karakterer... Blir en hyggelig overraskelse når hen innser at jeg hadde rett. Vil man ikke høre, så vil man ikke. Anonymkode: 5babd...59a Det er jo ikke verre enn at hen melder seg opp i et fag hen ikke tenker å ta. Da har man på papiret full studiebelastning og får full støtte. Hen kommer ikke til å få problemer med Lånekassen senere heller, siden hen ikke vil være forsinket siden hen allerede ligger foran. Ingen grunn til skadefryden din. Skikkelig «god venn» du er... Anonymkode: 0074c...7b3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå