Gå til innhold

Billig og bra bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er et forferdelig vanskelig spørsmål og svare på, men gjør et forsøk :)

Jeg har dessverre vært i en ulykke og har havnet på AAP. Pga dette har jeg måttet flytte til en billigere bolig og bor nå langt ute i gokk. Jeg er derfor avhengig av bil for å komme meg til og fra behandlinger, til butikken og til arbeidsutprøving osv.

Jeg har i dag en Mercedes som jeg er storfornøyd med, men den bruker en del diesel og er ganske dyr i vedlikehold da den begynner å dra på årene. Jeg vurderer derfor å selge denne og kjøpe en rimeligere bil. Vil tror jeg kan få rundt 50-60 for den og jeg har ingen penger og legge til. 

Er det noen som har noen tips til en liten, billig bil som er driftsikker og bruker lite drivstoff? Jeg er ikke så kresen, men pga skaden (rygg og nakkeskade) så er jeg avhengig av en bil med god kjørekomfort. Den jeg har er egentlig perfekt på alle måter, men ja. Den er dyr i drift.

Vet at dette er som å lete etter nåla i høystakken, men jeg har så utrolig lite peiling på bil. Har nesten bare kjørt Mercedes og har alltid vært veldig fornøyd. Jeg har hund så en polo vil nok bli for liten for meg. EL utgår pga pris regner jeg med pluss at det er dårlig med lademuligheter her ute i skævven :P 

Har kikket litt på Audi A3 med dieselmotor da jeg har hørt mye bra om disse, men de har vel utrolig dyre deler? Hva med Golf? Kan det lønne seg for meg å bytte inn Mercedesen eller blir dette bare reint tap?

Håper noen har noen gode tanker rundt dette :) 

Anonymkode: 2947a...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Toyota eller Honda. 

Anonymkode: af900...08c

Har ikke honda svindyre deler da? Syntes alle sier det. At de bør man styre unna om man vil holde verkstedregningene nede. Toyota kan jeg godt kjøre, men Toyota er jo et rimelig vidt begrep da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at dette er et forferdelig vanskelig spørsmål og svare på, men gjør et forsøk :)

Jeg har dessverre vært i en ulykke og har havnet på AAP. Pga dette har jeg måttet flytte til en billigere bolig og bor nå langt ute i gokk. Jeg er derfor avhengig av bil for å komme meg til og fra behandlinger, til butikken og til arbeidsutprøving osv.

Jeg har i dag en Mercedes som jeg er storfornøyd med, men den bruker en del diesel og er ganske dyr i vedlikehold da den begynner å dra på årene. Jeg vurderer derfor å selge denne og kjøpe en rimeligere bil. Vil tror jeg kan få rundt 50-60 for den og jeg har ingen penger og legge til. 

Er det noen som har noen tips til en liten, billig bil som er driftsikker og bruker lite drivstoff? Jeg er ikke så kresen, men pga skaden (rygg og nakkeskade) så er jeg avhengig av en bil med god kjørekomfort. Den jeg har er egentlig perfekt på alle måter, men ja. Den er dyr i drift.

Vet at dette er som å lete etter nåla i høystakken, men jeg har så utrolig lite peiling på bil. Har nesten bare kjørt Mercedes og har alltid vært veldig fornøyd. Jeg har hund så en polo vil nok bli for liten for meg. EL utgår pga pris regner jeg med pluss at det er dårlig med lademuligheter her ute i skævven :P 

Har kikket litt på Audi A3 med dieselmotor da jeg har hørt mye bra om disse, men de har vel utrolig dyre deler? Hva med Golf? Kan det lønne seg for meg å bytte inn Mercedesen eller blir dette bare reint tap?

Håper noen har noen gode tanker rundt dette :) 

Ford Fiesta. En av få små som er OK sikkerhetsmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Illuminatum skrev:

Ford Fiesta. En av få små som er OK sikkerhetsmessig

Kjøper du en Ford kjøper du trøbbel. Selv med fabrikkny bil er den utslitt etter 6 år

Anonymkode: 1dbbe...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi. Aldri noe problem. Aner ikke om komfort er bra nok for deg, vi er ikke så kresne.

Anonymkode: 078e1...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her:

Tusen takk for tips alle sammen :) 

Gamle samboeren min hadde en Ford Mondeo og den klarte jeg ikke å kjøre for den trigget ryggen min. Ble for stiv. Mitsubishi har jeg vært veldig lite borti, er det noen spesielt type du anbefaler? En venninne hadde en Pajero og det syntes jeg å huske at var en super bil :) Men ikke heeeelt det jeg er ute etter akkurat nå :) 

Jeg vet ikke hva som er god nok komfort egentlig, jeg vet bare at Mercedesen kan jeg kjøre over lenger avstander uten å måtte spise et brett med smertestillende etterpå. Men det må jo finnes flere biltyper der ute som kan tilby komfort god nok for nakken og ryggen min uten å koste fult så mye å drifte... Ikke et vondt ord om Mercedes, det er jo min bil som begynner å bli gammel og slitt :) Frem til den siste tiden har den fungert helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper du en Ford kjøper du trøbbel. Selv med fabrikkny bil er den utslitt etter 6 år

Anonymkode: 1dbbe...c8c

For noe tull. Ford Fiesta er en god bil, samt at det finnes billige deler. I tillegg er den morsom å kjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Yaris Verso kan være et godt kjøp. Enkel bil med lavt krav til vedlikehold. 

Mange mener de er god å komme seg inn i og ut av, men det blir jo uansett en individuell vurdering om det er god nok komfort eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bytte den dieselslurpende bilen din i en mindre utgave? Jeg har en a-klasse, bensin. Den har brukt 0:64 i snitt siden jeg kjøpte den, og jeg har kjørt mest til og fra jobb og i nærområdet siden jeg kjøpte den for 20.000 km siden. 

Anonymkode: 08f9a...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bytte den dieselslurpende bilen din i en mindre utgave? Jeg har en a-klasse, bensin. Den har brukt 0:64 i snitt siden jeg kjøpte den, og jeg har kjørt mest til og fra jobb og i nærområdet siden jeg kjøpte den for 20.000 km siden. 

Anonymkode: 08f9a...ffc

Tusen takk for svar igjen alle :) 

Ja, jeg har tenkt tanken, men tviler på at jeg får noe brukbart for den prisen jeg får for min 😕 Og Mercedes koster jo fremdeles litt når de først går i stykker selv om det heldigvis ikke er så ofte 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå Audi A3 for all del! For ca 60000 kr får du en 2010-2012 Honda Jazz. Da sitter du ganske rett og behagelig, det er moderne, svært drivstoffgjerrige og pålitelige biler. Delene er dyre, men det er sjeldent du trenger de. :) Små dekk og billig vedlikehold, samt "Magic Seats" til å kjøre større ting innimellom. I den prisklassen er det det smarteste valget. Finn en bil i 80-90000kr klassen og prut den ned.

Anonymkode: 6712c...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Suzuki. Har selv en Suzuki Liana. Veldig drivstoffgjerrig og komfortabel bil. Rimelige service og reparasjonsutgifter.Tror det skal kunne gå an å få et hundebur inn der og.

Anonymkode: 0966d...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for alle tips :) Er dette biler dere har personlig erfaring med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...