Gå til innhold

Godterieventyr om smørbukk - lek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg kom en gang (typ 2015) over en lek/et eventyr om godteri. Hovedpersonen i eventyret var «smørbukk». Det var en forteller og når fortelleren stoppet opp å lese så skulle publikumet gjette hvilket godteri som var neste ord i eventyret. Den som gjettet riktig fikk det godteriet som var nevnt. 
Jeg husker minimalt av eventyret, men husker at JAPPetiden var med, reise til MARS og reise til CUBA. 
Er det noen som tilfeldigvis har denne fortellingen og vil dele den? Hadde vært en morsom nyttårsaften-aktivitet :)

Anonymkode: 95eb7...c4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom nå på at eventyret heter «Et meget godt eventyr», finner ikke eventyret på Google så håper noen her inne har det 

• 5 år senere...
Skrevet

Ser at denne tråden er fra 2019, men jeg skulle gjerne hatt denne fortellingen. Er det noen som kan hjelpe? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke et eventyr som er ferdigskrevet, en viktig del av selskapsleken er jo at fortelleren skriver sitt eget eventyr.

Anonymkode: d6daf...32d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smørbukk må være det beste norske ordet gjennom tidene.

Anonymkode: 7aee7...579

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet, hadde noe sånt blitt skrevet som eventyr for barn i dag hadde jaggu blitt leven😂😂😂:

Smørbukk». Det har det vanlige elementet av tre gjentakelser. Tre ganger lurer Smørbukk ved hjelp av sin listighet «en stor, lang haugkjerring, med hodet under armen og en sekk på ryggen» som hun fanger ham i. De to første gangene smetter han ut av sekken til trollkjerringa og stikker hjem, den tredje gangen slår han ihjel trolldattera som skal slakte og lage sodd av ham mens foreldrene er i kirken, koker henne isteden og dreper også haugkjerringa og haugtrollet da de kommer tilbake. Aller sist tar han alt gullet og sølvet til trollene.

Anonymkode: 7aee7...579

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...