Gå til innhold

Hva er det rareste vi spiser i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde beskøk fra utlandet i julen og de ble sjokkert over julematen! Vi gikk ut for å spise pinnekjøtt med kålrabistappe, og mine gjester kunne ikke forstå hva som var godt med de dårligste kjøttstykkene på sauen og kålrabi, som i tyskland blir dyrket til bruk som grisefor!

Ellers må jeg si at rakfisk, som tross alt er råtten fisk, er veldig sært. Og selvfølgelig og så lutefisk, det er jo litt spesielt å legge fisken i gift før den skal spises.....

Skrevet
Hadde beskøk fra utlandet i julen og de ble sjokkert over julematen! Vi gikk ut for å spise pinnekjøtt med kålrabistappe, og mine gjester kunne ikke forstå hva som var godt med de dårligste kjøttstykkene på sauen og kålrabi, som i tyskland blir dyrket til bruk som grisefor!

Ellers må jeg si at rakfisk, som tross alt er råtten fisk, er veldig sært. Og selvfølgelig og så lutefisk, det er jo litt spesielt å legge fisken i gift før den skal spises.....

Rakfisk er ikke råtten fisk, den er gjæret.

Skrevet

Kanskje ikke så rart. Jeg er norsk og synes pinnekjøtt må være noe av det verste og ekleste som går an å spise. Og dette vil folk ha på selveste julaften? :o :-?

Gjest Sukkerert
Skrevet

Syltetøt til kjøtt. (tyttebærsyltetøy)

Skrevet
Pølse i vaffel da!? :-) Men det spises vel ikke i hele Norge heller...

Satt akkurat og tenkte på det samme! :ler: Det spiser de i Moss - fikk det på fotballkamp en gang. Det smakte jo ikke vondt, men unektelig litt spesielt da. :ler:

Skrevet

hva med raspeballer da? liker det jeg men hadde besøk fra england og de synst det var rar kombinasjon men de ble helt frelst he he he....

pølse i vaffel er noe samboeren min spiser han kaller det skytterkost he he he :P

Gjest Gjesta
Skrevet
Salt lakris er et ukjent fenomen utenfor Norden, i hvert fall.

Isåfall bør du regne Nederland som Norden, for der selges det i bøtter og spann :-?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hot dog med rekesalat

Tomatsuppe med kokte egg

Lamme-/sauekjott :grine:

Brunost/Prim

Rokt fisk, unntatt laks

Dette er det jeg kan komme pa, etter a ha tenkt over hva jeg aldri har sett i butikken.

Skrevet
Rokt fisk, unntatt laks

Tuller du? :overrasket: Jeg har da blitt servert røyket ål og røyket hai i utlandet, det å røyke mat/fisk er ikke særnorsk, det er helt sikkert!

Raspeball er heller ikke så særnorsk som vi liker å tro, se bare på knödel i Østerrike.

Skrevet

Jeg vil igjen nevne Grandiosa. Utrolig at den er sa populaer egentlig....

Skrevet
Tuller du?  :overrasket:  Jeg har da blitt servert røyket ål og røyket hai i utlandet, det å røyke mat/fisk er ikke særnorsk, det er helt sikkert!

Raspeball er heller ikke så særnorsk som vi liker å tro, se bare på knödel i Østerrike.

Nei, jeg tuller ikke....her hvor jeg bor er det ikke mulig a finne rokt fisk i butikken. :)

Skrevet

Vi lagde kjøttkaker til den spanske typen til mamma. Og han syns det var godt men han spiste baguett til i stedenfor poteter :ler:

Der spiser de ikke masse poteter men de spiser brød til ALT! Vi satt bare og lo av ham som spiste kjøttkaker med brun saus og baguett..

Ellers så fikk han makrell i tomat som han likte ganske godt ;)

Skrevet

Smalahove må vel være noe av det ekleste og rareste vi spiser i Norge. Kapp hodet av sauen, stek det så det nærmer seg svidd og hugg innpå :kvalm:

Skrevet

Det er vel bare å konkludere at vi spiser mye rart i dette landet, men det gjør de jo i andre land også :)

Skrevet

Min venninne fra Canada holdt på å falle av stolen da min kjære mormor hadde laget Joikakaker. Hun syntes det var så fælt (og tyttebærsyltetøy gjorde opplevelsen komplett)

Skrevet
Min venninne fra Canada holdt på å falle av stolen da min kjære mormor hadde laget Joikakaker. Hun syntes det var så fælt (og tyttebærsyltetøy gjorde opplevelsen komplett)

Hehe, men så forståelig.

Skrevet

brødskiver generelt.... kjenner en spanjol som synes vi spiser altfor mye brødskiver.

Skrevet
Hehe, men så forståelig.

Det har blitt en godt kjent historie i vennekretsen hennes i Canada, alle tror nordmenn spiser alle matvarer fra boks med "jam" til. :ler:

Skrevet

Eksdama til mannen min er Canadisk og fikk servert Joikakaker hjemme hos svigerinna mi. Hun elsket det og ville gjerne ha oppskriftet.

Tror min svigerinne ble litt :flau: da hun måtte innrømme at det var boksemat :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...