Gå til innhold

Hvordan forklare små barn at jula ikke bare handler om gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det litt vanskelig å forstå når man er 4? 
Er en veldig julete person, så hele desember har vært full av tradisjoner.. baking, juleverksted, Sammenkomster med familie, rampenisse. 
Men føler gavehavet gikk til hodet på 4 åringen, som ikke snakker om annet enn gaver. Vil ha flere gaver, helst hver dag, og får sammenbrudd av at det ikke er flere. Barnet fikk enormt mye, og enormt mange fine gaver. Det er jo forståelig at barnet ønsker seg mer, det er jo gøy. 
Men føler at jula kom veldig i skyggen av gavene. Hva kan vi gjøre annerledes neste år for å få mindre fokus på det? Trodde jeg hadde gjort litt for å få frem betydningen av jul med tradisjoner og felles hyggelige gjøremål. 

Anonymkode: c50af...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du gjør nok. Fortsetter med de fine tradisjoner, de vokser ut av gavehysteri etterhvert.

• Liker 5
Skrevet

Her snakket jeg med 3-åringen og 5-åringen om hva vi gledet oss til. Jeg gledet meg til å treffe familie som vi ikke ser så ofte, og til å gi gaver til den og den. Og så fikk de vite innholdet i noen gaver (til noen det ikke var krise om 3-åringen skulle avsløre det til før julaften), og da var det litt ekstra gøy å se når disse gavene ble åpnet.

Når det er sagt er det nok begrenset hvor mye en kan få en 4-åring til å sette pris på god mat og tid med familien🤪

Anonymkode: ef786...a85

• Liker 6
Skrevet

En fireåring vet knapt at fjern familie eksisterer, og har ingen grunn til å glede seg til å treffe dem. Sånt kommer etterhvert.

Anonymkode: 6e0c2...1cd

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det beste du kan gjøre er å redusere gavemengden. Barn får så hinsides mange gaver nå, at jeg skjønner godt at det overskygger alt annet. En dag i året kommer plutselig hele leketøysbutikken hjem i stuen til dem. En stakkars 4-åring kan ikke motstå det. Sett noen begrensninger, sørg for at det ikke er flere gaver enn hva som er sunt for de små. Da blir det plass til å glede seg litt over andre ting og.

Anonymkode: 4b3d0...95e

• Liker 2
Skrevet

Fortsett å fokusere på andre tradisjoner og å snakke om alt som gir deg glede ved julen, så vil det feste seg en gang i fremtiden. :)

Ofte synes jeg en del voksne bare bidrar til at barna bare bryr seg om pakker. Før julaften har det vært sååå mange som har spurt treåringen om han gleder seg til alle pakkene, hva han ønsker seg, om han tror nissen kommer med pakker osv. Hvis de voksne er litt bevisste sitt ordvalg og sin atferd tror jeg det går seg til. 

Skrevet

Jeg har en kompis som er sammen med en dame med to barn og han har ett barn selv. Årets julaften for de endte med "episoder" fordi hans unge fikk en dyrerer gave enn de andre to som "bare" fikk tablets. Men de andre barna fikk dyrere bursdagsgave enn hans datter, sånn at året under ett var likt.

Det hele begynte med at mora til ungene ble sur fordi datteren fikk såpass dyr gave mens hun ikke fikk julestrømpe og låste seg inne på dass. Så blei ungene sure fordi de fikk mindre gave enn søsteren. Gråting, utakknemlighet, en dame innelåst på do, 2 pottesure unger og en jente som følte skyld. Og en svigermor som fikk nok og ba mora skjerpe seg og ikke ødelegge julaften for de andre.

Jeg tenkte bare "hva faen?". Jeg hadde for det første tatt fra ungene de tabletene, de hadde ikke fått bruke de. Dernest hadde jeg tatt en samtale med mora om episoden og takknemlighet og hvordan jeg følte det, samt at sånn oppførsel var helt uakseptabelt.  Hadde jeg sett antydning til sure miner eller utakknemlighet fra mine om noe av julegavene så hadde de vært fri for julegaver til de lærte seg å sette pris på omtanken fra andre!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...